Ruoka

Ruokatrendit 2024 enteilevät paluuta perusasioiden äärelle: Mihin jäivät kasvikset? Lautaselle kasataan jauhelihaa, pakasteranskalaisia, sipsejä ja karkkeja

Ruokatrendit 2024: Ensi vuonna suomalaisten ruokakoreissa näkyy paluu perusasioiden äärelle. Pannulla paistuu jauheliha, mikroon sujahtaa valmisruokia ja irtokarkkipussit rapisevat.

Vuodenvaihteen lähestyessä suunnataan katse tulevaan. Isot kaupparyhmät julkaisevat ruokailmiölistaukset tulevalle vuodelle. Vuonna 2024 ruokakoreissa tulee näkymään selkeästi inflaation mukana tuomat ruoan hinnannousun aiheuttamat muutokset.

Se mitä kuluttajan ostoskorista löytyy, eroaa siitä mitä kuluttaja haluaisi ostoskoristaan löytyvän.

Keskon tekemästä kyselytutkimuksesta selviää, että kuluttaja haluaisi ostaa enemmän kasviksia, enemmän kotimaista kalaa, marjoja, hedelmiä, juureksia ja kuitupitoisempaa ruokaa, mutta ruokakoriin päätyy päinvastaisia tuotteita.

Ruokatrendit 2024
Ruokakoreista löytyy jauhelihaa, valmisruokia ja herkkuja. Kuluttaja haluaisi syödä enemmän kasviksia, kalaa ja palkokasveja.  © Pia Inberg

Ruokatrendit 2024: lautasella broileria ja jauhelihaa: superfoodit ja täsmädieetit saavat väistyä

K- ja S-ryhmän trendikatsausten mukaan paluu perusasioiden äärelle näkyy vahvasti.

Perinteinen kotiruoka, halpa arkiruoka ja paluu tavalliseen sekaruokavalioon näkyy ostokäyttäytymisessä.

Kuluttajien hintatietoisuus on vahvistunut ja kyselytutkimukset paljastavat, että ruoan hinta tarkistetaan ennen ostopäätöksen tekoa yhä useammin.

Ostoskorit eivät täyty puolen kilon kasvistavoitteella, eivätkä kotimaisella kalalla. Tämä kertoo kukkaronnyörien kiristämisestä.

Koko ikäluokan ostoskoria tarkastellessa lautaselle päätyy yhä enemmän jauhelihaa ja broileria. Lihan välttäminen trendinä on laantunut samalla kun vegaanituotteiden ja kasviproteiinivalmisteiden kasvu on laskussa.

Lihan vähentäminen ja kasvispainotteisempi ruokavalio näkyy nuorempien 25-34-vuotiaiden ostoskoreissa.  

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on edelleen kuitenkin keskeinen megatrendi ja se jatkaa edellisvuosien tapaan kasvuaan. Kaupparyhmien tekemien tutkimusten mukaan hyvinvointiin panostetaan nyt perinteisin keinoin kuten monipuolisella sekaruokavaliolla ja säännöllisesti syömällä.

Keskolta kerrotaan, että kasvisten kysyntä yleisesti on pienentynyt. Nähtävissä on mahdollisesti perinteisten suomalaisten juuresten paluu lautasille.  

”Yleisesti suomalaisten kasvisten kysyntä on tänä vuonna hieman pienentynyt. Seuraamme suurella mielenkiinnolla, kääntääkö korostunut kiinnostus perusasioita ja kotiruokaa kohtaan esimerkiksi hedelmien ja vihannesten kulutuksen ensi vuonna kiitoon. Tätä ennakoi jo havaittu niinkin tavallisten tuotteiden kuin punajuuren ja varhaisperunan myynninkasvu verrattuna viime vuoteen”, Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo.

S-ryhmässä kasvisten osuuden laskuun tartuttiin toimintamallilla, jossa alle euron kappale- tai kilohinnaltaan maksavia hedelmiä ja vihanneksia nostetaan esiin. Tämä on purrut ja kasvisten ostaminen on palautunut viime syksyn laskeneesta tasosta, S-ryhmästä kerrotaan.

ruokatrendit 2024
S-ryhmä kertoo, että elämyksiä ja nautintoa haetaan herkutellen. Herkuttelutuotteiden menekki on kasvanut lähes kolmen prosentin vuosivauhtia 2020-luvulla. Herkuttelu sisältää makeiset, jäätelön, keksit, snacksit, leivonnaispakasteet, kahvileivät ja konditoriatuotteet. Karkkikauppaa vetävät erityisesti Irtokarkit. © Ari Heinonen

Aika vastaan hinta – valmisruoalla ja puolivalmisteilla helppoutta arkeen

Hinta on tällä hetkellä merkittävin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava trendi.

Kuluttaja on todella hintatietoinen, mutta samaan aikaan kun kotikeittiöissä painitaan mihin rahat riittävät, valmisruokamenekin kasvu jatkuu. Tämä liittyy siihen, että kuluttaja kokee, että aika on rahaa. Eli valmisruoalla säästetään aikaa, vaikka se maksaakin enemmän. Erityisesti nuoret valitsevat kalliimman valmisruoan ajan säästämisen takia.

– Kiinnostavaa on, että erityisesti nuoret, jotka yleensä ovat hintaherkempiä, ovat kaikkein valmiimpia maksamaan ajansäästöstä. Pandemiavuosien jälkeen arki kiireineen on palannut, mutta etätyöt jäivät osaksi arkea. Ruoanlaitossa helppouden vaade on kasvanut, mikä näkyy erityisesti niin verkkokauppaostosten kuin valmisruokien ja puolivalmisteiden hankinnan lisääntymisenä, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo.

Yhä useampi suomalainen kertoo syövänsä osan arkiruoasta valmisruokina tai puolivalmisteina.

Erityisesti pakastealtaan aarteet tulevat avuksi arkisyömiseen. Pakasteranskanperunat ja pakastettujen mikroaterioiden kasvu on ollut huomattavaa.

Helppouden ja nopeuden vaateeseen vastaavat myös välipalat. Välipalojen myynnin kasvu on erityisen suurta valmiiden voileipien ja wrappien tuoteryhmissä.

Haastavina aikoina kaivataan herkkuja. Herkuttelutuotteiden menekki on kasvanut. Herkuttelutuotteita ovat esimerkiksi makeiset ja irtokarkit, jäätelö, keksit, snacksit, leivonnaispakasteet, kahvileivät ja konditoriatuotteet.

Lähteet: K- ja S-ryhmän ruokailmiötiedotteet

K-ryhmä:

Katsaus koostettiin K-ryhmän myyntidatan, asiantuntijahaastatteluiden sekä kuluttajakyselytutkimuksen pohjalta. Kyselytutkimus toteutettiin K-Kylä-asiakasyhteisössä lokakuussa 2023 (yli 18-vuotiaat suomalaiset, N=1078), ja aineisto on painotettu vastaamaan suomalaisten väestörakennetta iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Frankly Partners.
**K-ryhmän kyselytutkimus 10/2023. N=751.

S-ryhmä:

S-ryhmän myyntidata 2022, myynnin volyymi (kg/litra): 3-10/2019 vs 3-10/2022 ellei toisin mainittu, *vko 31-46/2021 vs vko 31-46/2022

S-ryhmän asiakastutkimukset 2022: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen 10/2022 n=3437, Feelback Group; Asenteet 7/2022 n=3783, Feelback Group

Kommentoi

Kommentoi juttua: Ruokatrendit 2024 enteilevät paluuta perusasioiden äärelle: Mihin jäivät kasvikset? Lautaselle kasataan jauhelihaa, pakasteranskalaisia, sipsejä ja karkkeja

Sinun täytyy kommentoidaksesi.