Kolmannes syövistä voitaisiin ehkäistä terveellisellä ruokavaliolla – asiantuntija jakaa parhaat vinkkinsä

Tarjoilija, ruoassani on karsinogeeneja! Syövälle altistavia aineita kannattaa jossain määrin vältellä, mutta ravinnon ja syövän yhteydestä kirjan kirjoittaneet asiantuntijat kehottavat ihmisiä kiinnittämään yksittäisten ruoka-aineiden sijaan huomionsa kokonaisruokavalion terveellisyyteen.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja dosentti Timo Joensuu korostavat kirjassaan Syö hyvin, voi paremmin – Ravinto syövän ehkäisyssä ja hoidon tukena terveellisen kokonaisruokavalion ja normaalipainon tärkeyttä.

Ravinnon merkitys korostuu erityisesti niin sanottujen elintasosyöpien, eli paksu- ja peräsuolensyövän sekä rinta- ja eturauhassyövän ehkäisyssä.

”Ihmiset tuijottavat turhaan yksittäisiä karsinogeeneja tai syövät superruokia, jos kokonaisruokavalio on huonolla tolalla”, Reijo Laatikainen totesi kirjan julkaisutilaisuudessa.

Lisää kasviksia joka aterialle

Kuka tahansa voi parantaa ruokavaliotaan yksinkertaisin keinoin. Tärkeimmäksi Laatikainen mainitsee kasvisten määrän lisäämisen.

”Väittäisin, että suomalaiset syövät lounaalla hyvin ja monipuolisesti, mutta aamulla ja illallisella kasvisten osuus saattaa unohtua. Kasviksia pitäisi syödä ainakin puoli kiloa joka päivä.”

Suomalaiset ravintosuositukset sopivat syövän ehkäisyyn hyvin. Vahvin näyttö ruokavalion yhteydestä syövän ehkäisyyn on traditionaalisen Välimeren alueen ruokavaliosta. Välimeren ruokavalioon liittyy hyvien rasvojen suosiminen, kasvisten suuri määrä, kalan ja äyriäisten säännöllinen nauttiminen, täysjyväviljan ja palkokasvien sekä pähkinöiden suosiminen ja kohtuullinen viinin käyttö.

terveellinen ruokavalio ehkäisee syöpää

Mikäli ruokavalio on hyvin kasvisvoittoinen ja se sisältää vain vähän alkoholia, sokeria, prosessoitua lihaa ja rasvaa, syöpäriski pienenee 24 prosenttia verrattuna epäterveellisesti syöviin.

Myös kasvisruokavalio on yleensä syövän ehkäisyn kannalta varsin terveellinen. Esimerkiksi kiistelty soija pääsee kirjassa pannasta, sillä se ei lisää tutkimusten mukaan lainkaan syöpäriskiä – päinvastoin, soija löytyy jopa syövän ehkäisyä ja hoitoa tukevien ruokien listalta.

Länsimainen ruokavalio lisää syöpäriskiä

Mitkä sitten ovat huonoimmat ravintovalinnat terveyden kannalta? Syöpäriskiä lisäävät eniten liiallinen alkoholin käyttö, prosessoitu liha sekä hyvin suolainen kiinalaistyyppinen kala.

”Prosessoitua lihaa kannattaa vältellä, sitä voisi syödä korkeintaan juhlapäivinä. Sokerin ja valkoisen viljan sijaan hiilihydraatin lähteinä kannattaa suosia palkokasveja ja täysjyväviljaa.”

Prosessoituja ruokia sekä paljon sokeria, valkoista vehnää ja tyydyttyneitä rasvoja sisältävä länsimainen ruokavalio on kokonaisterveyden kannalta mahdollisimman huono vaihtoehto. Se sisältää vain vähän ravinteikkaita kasviksia ja tyydyttymättömiä rasvoja ja lisää ylipainon riskiä.

”Tutkimusten mukaan syöpään sairastuneella on 51 prosenttia suurempi kuolemanvaara, mikäli hän noudattaa länsimaista ruokavaliota”, Laatikainen sanoo.

Eniten syöpäriskiä nostaa kuitenkin tupakointi, joka kasvattaa keuhkosyöpäriskin yli kahdeksankertaiseksi tupakoimattomiin verrattuna.

Lue myös:

Katso listaus: nämä 15 ruokaa ehkäisevät tutkitusti syöpää
Hanna Partasen 5 vaivatonta vinkkiä: Näin syöt arjessa terveellisemmin
Näin lisäät kasviksia ruokavalioosi – 7 helppoa keinoa
Pähkinä on terveellinen tehopakkaus
Suitsi makeanhimo ja vähennä sokerinkulutusta – näin onnistut!

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kolmannes syövistä voitaisiin ehkäistä terveellisellä ruokavaliolla – asiantuntija jakaa parhaat vinkkinsä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X