Ruoka

Nämä tuotteet eivät mene kaupaksi suomalaisissa marketeissa – etenkin yksi karkkihyllyn tuote saa monet nirsoilemaan, ketjut paljastavat

Vieraat ja voimakkaat maut eivät houkuta kaikkia ruokakaupoissa asioivia suomalaisia. Esimerkiksi kirsikan makuiset tuotteet jäävät useimmiten hyllyyn.

Suomalaiset syövät yleensä tuttuja ja turvallisia makuja. Ryhmäpäällikkö Juha Nieminen SOK:n marketkaupan ketjuohjauksesta kertoo, että suomalaiset pitävät aitoudesta ja heihin kolahtavat luonnolliset maut ja värit.

Mitkä sitten ovat niitä makuja, joita suomalaiset eivät osta?

Lue myös: Tuure Kilpeläisen kanakeitto on saavuttanut vuosien aikana lähes kulttiaseman: ”Hakataan varmaan hautakiveenkin”

Kirsikka jakaa suomalaiset kahteen leiriin

Kirsikka on maku, joka jakaa suomalaisten mielipiteitä. Esimerkiksi kirsikkasäilykkeet, jotka maistuvat karvasmantelille, eivät ole monen mieleen.

K-ryhmän ruoka-asiantuntijan Leena Korkalaisen mukaan iso osa suomalaisista kuitenkin pitää kirsikan mausta sellaisenaan.

”Kirsikkahillolla on oma fanikuntansa, joka näkyy esimerkiksi oman merkkimme Pirkka Parhaat -kirsikkahillon kysynnässä”, Korkalainen sanoo.

Kirsikka jakaa myös S-ryhmän ruokakaupoissa asioivien makumieltymyksiä. Nieminen ostaa esiin muitakin makuja, jotka ovat hankalia suomalaisille.

”Kirsikan lisäksi esimerkiksi aprikoosi, kookos ja korianteri jakavat makumieltymyksiä. Tuliset ruoat eivät myöskään ole kaikkien mieleen”, Nieminen kertoo.

Tumma suklaa on hankala tuote suomalaisille. © iStock

Suomalaisten suklaamaku on tarkka

K-ryhmässä on huomattu, että vastakkaisia mielipiteitä herättäviä makuja ovat useimmiten muun muassa kookos, sahrami, tyrni, tryffeli, sienet, tattari, kumina, korianteri ja terva sekä voimakkaat juustot, kuten sinihomejuusto ja vuohenjuusto.

Näiden tuotteiden kohdalla kyse on siitä, että maku on liian voimakas tai sellainen, johon ei ole totuttu, koska maku ei ole kuulunut perinteiseen suomalaiseen ruokakulttuuriin, Korkalainen arvioi.

”Kookos maistuu monille esimerkiksi curryruoissa kookosmaitona, mutta kookoshiutaleissa maku voi olla liian voimakas. Sahramia taas käytetään paljon esimerkiksi Ruotsissa pullissa, mutta Suomessa se ei ole ollut niin yleisesti käytössä oleva mauste, jolloin sen maku tuntuu monille vieraalta”, Korkalainen toteaa.

Makeishyllyltäkin löytyy makuja, joita suomalaiset eivät ole ottaneet omakseen.

Nieminen kertoo, että suomalaiset syövät tummaa suklaata paljon vähemmän verrattuna muihin Euroopan maihin. Suomalaiset pitävät enemmän maitosuklaasta, joka on maultaan tummaa suklaata makeampaa.

Huoneenlämpöiset tuoretuotteet eivät kelpaa

Suomessa on myös alueellisia eroja makumieltymysten suhteen. Jokin tietty tuote voi olla jollain alueella suuri hitti, kun taas valtakunnallisesti samaa tuotetta ei juurikaan osteta.

”Esimerkiksi Länsi-Suomessa osuuskauppojen paikallisista valikoimista löytyy munamakkaraa. Kyseessä on makkara, jossa on keitetyn kananmunan palasia. Ryynimakkara taas on suosiossa Itä-Suomessa ja sen myynti on paljon vähäisempää Länsi-Suomessa”, Nieminen kertoo.

Ulkomaisista marketeista suomalainen ruokakauppa eroaa siten, että tuoretuotteet, kuten jogurtit ja makkarat myydään kylmäkaapeista. Muuten ne eivät mene kaupaksi.

”Monissa muissa maissa tuoretuotteita myydään huoneenlämmössä. Suomessa tällaiset tuotteet eivät tee kauppaansa, vaan tuoretuotteet halutaan ostaa tuoreina ja kylminä.”

Lue myös Anna.fi: Koska ruoka on kallista, suomalaisnaiset jättävät nyt tietyt ruoat ostamatta: ”On paljon, mitä en voi enää ostaa”

Kommentoi

Kommentoi juttua: Nämä tuotteet eivät mene kaupaksi suomalaisissa marketeissa – etenkin yksi karkkihyllyn tuote saa monet nirsoilemaan, ketjut paljastavat

Sinun täytyy kommentoidaksesi.