nainen ja kirkasvalolamppu

Kirkasvalolamppu karkottaa kaamosoireet tehokkaasti – asiantuntija kertoo, miten valohoidosta saa kaiken irti

Kirkasvalolamppu ei tehoa kaamosoireisiin saman tien. Siksi se kannattaa ottaa käyttöön jo pari-kolme viikkoa ennen kuin pimeys alkaa uuvuttaa.

Meneekö sinunkin syksysi näin? Jossain vaiheessa päivien pimetessä sinua alkaa tympiä, ja kohta jo väsyttääkin vietävästi. Havahdut: on aika ottaa kirkasvalolamppu esiin.

Väärin! Kirkasvalolamppu kyllä auttaa kaamosoireisiin, mutta ei välittömästi. Siksi se kannattaa ottaa käyttöön jo ennen kaamosoireiden ilmaantumista.

Kirkasvalolamppu pitää ottaa käyttöön ajoissa

Jos kärsit kaamosoireista joka syksy, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen kehottaa muistelemaan, koska oireet ilmaantuivat edellisinä syksyinä.

Yleensä oireet alkavat aina suunnilleen saman aikaan.

Kirkasvalo kannattaa sytyttää aivan viimeistään viikko ennen oireiden ilmaantumista. Kirkasvalolamppua nimittäin täytyy käyttää vähintään viitenä aamuna ennen kuin se alkaa vaikuttaa kaamosoireisiin.

Mieluiten kirkasvalolamppu on hyvä ottaa käyttöön jo aiemmin, kaksi tai kolme viikkoa ennen oireiden alkamista. Joidenkuiden kohdalla valoaltistusta tarvitaan peräti neljän viikon ajan ennen kuin sealkaa vaikuttaa.

Eli mitä aikaisemmin kirkasvalolamppu on käytössä, sitä varmemmin se ehkäisee kaamosoireita.

”Oireet saattavat tällöin jäädä hyvin lieviksi, tai ehkä niitä ei tule ollenkaan”, Timo Partonen sanoo.

Partonen antaa lisäksi kolme vinkkiä siitä, miten käytät kirkasvalolamppua mahdollisimman tehokkaasti.

1. Ota valoa tarpeeksi varhain

Kirkasvalolamppu vaikuttaa parhaiten aamuisin. Tehokkain aika on kello 5–10 välillä.

Tarkoituksena on, että nimenomaan aamu on valoisa.

”Jos valoa tulee liikaa myöhäisen iltapäivän tai illan tunteihin, valo ei anna sisäiselle kellolle oikeata aikamerkkiä, jonka avulla se pysyisi parhaiten 24 tunnin vuorokausirytmissä”, Timo Partonen sanoo.

2. Sammuta kirkasvalolamppu kahdentoista maissa

Parhaiten keho pysyy rytmissä, jos kirkasvalolamppu sammutetaan jo puolen päivän aikaan.

Esimerkiksi työpaikoilla saattaa nähdä ihmisiä, jotka pitävät kirkasvalolamppua päällä koko työpäivän ajan. Tämä ei ole suositeltavaa, sillä se ei edistä oikeaa vuorokausirytmiä ja sen myötä jaksamisen lisääntymistä.

3. Älä vedä övereitä

Jos pystyt nauttimaan kirkkaasta valosta kahden tunnin ajan, hienoa.

”Mitä vakavampia oireita on, sen pitempään kirkasvalolamppua kannattaa käyttää. Mutta yleensä pari tuntia riittää.”

Yli kahden tunnin käytöstä ei ole enää juuri lisähyötyä.

”Mutta jos on mahdollista olla valossa pidempään ja tykkää siitä, ei siitä useimmille mitään haittaakaan ole”, Partonen toteaa.

Ihan kaikille tuntikausien valokylpy ei kuitenkaan sovi. Partonen on kuullut ihmisistä, jotka ovat pitkällisten valohoitojen seurauksena muuttuneet liiallisen puuhakkaiksi.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kirkasvalolamppu karkottaa kaamosoireet tehokkaasti – asiantuntija kertoo, miten valohoidosta saa kaiken irti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X