Mitä ­tehdä, jos terveyshuolia tulee mieleen koko ajan lisää? Asiantuntija neuvoo

Kun terveys huolettaa, pelkojensa kanssa ei kannata jäädä yksin.

Huolestuminen omasta terveydestä kannattaa aina ottaa vakavasti. Ensimmäinen osoite huolehtijalle on lääkärin vastaanotto. Mutta mitä ­tehdä, jos terveyshuolia tulee mieleen koko ajan lisää?

PlusTerveyden psykiatri Leena Jaakkola muistuttaa, että ohimenevä huoli terveydestä on normaalia. Jos terveyshuoli pyörii mielessä jatkuvasti, omaa levotonta ja hankalaa oloa kannattaa seurata rauhallisesti.

Huolia saattaa voimistaa stressaava elämäntilanne. Jos läheinen sairastaa tai töissä on raskas vaihe, huoli saattaa näyttäytyä omaan terveyteen liittyvinä pelkoina. Jaakkola arvelee, että terveyshuolia on ollut poikkeusvuoden aikana enemmän.

”Kehollinen sairastaminen on hallitsematonta ja pelottavaa. Erityi­sesti korona-aikaan pienikin yskä saattaa aiheuttaa paljon hätää.”

Ahdistus huolien taustalla

Hypokondria-nimisestä sairaudenpelkotilasta puhutaan, kun ahdistus omasta terveydestä on toistuvaa tai pysyvää. Jaakkola kertoo, että myös jotkut masennuspotilaat kärsivät toistuvista terveyshuolista. Mielen ahdistus saattaa purkautua sairauden pelon kautta.

”Kun lääkäri sanoo potilaan olevan terve, se auttaa vain hetkeksi, ja huoli palaa nopeasti. Sairauden pelko on niin voimakas, että ajatus­maailma saattaa pyöriä vain esimerkiksi ­käteen ilmestyneen näpyn ympärillä.”

Hypokondriaa hoidetaan psykoterapialla. Hoidossa pyritään puuttumaan ahdistukseen huolien taustalla.

”Hypokondrikko herättää usein ärtymystä lähipiirissään. Olisi kuitenkin tärkeää, että ahdistusta terveyshuolien takana kuunneltaisiin.”

Lue myös: Paloittele pelko ja hallitse sitä – 8 vinkkiä pelkojen voittamiseen

Puhuminen auttaa

Kun oma terveys huolettaa, oireita ei välttämättä kannata heti googlettaa. Usein oirekuvauksien tai keskustelupalstojen sairaustarinoiden lukeminen vain lisää ­pelkotiloja. Huolesta kannattaa mieluummin pyrkiä puhumaan läheisten kanssa. Näin ei jää pelkoineen yksin.

Satunnaisista terveyshuolista ei tarvitse huolestua. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, mitä huolehtiminen keholle tekee. Jatkuva stressitila aiheuttaa sairastumisen riskin.

”Voidaan ajatella, että pitkään jatkunut terveyshuoli saattaa lopulta sairastuttaa. Siksi kannattaa hakeutua mieluummin lääkäriin kuin huolehtia yksin.”

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 27/2020.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Mitä ­tehdä, jos terveyshuolia tulee mieleen koko ajan lisää? Asiantuntija neuvoo

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X