Jaana Wunsch

Jaanalla, 51, diagnosoitiin ADHD aikuisena: ”Ajattelen, että mennään eteenpäin eikä jumiteta menneessä”

ADHD ja hahmotushäiriö tekivät Jaana Wunschin, 51, koulunkäynnistä piinallista. Myöhemmin elämässä ominaisuuksista on ollut usein jopa hyötyä.

”Lapsena koin olevani jotenkin erilainen kuin muut, mutta en osannut sanoa tarkkaan, miten. Käsityötunnit olivat yhtä tuskaa, ja sain hädin tuskin toisen lapasen kudottua.

Oppitunneilla en pysynyt kärryillä. Koin olevani tyhmä ja yksinkertainen. Jouduin jatkuvasti jäämään tukiopetukseen. Siihen aikaan kukaan ei kuitenkaan ihmetellyt oppimisvaikeuksiani, koska olin kiltti ja käyttäydyin hyvin. Pääni sisällä tuntui silti aina olevan viisi kanavaa auki yhtä aikaa.

Sinnikkyydellä pärjäsin koko kouluputken läpi, vaikka välillä otti koville. Myöhemmin menin naimisiin ja sain kolme lasta, kaksi poikaa ja yhden tyttären.

Kasvattajana en osannut olla kovin suunnitelmallinen. Meillä ei ollut kauheasti sääntöjä eikä tarkkoja ruoka-­aikoja. Laitoin ruokaa, mutta kukin sai syödä, kun huvitti. Elämä lasten kanssa oli monta vuotta yhtä kaaosta, mutta siitä huolimatta pärjäsimme melko hyvin.

Reissasin paljon lasten kanssa. Kerran lähdin kahden alaikäisen lapseni kanssa Berliiniin junalla, ja vasta perillä minulle tuli mieleen, että hotellikin olisi pitänyt varata.”

Lue myös: Katja, 37, sai koulussa hyviä arvosanoja ja työskentelee yliopistolla – aikuisena diagnosoitu ADHD yllätti

Tyttären erityisopettaja suositteli testejä

”Työelämässä olin monta vuotta levoton. En löytänyt omaa paikkaani, vaan aina ­jokin tuntui olevan vialla. Olen työskennellyt nappikaupan, kirjakaupan ja lihatiskin myy­jänä, tarjoilijana, leikkikentän ohjaa­jana, toimittajana, sijoittumisen ohjaajana ja konsulenttina. Sosiaalisuuteni ansiosta tutustun ihmisiin helposti, minkä takia ­uuden työpaikan löytäminen oli helppoa. Sisäinen levottomuus häiritsi kuitenkin itseäni.

Kun tyttäreni siirtyi yläasteelle, opettajat alkoivat ihmetellä hänen vilkkauttaan. Tutkimuksissa hänellä todettiin ADHD.

Saman vilkkauden tunnistin myös itsessäni. Sen vuoksi en aina jaksanut kuunnella lapsiani ja olla heille läsnä, mistä olen ollut pahoillani.

Kun tyttäreni meni opiskelemaan lähihoitajaksi, minä olin opinnoissa tukena. Yritin pitää hänet opiskeluaikataulussa. Koulun erityisopettaja huomasi, ettei kärsivällisyyteni oikein riittänyt vilkkaan teinin kanssa. Hän suositteli minulle ADHD-testejä.

Tulokset eivät tulleet yllätyksenä: sain ylivilkkaudesta 10/10 ja impulsiivisuudesta 8/10. Minulla todettiin selvä ADHD ja hahmottamisen häiriö.

Yhtäkkiä sain selityksen haasteilleni. Oivalsin, etten ollutkaan koulussa tyhmä, vaan hahmotushäiriö oli estänyt normaalin oppimisen. Sain myös selityksen sille, miksi monet tekniset järjestelmät ja vaikka lentolipun tilaaminen netistä ovat minulle ylivoimaisia. Hahmotushäiriön takia en vain tajua, mitä pitäisi klikata seuraavaksi.

Aloin suhtautua itseeni armollisemmin myös äitinä. Suunnitelmallisuus ei vain ole minun juttuni. Kun alan leipoa minttusuklaajuustokakkua, aina jokin aine jää vahingossa pois. Jälkeenpäin löydän mintun, suklaan, juuston tai kananmunat jääkaapista ja ihmettelen, mitä ne siellä tekevät. Ajattelen, että tärkeintä on kuitenkin, että kai­killa on hauskaa.”

Lue myös: Miten ADHD näkyy aikuisella? Nämä oireet voivat olla merkki tarkkaavaisuushäiriöstä

Lääkitys estää luovuutta

”Kymmenen vuotta sitten valmistuin äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi, ja siitä lähtien olen opettanut suomea maahanmuuttajille. Työ vilkkaiden maahanmuuttajien kanssa sopii minulle mainiosti.

ADHD:n ja hahmotushäiriön takia teen paljon kirjoitusvirheitä. Kun oppilaat huomauttavat niistä, vastaan huumo­rilla, ­että testasin vain, mitä he ovat oppineet.

Diagnoosin jälkeen sain myös lääkityksen. Se auttaa minua tekemään asioita loppuun ja olemaan tarkempi. Olen huomannut, että se estää luovuuden virtausta. Sen takia en ota sitä päivittäin vaan tarvittaessa.

ADHD:hen liittyvästä luovuudesta on ­ollut minulle paljon hyötyä. Sen ansiosta saan jatkuvasti uusia ideoita. Keksin esimerkiksi tapoja, joilla voin opettaa oppilailleni suomen kieltä. Teemme usein pieniä näytelmiä, dialogeja ja runoja.

Ehkä juuri ADHD:n takia minulla on paljon ystäviä, sillä en muista omia tai muiden virheitä. Ajattelen, että mennään eteenpäin eikä jumiteta menneessä. Kun en itse ole täydellinen, en odota sitä muiltakaan.”

Lue myös Anna.fi: Tanja, 43, sai adhd-diagnoosin, mutta ei halua hoitaa sitä lääkkeillä: ”Minusta on väärin, että joutuisin syömään lääkkeitä sopeutuakseni”

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 10/2021.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Jaanalla, 51, diagnosoitiin ADHD aikuisena: ”Ajattelen, että mennään eteenpäin eikä jumiteta menneessä”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X