Aikuisenakin voi opetella uuden urheilulajin – poimi vinkit uusiin harrastuksiin

Katso lista harrastuksista, jota sinunkin kannattaisi kokeilla. Näissä lajeissa ikä ja osaamattomuus eivät ole esteitä!

Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa, kuuluu vanha sananlasku. Etenkin monet harrastukset putoavat edelleen mielikuvissa tähän kategoriaan. Päätimme, että on aika kumota harhaluulot, ja kokosimme listan lajeista, joiden opetteleminen ei ole koskaan liian myöhäistä.

Minkä uuden harrastuksen sinä aloitat tänä vuonna?

Muun muassa näitä lajeja aikuinenkin uskaltaa kokeilla:

1. Juoksu

Juoksemisen voi tunnetusti aloittaa kotiovelta. Parasta lajissa onkin sen helppous, sillä lenkkipolulle voi suunnata silloin, kun se sinulle sopii. Juoksukoulusta voi olla apua, jos kaipaat juoksemiseen tekniikkavinkkejä.

2. Uinti

Tekniikkakurssi auttaa myös vesipetoa pysymään paremmin pinnalla. Tai miksei altaassa voisi polskutella vain omaksi iloksi?

3. Tanssi

Nykytanssi, lavatanssi, itämainen tanssi… Tanssi on monimuotoinen laji, josta jokainen löytää taatusti sopivan, vaikka rytmitaju tuntuisikin aluksi olevan lapsenkengissä.

Erilaiset tanssit ovat aikuisille sopivia liikuntalajeja.

4. Yleisurheilu

Yleisurheilu ei välttämättä ole koulun liikuntatunneilta traumoja saaneiden ykkösvalinta, mutta mieti millainen onnistumisen riemu sinua odottaa maalissa, kun kipität aitajuoksuradan läpi kompuroimatta naamallesi.

5. Ratsastus

Eläimien kanssa puuhastelu rentouttaa ja tuo sopivaa vastapainoa konttorissa istumiselle. Vapauta siis sisäinen heppatyttösi ja suuntaa talleille.

6. Jooga ja pilates

Jooga ja pilates ovat täydellisiä lajeja sinulle, joka kammot kaikkea kilpailuhenkistä. Rauhallisessa tahdissa tehtävät liikkeet pakottavat kuuntelemaan omaa kehoa ja oikean hengitystekniikan hallinnassa riittää opiskeltavaa vuosiksi.

Jooga on aikuiselle sopiva urheilulaji.

7. Aikuisbaletti

Jalka ei ehkä nouse samaan malliin kuin nuorempana, mutta balleriinahaaveita ei kannata koskaan hylätä. Aikuisbalettia pohtivat ja tylliä kammoksuvat voivat huokasta helpotuksesta: tutu-hame ei ole tunneilla pakollinen vaatetus.

8. Pallopelit

Parhaassa tapauksessa pallon mätkiminen tai sen perässä juokseminen ei edes tunnu liikunnalta, sillä koko aivokapasiteettisi keskittyy vain pysymään pallon perässä.

9. Akrobatia ja sirkus

Sirkus ja akrobatiatreeneissä saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla, jos satut pelkäämään korkeita paikkoja ja tahdot pelosta eroon. Tikareiden heittelyn ja tulennielennän voit jättää suosiolla edistyneemmille.

10. Joukkuelajit

Joukkuelajin harrastaminen tuo motivaatiota, sillä treeneihin on pakko ilmestyä ellei halua jättää joukkuettaan pulaan. Loistava harrastus sinulle, joka kaipaat ryhmässä onnistumisen riemua, mutta et löydä ystävän kanssa yhteistä aikaa liikunnalle.

Missä uuden urheilulajin voi sitten aloittaa?

Työväenopistojen, kansalaisopistojen ja urheiluseurojen valikoimista löytyy varsinkin syksyisin useita alkeiskursseja, joissa aiempaa osaamista lajista ei tarvita. Tutki myös kaupungin tai kunnan tarjoamat liikuntapalvelut.  Voit kysellä aikuisille suunnattuja alkeiskursseja myös suoraan sinua kiinnostavan lajin lajiliitosta.

Testaamalla erilaisia lajeja löydät juuri sinulle sopivan. Ei kun rohkeasti kokeilemaan!

Keskustelu

Poiden pyöritys tai vannetanssi! Harjoittaa koordinaatiokykyä ja liikkuvuutta, myös tanssillista puolta mahdollista yhdistää mukaan tai vain keskittyä teknisiin temppuihin. Sopii kaikille ja harjoitella voi itsekseen tai kursseilla. Tekee vaikutuksen varmasti katsojiin ja oppimiseen jää koukkuun. Pitäjänmäen aseman vieressä taitavat opettajat, suosittelen kokeilemaan!

Kommentoi juttua: Aikuisenakin voi opetella uuden urheilulajin – poimi vinkit uusiin harrastuksiin

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X