Opi rakastamaan kehoasi – 3 askelta oman vartalon hyväksymiseen

Etkö pidä kehostasi? Ota talteen kolme vinkkiä ja opi hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet!

Moni kärsii ulkonäköön liittyvistä paineista, ja näkee omassa kehossa pelkkiä puutteita. Vartaloaan kannattaa kuitenkin opetella rakastamaan, sillä ihminen, joka arvostaa kehoaan, haluaa todennäköisemmin pitää siitä myös huolta. Poimi talteen kolme vinkkiä, joiden avulla opit rakastamaan kehoasi.

Lue myös: Jenni Haukio: ”Jokainen keho ulkomuotoonsa katsomatta on yhtä arvokas”

1. Puhu kehollesi lempeästi

Katso alastonta kehoasi peilin edessä. Mitä näet? Mistä pidät, mitä arvostat, mistä olet kiitollinen? Mitä elämänmerkkejä kehossasi näkyy?

Yritä löytää kohtia, joista pidät. Kerro kehollesi, mitä arvostat siinä ja mistä olet kiitollinen. Puhu kehollesi kunnioittavasti ja rakastavasti.

Arvostava, kunnioittava ja hellivä puhe todennäköisesti vaikuttaa myös ajatuksiisi positiivisesti. Toista harjoitus aika ajoin ja ota lempeä suhtautuminen kehoosi osaksi arkeasi.

Pohdi itseäsi myös kokonaisuutena. Mitä vahvuuksia sinussa on, millaisista asioista pidät itsessäsi? Ihminen on kokonaisuus, eikä keho ole muusta irrallaan.

Opettele olemaan itsellesi kiltti, anteeksiantavainen ja lempeä. Yleinen asenteesi itseäsi kohtaan heijastuu monesti myös siihen, kuinka suhtaudut kehoosi.

2. Lopeta arvosteleminen

Sosiaalinen media, elokuvat ja mainokset ylläpitävät ajatusta, että ainoastaan tietynnäköiset kehot ovat hyväksyttäviä ja kauniita. Jotta voi oppia rakastamaan omaa kehoaan sellaisena mitä se on, pitää myös luopua ajatuksesta, että jokin keho olisi kauniimpi kuin toinen, vaikka länsimainen kauneuskäsitys sanoisi muuta.

opi rakastamaan kehoasi, miten oppia hyväksymään oma keho, kehopositiivisuus

Lopeta kehosi arvosteleminen ja sättiminen. Älä valita toisille ihmisille asioista, joista et pidä kehossasi. Negatiivisiin asioihin keskittyminen vahvistaa kielteistä suhtautumista kehoosi.

Lopeta myös muiden ulkonäön arvosteleminen. Älä vertaile toisten ulkonäköä yleisiin kauneusihanteisiin ja luovu arvioinneista, jotka koskevat toisten painoa tai ulkonäön muutoksia.

Älä osallistu keskusteluihin, joissa haukutaan tai kommentoidaan toisten ihmisten ulkonäköä. Jokaisen keho on jokaisen oma, eikä kehojen kommentoimisen pitäisi olla sosiaalisesti hyväksyttyä.

Kun luovut toisten ulkonäön arvostelemisesta ja opit hyväksymään sen, että erilaisiin kehoihin ei pitäisi suhtautua jatkuvalla kritiikillä, opit todennäköisesti olemaan pikkuhiljaa myös itsellesi armollisempi.

Lue myös: Lopeta itsesi arvostelu ja negatiivinen ajattelu! Näin pysäytät kielteisten ajatusten ketjun

3. Heitä häpeä pois

Moni häpeää omaa kehoaan tai kehonsa osia. Häpeä on ongelma erityisesti silloin, kun se kuormittaa ja estää tekemästä kivoja asioita. Silloin, jos häpeä estää esimerkiksi menemästä rannalle bikineissä tai aloittamasta uutta liikuntaharrastusta, kannattaa pysähtyä hetkeksi ja miettiä, mistä häpeä kumpuaa.

Häpeästä puhuminen voi auttaa. Kerro jollekulle luotettavalle läheiselle, mikä omassa kehossa hävettää. Monesti löydät vertaistukea tai oma häpeänkokemus ainakin asettuu suhteellisiin raameihin.

Itseltään kannattaa kysyä: Onko minulla oikeasti syytä tähän häpeän määrään? Myös terapiasta voi saada apua kehoon liittyvän häpeän käsittelyyn.

Lähteet: Hanna Kinnusen haastattelu, Hanna Kinnunen & Aino-Kuutamo Uusitorppa: Valtavan ihana (Otava 2018)

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Opi rakastamaan kehoasi – 3 askelta oman vartalon hyväksymiseen

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X