Talous

Mitä Black Friday -alesta kannattaa oikeasti ostaa? Jos et ole tarkkana, voit haksahtaa tuhlaamaan aikomaasi enemmän rahaa

Black Friday on vuoden suurin alennuskampanja. Moni kuitenkin päätyy säästämisen sijaan tuhlaamaan alennusmyynnissä. Asiantuntija kertoo, mitkä seikat alennusostoksia suunnittelevan on syytä ottaa huomioon, jotta lompakko ja ympäristö kiittävät.

Alennus 80 prosenttia! Huipputarjous voimassa vain tänään!

Toinen toistaan suuremmilla alennusprosenteilla keuliva Black Friday valtaa jälleen ostoskeskukset, kivijalkamyymälät ja verkkokaupat. Alennuskampanja on rantautunut meille Yhdysvalloista, ja sitä vietetään vuosittain kiitospäivän jälkeisenä perjantaina eli aina marraskuun neljäntenä perjantaina.

Viime vuosina yhden perjantain kestävä alennuspäivä on laajentunut koko viikon kestäväksi tarjoustapahtumaksi. Vuonna 2022 Black Friday -viikko eli Black Week järjestetään 21.–27. marraskuuta 2022.

Kulutuspäivät, jotka ruuhkauttavat myymälät, ovat herättäneet myös kritiikkiä. Kuinka kestävää on kannustaa alennusten perässä juoksemiseen aikakautena, jolloin maapallo pitäisi pelastaa ilmastonmuutokselta?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki pitää kritiikkiä perusteltuna ja suosittelee jokaista tarkastelemaan omia hankintoja ja niiden ympäristövaikutuksia kriittisesti. Black Fridayn kaltaisissa alennusmyynneissä on Kivimäen mukaan myös positiivisia puolia.

”Kuluttajan kannalta alennusmarkkinointi ja mahdollisuus ostaa tuote edullisempaan hintaan ovat lähtökohtaisesti hyvä asia. Ne mahdollistavat sellaisten hyödykkeiden ostamisen, joiden hankkimiseen ei muuten olisi varaa”, Kivimäki sanoo.

Tässä jutussa Saija Kivimäki neuvoo, missä asioissa alennusmyynneissä on kuitenkin syytä olla tarkkana, jotta ei haksahda tuhlaamaan holtittomasti tai kompastu huijareiden ansaan.

alennysmyynnit
Black Friday on vuoden suurin tarjoustapahtuma. © iStockphoto

1. Mieti Black Friday -ostoksilla, mitä tarvitset ja miksi ostat

Vaikka pitäisimme itseämme hintatietoisina järkiostajina, todellisuudessa saatamme muuttua impulsiivisiksi shoppailijoiksi, kun eteen tulee hintalappu alennusprosentilla. Uudet tavarat tuovat mielihyvää ja edulliset kaupat madaltavat ostoksiin liittyvää harkintaa.

Tämä on inhimillistä, sillä ostokäyttäytymistämme ohjaavat monet ajattelu- ja toimintamallit, joita emme välttämättä itse tiedosta. Kun kaverit ostavat uuden puhelimen, mekin koemme tarvitsevamme sellaisen. Emme tee ostopäätöstä itsenäisesti, vaan seuraamme laumaa.

”Tätä kutsutaan sopulivaikutukseksi. Olemme todella herkkiä sille”, Kivimäki sanoo.

Lue myös: Pursuavatko kaapit krääsää? Julia Thurén kertoo, miten saat turhien tavaroiden ostamisen loppumaan ja rahat säästöön

2. Älä ole vietävissä – varo näitä myyntilauseita

Markkinoijat käyttävät kuluttajan impulsiivista ostokäyttäytymistä hyödyksi. Mainoslauseet ”vain rajoitettu erä” tai ”tarjous on voimassa vain tänään” varastavat potentiaalisten ostajien huomion ja pyrkivät nopeuttamaan ostopäätöstä.

”Myyjän kuuluukin kertoa alennuskampanjassa, jos tuotetta on rajoitettu erä. Ilmaisu saattaa kuitenkin saada kuluttajan tekemään hätiköityjä päätöksiä. Jos alehinta vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, voi liikkeellä olla myös huijari, jonka ei ole tarkoitus toimittaa tuotetta koskaan”, Saija Kivimäki sanoo.

Järkevintä olisi pysähtyä hetkeksi, pitää pää kylmänä ja miettiä, tarvitsenko tavaraa oikeasti. Näin voi säästyä hutiostokselta tai potentiaaliselta huijaukselta.

Saija Kivimäki
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäen mukaan yksi kuluttajien tarjousmarkkinoinnissa kohtaama ongelma verkkokaupassa on alennustuotteen loppuminen siinä vaiheessa, kun ostaja on jo suorittanut maksun. ”Näissä tilanteissa pääsääntö on, että kuluttajalla on oikeus vaatia, että tuote toimitetaan myöhemmin alennushintaan.” © Kilpailu- ja kuluttajavirasto

3. Vertaa tuotteen hintakehitystä, älä alennusprosenttia

Viime vuosina Black Friday -viikkoa ovat varjostaneet alennukset, jotka ovat silmälumetta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto saa vuosittain ilmoituksia tuotteista, joiden hintoja on keinotekoisesti nostettu ennen alennuskampanjaa, jotta alennusprosentti näyttäisi kampanjan aikana mahdollisimman isolta ja houkuttelevalta. Tällainen hintakikkailu on laitonta, mutta käytännössä sellaista on tavallisen Matti Meikäläisen vaikea tunnistaa.

”Tammikuussa 2023 on tulossa voimaan lakimuutos, jonka mukaan myyjän on ilmoitettava alin hinta, jolla tavaraa on myyty alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Tällä hetkellä myyjällä ei tällaista velvoitetta ole”, Kivimäki sanoo.

Siksi hankintalistalla olevan tuotteen hintatason seuraaminen tulisi aloittaa muutamia kuukausia ennen Black Friday -kampanjaa, jotta hankintaa suunnittelevalle muodostuu käsitys siitä, missä tuotteen hinnat pyörivät ja mikä on todellinen alennuskampanjasta saatava hintaetu.

Tutkaile tuotteen hintaa eri myyjien valikoimissa ja hyödynnä verkosta löytyviä puolueettomia hintaseurantasivuja ja niiden hintavahteja. Kiinnitä huomiota alennusprosentin sijaan ennen kaikkea myyntihintaan.

4. Huomioi toimituskulut

Toimituskulut saattavat nostaa tuotteen tilaushintaa huomattavasti. Tuotteiden hintavertailuissa ei yleensä huomioida toimituskuluja, joten ne pitää tarkistaa verkkokaupasta. Toimituskulut vaihtelevat. Osa yrityksistä ei veloita toimituskuluja, kun ostokset ylittävät tietyn summan.

Muista aina tarkistaa tuotteen lähetysmaa. Jos tuote lähetetään Euroopan unionin ulkopuolelta, se on tullattava ja siitä pitää maksaa arvonlisävero. Osa verkkokaupoista saattaa toimia niin sanotulla drop shipping -periaatteella. Tämä tarkoittaa sitä, että tuote lähtee matkalle suoraan valmistajan varastolta. Vaikka verkkokauppa sijaitsisikin Suomessa tai EU-alueella, voi tuotteeseen tulla tullimaksuja tästä syystä.

Lähetysmaan saa selville tutustumalla verkkokaupan sopimusehtoihin. Verkkokauppa on velvollinen kertomaan tuotteen toimitukseen liittyvistä seikoista. Tutustu myös muihin toimitusehtoihin. Varaston sijainti saattaa vaikuttaa esimerkiksi tuotteen toimitusaikaan.

5. Jos hinta vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, luota vaistoosi

Joskus myyjä saattaa vahingossa laittaa verkkokauppaan virheellisen hinnan. Asiakas innostuu, kun tajuaa mahdollisuuden tehdä loistokaupat. Lopulta hinta osoittautuu vääräksi, myyjä kieltäytyy myymästä pilkkahintaan, ja asiakas hermostuu.

Oikea menettelytapa riippuu tilanteesta. Kuluttajan pitää lähtökohtaisesti voida luottaa siihen, että hinta on oikea. Poikkeuksia kuitenkin on.

Kuluttajien ja myyjien välisiä riitoja ratkova Kuluttajariitalautakunta on katsonut esimerkiksi, että ostajan olisi täytynyt ymmärtää, ettei Aalto-maljakko voi tosiasiassa olla kaupan 10 euron kappalehintaan tai Iittalan Kartio-lasien kahden lasin pakkaus 51 sentillä, sillä design-tuotteiden hintavaihtelut eivät tavanomaisesti ole suuria.

Jos hintavirhe on niin räikeä, että kuluttajan olisi pitänyt se tiedostaa, kauppa raukeaa.

6. Tarkista verkkokaupan luotettavuus

Jos verkkokauppa ei ole itsellesi entuudestaan tuttu, ole erityisen tarkkana. Sosiaalisessa mediassa ostopäätös saattaa syntyä hätäisesti ilman harkintaa. Vaikka somessa vastaan tulevan mainoksen tarjous olisi kuinka houkutteleva, älä ryntää ostoksille heti, vaan selvitä verkkokaupan taustat ja luotettavuus ensin.

Huijariverkkokaupat ovat nykyään todella ammattitaitoisesti rakennettuja ja niiden erottaminen luotettavien joukosta voi olla vaikeaa. Aiemmin esimerkiksi virheet suomen kielessä ovat voineet paljastaa valeverkkokaupan. Nykyään kielivirheisiin ei välttämättä törmää.

Myöskään verkko-osoitteen .fi-pääte tai muu Suomi-viittaus eivät kerro, missä maassa verkkokauppa sijaitsee tai takaa toimijan luotettavuutta. Kilpailu- ja kuluttajavirastolle on esimerkiksi tullut kuluttajailmoituksia huijaussivustoiksi epäillyistä verkkokaupoista, joiden verkko-osoitteessa on yhdistetty harhaanjohtavasti kansainvälinen kenkämerkki ja sana Suomi. 

Jos verkkokaupassa ainoa yhteydenottotapa on yhteydenottolomake, hälytyskellojen pitäisi soida. Tarkista, että verkkokauppa on ilmoittanut selkeästi seuraavat yhteystietonsa:

Googleta verkkokauppa etukäteen ja lue keskustelupalstoilta, millaisia kokemuksia muilla kuluttajilla on ollut verkkokaupasta.

7. Maksa Black Friday -ostokset luottokortilla

Verkkokaupassa maksuvälineenä kannattaa suosia luottokorttia, jos sellaisen omistaa. Kuluttajansuojalaissa määritelty luotonantajavastuu turvaa kuluttajaa mahdollisilta huijareilta. Sen mukaan kuluttaja voi vaatia ostosten summaa luottoyhtiöltä, jos myyjä ei toimita tilattua tuotetta.

Kuluttajalla on oikeus vaatia verkkokaupalta tilausvahvistus. Tilausvahvistuksen toimittamatta jättämisellä ei ole vaikutusta siihen, voiko luottoyhtiöltä vaatia maksunpalautusta. Ellei kuluttaja saa tilaamaansa tuotetta, pitää luottoyhtiön palauttaa kauppasumma riippumatta siitä, saiko kuluttaja tilausvahvistuksen vai ei.

Ole tarkkana osamaksuluottojen kaltaisten kuluttajaluottosopimusten kanssa. Selvitä ennen luoton ottamista oma maksukykysi, luoton laina-aika ja sopimusehdot sekä yksittäisen maksuerän määrä ja niistä koostuva tuotteen kokonaishinta, jotta tiedät, mihin sitoudut. Kokonaiskustannukset saattavat yllättää.

Lue myös Seura.fi: Black Friday villitsee – Mitä jos päättäisikin olla ostamatta mitään tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen?

Kommentoi

Kommentoi juttua: Mitä Black Friday -alesta kannattaa oikeasti ostaa? Jos et ole tarkkana, voit haksahtaa tuhlaamaan aikomaasi enemmän rahaa

Sinun täytyy kommentoidaksesi.