Sisustus

Nämä sisustustuotteet myydään käytettynä hetkessä! Kolme kauppaa paljastaa vuoden 2023 kuumimmat second hand -trendit

Halutuimmat sisustustuotteet myydään second hand -palveluista minuuteissa. Kysyimme Francklyltä, Mjukilta ja Tori.fi:ltä, mitkä ovat suurimmat hittituotteet vuonna 2023.

Valkoinen Artekin klassikkotuoli ehtii olla palvelussa kymmenen minuuttia, ennen kuin se myydään. Selaimeen ilmestyy teksti: ”Voihan pahus – ilmoitusta ei löydy…”

Joillekin sisustustuotteille ja huonekaluille riittää niin paljon kysyntää, että ne myydään second hand -alustoilta hetkessä.

Tunnetuimmat sisustuksen second hand -kaupat, Franckly, Mjuk ja Tori.fi, tietävät hyvin, mikä myy ja mikä ei. Heillä on tietoja muun muassa kävijöidensä käyttämistä hakusanoista ja eri tuotteiden myyntiajoista. Nyt kauppiaat ennustavat, mikä myy vuonna 2023.

Lue myös: Tältä näyttävät Pinterestin ennustamat sisustustrendit 2023! Yksi ennusteista on sananmukaisesti outo ”weirdcore”

”1960- ja 1970-lukujen värikäs sisustus on selvästi nousussa”

Lotta Kuuteri, Francklyn liiketoiminnan kehityspäällikkö:

1. ”Harmoninen sisustus ja tunnistettavat klassikkotuotteet kiinnostavat Francklyn käyttäjiä. Viime vuonna yksittäisiä suosikkituotteita olivat Kartellin Combonibili-säilytyskaluste, Gubin 5321-pöytävalaisin, Hayn musta Hee-nojatuoli ja Nomartin Wishbone-tuoli. Myös String Systemsin kokonaisuudet ja Finarten matot myivät hyvin.

Artek on lyönyt todella kovaa läpi viime aikoina. Messinkinen Mehiläispesä-valaisin on ollut meidän seuratuin tuotteemme alusta asti. Myös Artekin E60-jakkara käy hyvin kaupaksi, koska se on tunnistettava ja käytännöllinen ja sellaisen saa kohtuulliseen hintaan.

Vintage-kalusteiden hauista näkee, että kullanruskea puu kiinnostaa kuluttajia. Lämmin puu ja etenkin tiikki ovat olleet edelleen tosi suosittuja.”

Yksi Francklyn käyttäjien suosikkituotteista on Hayn Hee-tuoli mustassa värissä.
Yksi Francklyn käyttäjien suosikkituotteista on Hayn Hee-tuoli mustassa värissä. © Hay

2. ”Seesteinen japandi-tyyli ja 1950-luvun kotoisuus ovat olleet sisustamisessa jo tosi pitkään pinnalla. Nyt 1960- ja 1970-lukujen värikäs sisustus on selvästi nousussa. Kodeissa näkyy nyt enemmän leikkisää muotoilua ja rohkean värisiä tehosteseiniä.

Esimerkki värikkäästä trendituotteesta on Hakolan Cocktail -valaisin, joka myytiin meidän sivustollamme muutamassa tunnissa. Leikkisyyteen istuisi hyvin myös tänä vuonna sata vuotta täyttävän Kukkapuron muotoilu. On jännä nähdä, nostaako juhlavuosi Kukkapuron profiilia.

Jos haluaa tietää, mikä on kohta kuumaa tavaraa, kannattaa seurata sitä, mitä tuotteita tunnetut valmistajat nostavat uudistuotantoon, koska silloin myös tuotteiden vintageversiot saavat nostetta. Näin kävi esimerkiksi, kun Iittala otti messinkisen Nappula-kynttilänjalan valikoimaansa. Se nosti selkeästi muidenkin messinkisten tuotteiden kysyntää.”

3. ”Inflaatio ja Ukrainan sota on saanut ihmiset myymään aktiivisemmin sisustustuotteitaan. Francklyn valikoimassa näkyy nyt aiempaa enemmän arvokkaampia tuotteita ja jopa keräilyesineitä.

Myytävien tuotteiden joukossa on nykyään myös myyjän itse kunnostamia huonekaluja. Se on vähän samaa trendiä kuin asuntoflippaus, jossa pointtina on kunnostaa asunto ja myydä se isolla voitolla.

Varovasti arvailen, että mikäli olemme todella siirtymässä 1950-luvun sisustustyylistä seuraaville vuosikymmenille, tiikkipuun suosio saattaa laantua. Toinen hiipumassa oleva trendi on rottinkiset kalusteet, jotka olivat vielä vuosi sitten kuumaa tavaraa.”

Finarten matto
Finarten matot käyvät hyvin kaupaksi Francklyssa. © Finarte

Lue myös: Vaatteiden myyminen kirpputorilla ei aina ole ekoteko – suurin osa tekstiileistä päätyy jätteeksi

”Hilseilevä maalipinta on todella kuuma juttu”

Max Heino, Mjuk.fi:n perustaja:

1. ”Vuonna 2022 Mjukin sivuilla asiakkaat hakivat ehdottomasti eniten Artekin tuotteita. Kakkospaikalle ylsi Hay ja kolmannelle paikalle tuli Boknäs. Brändeistä myös Ikea, Adea, Fritz Hansen, Bolia, Muurame, BoConcept, Vitra, Kartell ja Sofa Company ylsivät 20 haetuimpien listallemme.

Kaikista eniten Mjukissa myydään sohvia, pöytiä ja tuoleja. Viime vuonna säilytyskalusteet, matot ja toimistokalusteet löysivät ostajan kaikista nopeiten. Tyyleistä ostajiin vetoaa parhaiten vintage, design, folk ja boho.

Uniikkius ja patina ovat ehdottomasti valtteja. Se, että on pöydässä on hilseilevä maalipinta on todella kuuma juttu.”

Artek pitää kärkisijaa lähes kaikilla second hand -alustoilla. Patina voi olla jopa eduksi.
Artek pitää kärkisijaa lähes kaikilla second hand -alustoilla. Patina voi olla jopa eduksi. © Artek 2nd Cycle

2. ”En epäile hetkeäkään, etteikö rustiikkinen boho-trendi jatkuisi. Alkuvuodesta meiltä on kyselty paljon mattoja. Erityisesti värikkäät itämaiset matot kiinnostavat ostajia. Uskon myös, että etätyöskentely jatkuu, jolloin tarvitaan edelleen hyviä toimistotuoleja ja ergonomista, säädettävää sähköpöytää.

Väreissä tullaan näkemään edelleen vahvoja perusvärejä. Esimerkiksi Sofa Company, Hakola ja Hay ovat esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat vahvasti pelanneet värikkyydellä. Kuusilinnan uudessa valikoimassa näkyy myös paljon vahvempia värejä kuin aikaisemmin.”

3. ”Vaaleat pyökkipuiset huonekalut eivät tahdo liikkua kaupassamme ollenkaan. Toinen on standardityyliset palikkamaiset sohvat, kuten Maskun Bellus-sohva. Niitä tarjotaan paljon ja ne liikkuvat verrattain hitaasti.

Usein sanotaan, että sisustustyylit tulevat 30-40 vuoden päästä takaisin. Mutta 1990-luvun muotokieleltään vanhentuneet sohvat eivät kyllä mene kaupaksi varsinkaan, jos väri ja kuosi ovat tylsiä.”

Hakolan sohva
Mjukissa värikkäät ja persoonalliset sohvat käyvät hyvin kaupaksi. © Hakola

”Kotimaiset laatumerkit jatkavat suosiotaan”

Jenni Tuomisto, Tori.fi:n liiketoimintajohtaja:

1. ”Torin suosituimpien hakusanojen joukossa on jo aikoja ollut sanat sohva, lipasto, ruokapöytä, Artek ja Marimekko. Toisin kuin monet muut alustat, Tori ei ole sisustukseen erikoistunut liike vaan pikemminkin tavaratalo, jossa on vähän kaikkea kaikille.

Viime vuonna Torin käyttäjiä kiinnostivat brändeistä ja kaupoista eniten Marimekko, Artek, Ikea, Lundia, Pentik, Vallila, Muurame, Boknäs, Vepsäläinen ja Riviera Maison. Torissa korostuvat isot ja laajoja demografioita puhuttelevat brändit ja kaupat. Brändikattaus kuvaa aika hyvin perinteistä suomalaista mielenmaisemaa.

Vuoden 2022 loppupuolella eniten kasvoivat alkuvuoteen verrattuna hakusanat kulmasohva ja Pentik. Myös sohvasängyt, kirjoituspöydät, rahit ja kerrossängyt kiinnostivat kuluttajia aiempaa enemmän.”

Lundian kaappi
Lundia on Torin alustalla haetuimpien brändien joukossa. © Lundia

2. ”Torin käyttö peilaa sitä, mikä kiinnostaa ihmisiä sisustuksessa ylipäänsä. Messinki oli kova juttu pari vuotta sitten ja rottinkiesineiden haussa on näkynyt kasvua. Silti Tori ei ole paikka, jossa lyhytaikaiset trendit näkyisivät kovin selvästi. Pienet trendit hukkuvat nopeasti 1,8 miljoonan ilmoituksen joukkoon.

Arvelen, että suomalaiset tulevat tänäkin vuonna suosimaan kotimaisia laatumerkkejä, joiden tuotteet kestävät aikaa. Synkät taloudelliset näkymät tulevat todennäköisesti innostamaan ihmisiä myymään ja ostamaan käytettyä entistä enemmän uuden ostamisen sijaan. Vihreä siirtymä tuo myötätuulta kiertotalouskulutukseen ja kuluttajat miettivät ostopäätöksiään yhä tarkemmin.”

3. ”Hitaimmin palvelussamme myyvät antiikki ja taide, jonka mediaanimyyntiaika on kahdeksan vuorokautta. Toinen kategoria on sisustustavarat, jotka menevät kaupaksi noin seitsemässä vuorokaudessa. Taidekaupassa ostajalla on usein hyvin tarkat toiveet taulun sävyihin ja kokoon liittyen. Sisustustavaroissa tavaraa taas on niin paljon, että ne hukkuvat helposti massaan.

Uskon, että sähkön hinnan nousu tulee näkymään tänä vuonna laajempana tarjontana käytettyjä poreammeita, joita ostettiin paljon koronan aikaan pihoille ja puutarhaan. Nyt käyttökustannusten räjähdettyä pilviin, kotitaloudet saattavat pitää poreammetta vähän liian kalliina huvina.”

Kommentoi

Kommentoi juttua: Nämä sisustustuotteet myydään käytettynä hetkessä! Kolme kauppaa paljastaa vuoden 2023 kuumimmat second hand -trendit

Sinun täytyy kommentoidaksesi.