Tieliikennelaki pani liikennesäännöt uusiksi – kuinka hyvin tunnet tuoreet säännöt? Tee 10 kysymyksen testi

Uudet liikennesäännöt astuivat voimaan kesäkuun alussa. Tiedätkö, mikä pakollinen lisävaruste pyöräilijöillä pitää nyt olla? Millaisia uusia sääntöjä pitää tietää, kun parkkeeraa auton? Tee testi ja selvitä, kuinka hyvin hallitset uudet säännöt!

Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1. kesäkuuta ja toi mukanaan uudistuksia liikennesääntöihin. Kuinka hyvin uudet liikennesäännöt ovat hyppysissäsi?

Tee kymmenen kysymyksen veikeä testi, joka kertoo, osaatko autoilijoita ja pyöräilijöitä koskevat tärkeimmät uudistetut säännöt.

Lue myös: Järkyttävä ilmiö yleistyy: ihmiset eivät auta onnettomuuspaikalla, vaan ottavat mieluummin kuvia – läheisensä menettäneet kertovat, miltä se tuntuu

Testaa, osaatko uudet liikennesäännöt!

Lue myös: Kevyen liikenteen väylistä on tullut ikäihmisille turmanloukkuja – liikennelääketieteen professori: ”Monet pyöräilijät ajavat välittämättä liikennesäännöistä”

Millaisia muutoksia liikennesääntöihin tuli?

Keskeistä uudessa tieliikennelaissa on se, että tienkäyttäjällä on jatkossa ennakointivelvollisuus. Sen lisäksi, että noudattaa kaikkia liikennesääntöjä, tienkäyttäjän on siis pyrittävä ennakoimaan myös toisten liikkeitä ja mukautettava oma toimintansa liikenteessä sen mukaan. Ennakointia on esimerkiksi se, että pitää kiinni riittävistä turvaväleistä.

Jotkin liikennemerkit muuttuivat selkeämmiksi. Liikennemerkkejä päivitetään pikkuhiljaa, ja siirtymän aikana liikenteessä saattaa näkyä sekä uutta että vanhaa versiota merkistä.

Lisäksi käyttöön otettiin kokonaan uusia liikennemerkkejä noin 50 kappaletta. Uusia liikennemerkkejä ovat muun muassa vähimmäisnopeus, polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty, keskusta, väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, pyöräkaista, ajokaistojen yhdistyminen sekä nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty.

Uusista merkeistä voi lukea lisää Liikenne- ja viestintäviraston sivuilta.

Myös esimerkiksi nämä asiat muuttuvat 

  • Keltainen sulkuviiva poistuu. Keltaiset sulkuviivat korvataan valkoisilla sulkuviivoilla 31.5.2023 mennessä. 
  • Taajamassa kaksisuuntaisella tiellä saa parkkeerata kummallekin puolelle tietä.
  • Pyöräilijöiden suosimia teitä voidaan muuttaa pyöräkaduiksi. Se tarkoittaa, että moottoriajoneuvoilla ajavien on sopeutettava oma vauhtinsa pyöräilijöiden nopeuteen pyöräkadulla. Maksiminopeus on 30 km/h. 
  • Talvirenkaita käytetään jatkossa silloin, kun keli niitä vaatii. Renkaita käytetään marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mutta jos kesäkeli yllättää tammikuussa, voi ajaa myös kesärenkailla.
  • Kahden kaistan yhdistyessä noudatetaan vetoketjuperiaatetta: uudelle kaistalle siirrytään vuorotellen yhdistyviltä kaistoilta.
  • Yksisuuntaisella tiellä saa pyöräillä kahteen suuntaan, jos lisäkilpi antaa siihen luvan. 
  • Jos nopeusrajoitus on 60 km/h tai alle, riketili karttuu, jos ylinopeutta on 10 km/h tai enemmän. Jos nopeusrajoitus on 70–120 km/h, riketili karttuu, jos ylinopeutta on 15 km/h tai enemmän.
  • Kolme rikkomusta vuodessa vie ajokortin hyllylle. Jos ajokortti on ollut kuskilla alle kaksi vuotta, kaksi rikkomusta vuodessa riittää. 
  • Parkkikiekko ei enää ole pakollinen. Parkkiajan voi jatkossa kirjoittaa esimerkiksi paperilapulle.
  • Pyöräilijän on käytettävä pimeällä ajaessaan takavaloa. Sen voi kiinnittää pyörään tai pyöräilijään. 
  • Liikennevirhemaksu korvaa jatkossa rikesakon. 

Lähteet: Traficom: Tieliikennelaki 2020, Liikenneturva, Väylävirasto

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Tieliikennelaki pani liikennesäännöt uusiksi – kuinka hyvin tunnet tuoreet säännöt? Tee 10 kysymyksen testi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X