Makuuhuoneen sisustuksessa vähemmän on enemmän. Mitä vähemmän häiriötekijöitä huoneessa on, sen parempi unta ajatellen. Rauhoittuminen onnistuu helpommin, kun katse ei harhaile kiintopisteestä toiseen.

Ota nämä seikat huomioon makuuhuoneen sisustuksessa:

Hillitty värimaailma rauhoittaa

Viileät sinisen sävyt sopivat hyvin makuuhuoneeseen. Myös haaleat pastellivärit ovat omiaan rauhallisen tunnelman luomiseen. Kiinnitä huomiota varsinkin huoneen suuriin tekstiileihin, kuten verhoihin, päiväpeittoon ja lakanoihin.

Kaunis petaus on satsaus iltaan, sillä kutsuva sänky suorastaan huutaa pujahtamaan vällyjen väliin. Sänkyä ei kuitenkaan kannata pedata heti heräämisen jälkeen, vaan antaa sen tuulettua ensin yön hikoilun jäljiltä.

Pimeässä nukkuu paremmin

Luonnonvaloon on ihana herätä, mutta jos makuuhuoneeseen kajastaa katulamppu tai autotien valot, nukahtaminen voi olla vaikeaa ja uni voi häiriintyä. Tällöin apuun kannattaa hankkia pimennysverhot. Jos pelkäät kauniin sisustuksesi puolesta, ei hätää. Pimennysverhoja on saatavilla monissa väreissä ja kuoseissa. Jos et löydä mieluista tyyliä, voit myös ommella omien verhojesi taakse pimentävän kankaan.

Makuuhuoneen raikas sisustus

 

Hyvän unen takaa myös viileä ja raikas ilma

Makuuhuoneen ihanteellinen lämpötila on noin 19–21 astetta. Itsellesi sopivimman lämpötilan löydät kokeilemalla. Älä pelästy, jos huone tuntuu aluksi kylmältä: kehon lämpötila laskee hieman nukkuessa, joten alhaisempi huonelämpötila tuntuu juuri sopivalta. Aamulla herätessäsi tunnet olosi luultavasti aivan lämpimäksi.

Huolehdi nukkumatilan siisteydestä säännöllisellä siivouksella ja pidä pöly kurissa tuuletuksen ja huonekasvien avulla. Viherkasvit sekä puhdistavat huoneilmaa että kosteuttavat sitä, mikä on erityisen tervetullutta talvella, jolloin ilmankosteus on usein matala. Rehevät ja hyvinvoivat kasvit ovat parhaita puhdistajia. Kokeile esimerkiksi erilaisia palmuja ja vehkoja.

Älä tuo älylaitteita makuuhuoneeseen

Makuukammarin ensisijainen tarkoitus on nukkuminen, joten sängyssä ei kannata katsoa televisiota, vastailla työsähköposteihin tai selailla älypuhelimella sosiaalista mediaa. Älylaitteista kajastava sininen valo vaikuttaa tutkitusti uneen heikentävästi ja tekee nukahtamisesta vaikeampaa. Jos et halua käydä heti nukkumaan, tartu kirjaan – mitä tylsempi, sen parempi unen kannalta.

Onko fengshui kohdallaan?

Kiinalainen fengshui pyrkii luomaan sellaisen ympäristön, joka edistää ihmisen hyvinvointia. Makuuhuoneen sisustamiseen löytyy omat fengshui-neuvonsa, joiden avulla luodaan nukkumatila, joka takaa parhaan mahdollisen unen.

Fengshuin sääntöjen mukaan sänky kuuluu makuuhuoneen paraatipaikalle. Se tulee sijoittaa siten, että nukkuja näkee esteettä ovelle. Jos mahdollista, sänkyä ei kannata sijoittaa ikkunan alle. Jos ikkunan edusta on ainoa mahdollinen paikka sängylle, tulee ainakin suojautua vedolta paksuin verhoin.

Makuuhuoneessa ei saisi olla fengshui-filosofian mukaan peilejä, sillä ne luovat huoneeseen liian aktiivisen energian. Myöskään lasten, lemmikkien tai sukulaisten kuvat eivät kuulu vanhempien makuuhuoneeseen, sillä se on parin yksityinen keidas, johon muiden silmäpareilla ei ole asiaa.

Jos fengshuin mukainen sisustaminen kiinnostaa, tutustu täältä Suomen Fengshui -yhdistykseen.

Lue kodin sisustamisesta myös jutut:

Kotiin uusi ilme – 9 vinkkiä sisustamiseen
Sisusta kylpyhuone viihtyisäksi
5 vinkkiä alennusmyynteihin – hanki nämä sisustustuotteet nyt
Säilytysvinkkejä kaaoksen kesyttämiseen