Pitäisikö sinunkin syödä kuitulisää? Laillistettu ravitsemusterapeutti vastaa 5 kysymykseen lisäkuidusta

Kuitu auttaa pitämään vatsan kunnossa ja alentaa kolesterolia. Useat suomalaiset syövät liian vähän kuitua. Silloin avuksi voi ottaa kuitulisän. 

Moni suomalainen saa ruoasta liian vähän kuitua. Silloin kuitulisä voi auttaa. Laillistettu ravitsemusterapeutti Saara Karjalainen kertoo, milloin kuitulisää kannattaa alkaa käyttää.

Mikä kumman kuitulisä?

Kuitulisät ovat ravintolisiä, joita voi ostaa apteekista ilman reseptiä. Tuotteita valmistetaan monista eri kuiduista. Lisäkuitua saa esimerkiksi pellavansiemenrouheesta, akaasiakuidusta ja psylliumista.

Kuka tarvitsee kuitulisää?

Kuitua saa viljasta ja kasviksista. Pelkästään marjoista, vihanneksista ja juureksista on kuitenkin hankala saada tarvittavaa määrää kuitua. Lisäkuidulle voi olla tarvetta, jos viljatuotteita ei pysty syystä tai toisesta käyttämään.

”Esimerkiksi allergian, ärtyvän suolen oireyhtymän tai keliakian takia kuidun saanti voi jäädä vähäiseksi. Silloin on hyvä varmistaa kuidun saanti kuitulisällä”, kertoo Saara Karjalainen.

Myös ne, joilla ei ole ruoka-ainerajoituksia, hyötyvät kuitulisästä. Kuitua pitäisi saada päivässä 25–35 grammaa. Keskimäärin suomalaiset syövät vain 20 grammaa kuitua päivittäin.

”Tutkimusten mukaan me suomalaiset syömme edelleen aika vähän kasviksia ja viljatuotteita, emmekä saa niitä tarpeeksi. Silloin kuidun saanti voi jäädä pieneksi ja voi olla hyvä käyttää kauralesettä, siemeniä tai jotakin muuta kuitulisää”, Karjalainen sanoo.

Jos kuitenkin syö monipuolisesti täysviljoja, kasviksia ja juureksia, tarvittavan määrän kuitua saa ravinnosta. Silloin kuitulisälle ei ole tarvetta.

Lue myös: Syötkö sinäkin liian vähän kuitua? Arkisten makujen kuitupitoisuus yllättää niukkuudellaan

kuitua sisältäviä elintarvikkeita

Kuitua on paljon viljoissa, hedelmissä, marjoissa ja vihanneksissa. Jos riittävää kuitumäärää ei saa ravinnosta, kannattaa käyttää kuitulisää.  Kuva: iStockphoto

Voiko kuitulisä saada vatsan sekaisin?

”Monet kuitulisät, esimerkiksi siemenet ja kauraleseet, ovat vatsaystävällisiä. Kaikki kuitulisät eivät kuitenkaan sovi kaikille. Silloin pitää kokeilemalla selvittää, mikä on itselle paras. Psylliumkuitua käytetään ärtyvän suolen oireyhtymässä kuitulisänä, mutta joillekuille todella herkkävatsaisille se ei sovi.”

Myös liika kuidun syöminen voi aiheuttaa vatsavaivoja. Siksi kuitulisien annossuosituksia on syytä noudattaa.

”Jos kuidunsaanti alkaa olla yli 40 grammaa päivässä, on mahdollista, että tulee ummetusta tai vatsa menee sekaisin.”

Miksi kuitua kannattaa syödä?

Kuitu ehkäisee ummetusta ja auttaa ylläpitämään vatsan hyvinvointia. Suoliston mikrobitasapaino pysyy tasapainossa kuidun avulla. Kuitu alentaa kolesterolia. Lisäksi kuitu auttaa painonhallinnassa, sillä kuitupitoinen ruoka aiheuttaa kylläisyyden tunnetta, mutta ei sisällä paljoa kaloreita.

Paljon kuitua syövillä on pienempi todennäköisyys sairastua diabetekseen ja sepelvaltimotautiin. Myös paksusuolisyövän riski on pienentynyt niillä, jotka syövät paljon kuitupitoisia ruoka.

Lähteet: Terveyskirjasto: Ravintokuitu, Ruokatieto: Ravintokuitu

Mitä kuitulisää syövän pitää ottaa huomioon?

Kuitulisää käyttävän on tärkeää muistaa juoda tarpeeksi. Suositus on, että kuitulisän kanssa juodaan vähintään yksi lasillinen vettä. Jos nestettä juo liian vähän, kuitulisä voi aiheuttaa ummetusta.

Lisä nautitaan joko veteen sekoitettuna tai esimerkiksi smoothien, puuron tai jugurtin kanssa. Tärkeää on, että kuitulisää nauttii säännöllisesti. Vaikutukset näkyvät parhaiten parin kuukauden käytön jälkeen. Tarkat ohjeet kuitulisän nauttimiseen ovat valmistekohtaisia. Ne kerrotaan kunkin tuotteen kyljessä.

Kuitulisät voivat vaikuttaa joidenkin lääkkeiden imeytymiseen. Siksi kuitulisä pitää nauttia tuntia ennen tai jälkeen lääkkeiden ottamista.

Jos kuidunsaanti on heikkoa, kannattaa tarkistaa, kuinka paljon kuitulisästä saa kuitua.

”Kuitulisissä on eri pitoisuuksia kuitua. On hyvä katsoa, mikä pitoisuus tuotteessa on. Joissain siemenissä ja leseissä kuitupitoisuus voi olla vähän päälle 20 prosenttia. Joissain toisissa tuotteissa kuitua voi olla yli 70 prosenttia.”

Lue myös Anna.fi: Mistä lisää kuitua ruokavalioon? 10 erilaista ohjetta, joiden avulla hellit vatsaasi

Kenen ei pitäisi käyttää kuitulisää?

Perusterve ihminen voi turvallisesti käyttää kuitulisiä. Lisät eivät kuitenkaan sovi yhteen joidenkin sairauksien kanssa. Esimerkiksi tulehduksellisen suolistosairauden aktiivivaiheessa kuitulisää ei kannata käyttää.

Kuitulisät eivät myöskään sovi niille, joilla on nielemisvaikeuksia tai ruoansulatuskanavan ahtauma. Myöskään niiden, joille on tehty ruoansulatuskanavan leikkaus tai joilla epäillään vakavaa suolistosairautta, ei pitäisi käyttää lisiä.

Pellavansiementä ei suositella raskaana oleville tai imettäville. Myöskään munuaisen vajaatoimintaa sairastavan ei pidä käyttää pellavansiemenistä tehtyä kuitulisää.

Onko kuidut parempi saada kasviksista ja viljoista kuin kuitulisästä?

”Jos kuitulisistä ei tule esimerkiksi vatsavaivoja, niistä ei ole mitään haittaa ja niitä voi hyvin käyttää ruokavalion lisänä. Jos ruokavaliosta puuttuu marjoja, hedelmiä ja vihanneksia, kuidun lisäksi myös foolihappojen, raudan ja vitamiinien saanti voi jäädä vähäiseksi.”

Kuitulisän käyttämisen lisäksi kannattaa syödä muutenkin monipuolisesti. Silloin saa esimerkiksi majojen, hedelmien ja vihannesten muutkin hyödyt.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Pitäisikö sinunkin syödä kuitulisää? Laillistettu ravitsemusterapeutti vastaa 5 kysymykseen lisäkuidusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X