Pitkittynyt nestevajaus voi heikentää vastustuskykyä – näin tunnistat hiljaa hiipivän nestevajeen

Kuivunut keho ei jaksa taistella ulkoisia uhkia vastaan. Erityisesti ikääntyneen on tärkeää muistaa juoda riittävästi.

Riittävästä nesteytyksestä puhutaan usein erityisesti kesäaikaan. Nestevajaus voi kuitenkin yllättää mihin aikaan vuodesta tahansa.

Lyhytkestoinen nestevajaus on harmitonta. Se aktivoi immuunipuolustusta kuin valmistellakseen elimistöä erilaisille koetuksille. Pitkittynyt nestevajaus on toinen juttu. Se voi aiheuttaa stressireaktion koko kehoon, ja silloin elimistön puolustuskyky heikkenee, kertoo Terveystalon julkisten palveluiden vastuulääkäri Lars Konttinen. 

Lue myös: Ikääntyneiden ravitsemussuositukset pantiin uusiksi – katso 6 tärkeintä ohjetta

Koska janontunne heikkenee iän myötä, moni ikäihminen juo liian vähän vettä. Erityisesti ikääntyneiden pitäisi kiinnittää huomio riittävään nesteytykseen, koska hyvin nesteytetty elimistö jaksaa taistella ulkoisia uhkia vastaan.

Konttinen on nähnyt, mihin ikääntyneen pitkittynyt nestevajaus voi huonoimmassa tapauksessa johtaa. 

”Moni on kuullut tarinan vanhuksesta, joka on kaatunut ylös noustessa huimauksen vuoksi ja murtanut lonkkansa. Kuntoutumista on hidastanut haavan pitkittynyt paraneminen, matkan varrella kehittynyt virtsatietulehdus tai ehkä jopa sekavuustila”, Konttinen kertoo. 

”Ehkä kaikkien ongelmien syynä ei ole nestevaje, mutta nestetasapainon optimointi helpottaa varmasti paranemista ja kuntoutumista.”

Lue myös: Kuinka paljon pitää juoda päivässä? Selvitä tästä oma nestetarpeesi

Näin nestevajaus oireilee

Mistä nestevajeen voisi tunnistaa? Yksi itsestään selvä merkki on tietenkin jano. Monet muut elimisten kuivumisen merkit voivat ilmestyä huomaamatta, joten niitä kannattaa tarkkailla tasaisin väliajoin.

”Jo nestevajeen varhaisessa vaiheessa voi havaita väkevöitymistä ja kuivumista. Silloin virtsa muuttuu tummaksi ja väkevämmän hajuiseksi, hiki muuttuu väkevämmäksi, hengitysteiden erite muuttuu sitkeämmäksi, limamaisemmaksi ja uloste kuivuu aiheuttaen ummetusta”, Konttinen listaa.

Jos tilanne pitkittyy, elimistön sisäinen tasapaino alkaa järkkyä. Silloin voi tulla yleisoireita, jotka koskettavat koko elimistöä.

”Tyypillisiä yleisoireita ovat väsymys, voimattomuus, uupuneisuus, kipuherkkyys, esimerkiksi päänsärky ja lihaskivut, ärtyneisyys, jopa sekavuus ja kuume.”

Lue myös: Perussairaudet, mitä ne ovat? Infektiolääkäri kertoo, ketkä kuuluvat infektiosairauksien riskiryhmään

Muista juoda pieniä annoksia pitkin päivää

Nestevaje hellittää juomalla ja syömällä nestepitoisia ruokia. Jotta nestevaje ei pääse yllättämään, on hyvä tarkkailla myös nesteiden menetystä. Elimistö menettää nesteitä virtsateistä, iholta, hengitysteistä ja ruoansulatuskanavasta. Jotkin lääkkeet lisäävät nesteiden tarvetta entisestään.

”Vajetta voi korjata vähäisemmissä määrin vaikuttamalla nesteiden menetykseen, kuten välttämällä kuumuutta tai fyysistä rasitusta. Silloin nesteiden menetys ihon ja hengitysteiden kautta vähenee”, Konttinen sanoo.

Lue myös: Nestehukka vaanii – Asiantuntija: ”Näläntunne voikin johtua janosta”

On myös tärkeää muistaa, että jotkut aineet, kuten kahvi ja alkoholi, poistavat nesteitä elimistöstä. Niiden juominen voi lisätä muun nesteen tarvetta.

Vettä olisi hyvä juoda pieniä määriä pitkin päivää. Kerralla kulautetusta suuresta määrästä imeytyy vain osa. Konttisen mukaan hyvä nyrkkisääntö nestetasapainon ylläpitämiseksi on se, että pyrkii syömään neljä kertaa päivässä ja juomaan ainakin yhden lasillisen joka aterian välissä. Kuumalla säällä ja liikunnan jälkeen kannattaa juoda tavallista enemmän.

Lue myös Annan juttu: Juotko tarpeeksi vettä? 5 helppoa keinoa lisätä veden juontia

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Pitkittynyt nestevajaus voi heikentää vastustuskykyä – näin tunnistat hiljaa hiipivän nestevajeen

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X