Tietoinen läsnäolo auttoi Riittaa estämään masennuksen – näin mindfulness helpottaa oloa

Riitta Virtanen aloitti vuosi sitten mindfulnessin harjoittamisen, koska koki tarvitsevansa apua elämänilon löytämisessä. Nyt hän näkee taas mahdollisuuksia ja iloa elämässään ja on saanut rohkeutta astua uusiin tilanteisiin.

Tietoinen läsnäolo -harjoittelu auttoi Riitta Virtasta löytämään taas elämänilon.

”Viime vuoden keväällä olin ahdistunut. Olin jäämässä eläkkeelle, ja Alzheimeria pitkään sairastanut mieheni joutui muuttamaan hoitokotiin.

Lue myös: Tietoinen läsnäolo lievittää stressiä ja kipua  – 2 helppoa mindfulness-harjoitusta

Olin jo aiemmin tehnyt suuria elämänmuutoksia ja mietin, miten kestäisin taas uudet, nyt ennakoimattomat muutokset. Tuntui, että elämä pitäisi taas aloittaa nollilta.

Minulla on aiemmin ollut pari masennusjaksoa, ja koin, että tarvitsin apua. Tapasin psykologia ja psykiatria ja sitä kautta löysin Leena Pennasen mindfulness-kurssille.

Mitä mindfulness, tietoinen läsnäolo on?

Mindfulness tarkoittaa tietoista ja hyväksyvää läsnäoloa, pysähtymistä juuri tähän hetkeen ilman ulkoisen tai sisäisen kokemuksen arvottamista.

Tietoinen läsnäolo on omien ajatusten, tunteiden ja kokemusten hyväksymistä juuri tässä hetkessä.

Tietoisuus- ja läsnäolotaidoilla tarkoitetaan kykyä keskittyä meneillään olevaan hetkeen.

Lähde: Nyyti.fi

Mindfulness tuntui heti järkevältä, vaikka aluksi omien tunteiden ja kehon tuntemusten havaitseminen olikin vaikeaa. En myöskään osannut sanoittaa harjoituksen aikaisia tuntemuksiani muille ryhmäläisille.

Menin kokeeksi viikonloppukurssille. Sen jälkeen jatkoin kurssilla, jossa tapasimme saman ryhmän ja ohjaajan kanssa parin kuukauden välein kaikkiaan kahdeksan kuukauden ajan.

Kotona tein meditaatioharjoituksia kurssin äänitteiden ohjaamana.

Riitta Virtanen, tietoinen läsnäolo, mindfulness

Riitta on oppinut mindfulnessin kautta muun muassa kärsivällisyyttä ja kykyä kuunnella toista.

Avoin mieli tuo rentoutta

Aika pian mindfulnessin tuoma rennompi suhtautuminen elämään alkoi heijastua arkeeni. Oivalsin esimerkiksi, että elämässä on hyvä olla avointa, vähän uteliastakin aloittelijan mieltä. Asioihin kun suhtautuu helposti ”tämän minä jo tiedän” -asenteella, vaikka voisi miettiä avoimin mielin, tietääkö sittenkään.

Olen aina ollut kova suorittaja, kärsimätön, voimakastahtoinen ja kärkäs antamaan neuvoja. Annan niitä toki vieläkin, mutta olen oppinut myös kuuntelemaan enemmän. Jos esimerkiksi tapaan hankalana pitämäni ihmisen, yritän heittää pois ennakkoasenteeni ja kuunnella.

Olen myös saanut paljon rohkeutta, ja minun on nyt helpompi asettua uusiin tilanteisiin. Vuosi sitten ajattelin, että esimerkiksi matkustelu ja vaellukset ovat ohi, koska mieheni ei enää kykene niihin. Nyt olen tajunnut, että voin mennä yksinkin. Osaan kyllä tehdä tulet ja lukea karttaa.

On ollut hienoa huomata, että polvi- ja selkäsäryt ja yleinen huonon olon tunne ovat vähentyneet. Myös uni on alkanut parantua.

Tietoinen läsnäolo on elämäntapa

Maailma näyttää kaiken kaikkiaan paljon valoisammalta kuin vuosi sitten. Parasta on, että en enää vello ikävissä ajatuksissa, vaan näen myös mahdollisuuksia ja olen luottavaisempi tulevaisuuden suhteen.

Totta kai minulla on edelleen päiviä, jolloin olen tosi suruissani tai yritän hermostuneena tehdä kymmentä asiaa samaan aikaan. Osaan nyt kuitenkin ottaa itselleni aikalisän. Totean, että tänään on tällainen päivä, menen istumaan ja keskityn hengitykseen vaikka vain kymmenen minuutin ajan.

Pyrin tekemään tietoinen läsnäolo -harjoituksia säännöllisesti. Ne auttavat rauhoittumaan ja opettavat myös kärsivällisyyttä. Mindfulness on uusi elämäntapa, asenne, johon olen mielessäni sitoutunut.

On ollut vapauttavaa oivaltaa, että ajatukset ovat vain ajatuksia, ja oppia irtautumaan niistä. Usein ajatukset ovat vain oman kuvittelun tuotetta ja aiheuttavat turhaa murhetta. Yritän keskittyä vain tähän hetkeen ja nauttia siitä. Silloin yleensä huomaan, että kaikki onkin ihan hyvin.”

Keskustelu

Kommentoi juttua: Tietoinen läsnäolo auttoi Riittaa estämään masennuksen – näin mindfulness helpottaa oloa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X