Tempe – korvaa lihan, toimii kastikkeissa, wokeissa, tacojen ja burgereiden täytteenä

Soijapavuista valmistettu, tofua muistuttava tempe hurmaa monipuolisuudellaan. Veikeä tempe korvaa lihan ruokavaliossa. Kasvissyöjän suosikkiruoat valmistuvat siitä helposti, nopeasti ja herkullisesti.

Tempe on alkujaan Indonesiasta kotoisin oleva fermentoimalla valmistettu kasviproteiini. Yleensä tempe valmistetaan soijapavuista, mutta tarjolla on myös herneestä, härkäpavuista ja lupiinista valmistettua tempeä. 

Lue myös: Härkis x 5 – katso helpot, nopeat ja herkulliset reseptit ja herkuttele ilman lihaa!

tempe

Tempe ja tofu – mitä eroa?

Tempe muistuttaa tofua, mutta on rakenteeltaan kiinteämpää ja voimakkaamman makuista kuin tofu. Koska tempe valmistetaan fermentoimalla, se on hieman hapan ja miellyttävän pähkinäinen. Tempen moniulotteista makua voi kuvailla myös lihaisaksi ja sienimäiseksi eli herkullisen umamimaiseksi. Se imee itseensä reilusti mausteita, joten se taipuu helposti moniin makumaailmoihin. 

Tempe eroaa tofusta myös ravintosisältönsä puolesta, sillä fermentointiprosessin ja kokonaisten papujen käytön vuoksi siinä on enemmän kuitua ja vitamiineja sekä enemmän proteiinia. Fermentoinnin ansiosta tempen sisältämät proteiinit muuttuvat myös helpommin sulaviksi. Lisäksi kaasua muodostavat hiilihydraatit eli oligosakkaridit vähenevät huomattavasti fermentoinnissa käytetyn sieniviljelmän avulla. Tempe sopiikin hyvin herkkävatsaisten ruokavalioon. 

paistettua tempeä

Miten käytetään? 

Tempen käyttö on helppoa. Toisin kuin tofu, tempeä ei tarvitse kuivata painon alla, vaan se on valmis käytettäväksi sellaisenaan. Tempeä voi keittää, hauduttaa tai leivittää, mutta parasta siitä kuitenkin tulee öljyssä rapeaksi paistettuna tai friteerattuna. Se kannattaa paistaa ja maustaa erillisellä pannulla ja lisätä ruokien joukkoon vasta lopuksi. 

tempeä kastikkeessa

Tempen voi pilkkoa tai murustella halutun kokoisiksi ja muotoisiksi palasiksi. Mitä ohuemmaksi tempen leikkaat, sitä rapeampi lopputulos on. Käytä paistamiseen reilusti öljyä ja lisää mausteet pannulle vasta lopuksi. Perinteinen indonesialainen tapa valmistaa tempeä on paistaa se ensin rapeaksi ja maustaa lopuksi lorauksella makeaa soijakastiketta eli ketjap manisia. Maustamiseen sopivat hyvin myös inkivääri, chili ja valkosipuli. Paistamisessa seesamiöljy on verraton.

Tempe säilyy hyvin jääkaapissa ja sopii mainiosti myös pakastettavaksi.

tempeä pannulla

 

Mihin ruokiin sopii?

Tempe on uskomattoman monipuolinen raaka-aine, joka sopii erityisen hyvin aasialaisiin ruokiin. Indonesialaisessa ruokakulttuurissa sitä käytetään perinteisesti gado gado -salaatissa ja nasi pecelissä eli eräänlaisessa jaavalaisessa riisiruoassa keitettyjen kasvisten ja maapähkinäkastikkeen kera tarjottuna.

Tempe sopii täydellisesti myös esimerkiksi patonkien ja tacojen täytteeksi, wokkeihin, curry-kastikkeisiin, erilaisiin salaatteihin, kulhoruokiin ja keittoannoksiin sekä burgereiden väliin perinteisen pihvin sijaan. Paista se rapeaksi pannulla, mausta tilkalla soijakastiketta ja nauti naposteluruokana vaikka sellaisenaan.

indonesialainen gado gado -salaatti

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Tempe – korvaa lihan, toimii kastikkeissa, wokeissa, tacojen ja burgereiden täytteenä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X