Helena, 85, aloitti salitreenin: ”Golfkentällä pysyn entistä paremmin nuorempien perässä”

Lihasten vähäinen käyttö lisää vanhusten riskiä sairastua sarkopeniaan, jossa lihasmassa vähenee tavallista nopeammin. Tehokkain hoito tähän on lihasvoimaharjoittelu.

Helena Mäkelä innostui kuntosaliharjoittelusta vasta 80 vuotta täytettyään. Helena oli vaarassa sairastua sarkopeniaan, jossa lihasmassa vähenee tavallista nopeammin. Tehokkain hoito välttää sarkopenia on lihasvoimaharjoittelu.

Kello 6 aamukävelylle

Myöhäisestä alusta huolimatta tuloksia on tullut:

”Viisi vuotta sitten naapurit kutsuivat mukaan aamulenkille. Aluksi ei haluttanut lähteä, mutta sitten päätin käydä kokeilemassa, ja tapa on jäänyt. Tapaamme joka aamu kello 6 asuntoni edessä neljän muun mummun kanssa ja kävelemme palvelutalon ympäristössä valaistuja katuja pitkin.

Vähän myöhemmin samasta porukasta kysyttiin, lähtisinkö kuntosalille. Ajatus tuntui kivalta, ja päätin kokeilla. Lapsena juoksimme, hiihdimme ja pelasimme pallopelejä, ja myöhemmin pelasin lentopalloa ja kävin voimistelussa. Kuntosalilla en ollut koskaan käynyt.

Aluksi laitteet tuntuivat oudoilta, mutta ohjaaja näytti, miten niitä käytetään, ja niihin tottui nopeasti. Nyt salipäivää jo oikein vartoo.

Lue myös: Seniorin kuntosaliharjoittelu: Muista nämä numerot, niin lihakset kasvavat

Helena Mäkelä nostaa käsipainoa, sarkopenia

Tunti treeniä kerran viikossa, sarkopenia pyssy poissa

Meitä on 12 eläkeläistä ja ohjaaja, ja tapaamme kerran viikossa. Harjoitus kestää tunnin kerrallaan. Jokaisella laitteella tehdään kaksi minuuttia, ja sitten vaihdetaan. Monissa laitteissa kehitetään jalkalihaksia. On myös soutua ja tasapainoliikkeitä. Joskus on oikein hiki päässä, kun siellä mennään.

Meitä on monenkuntoisia. Yksi osallistujista tulee kyynärsauvoilla, mutta joskus hän on jo lähtenyt kävelemään ilman niitä.

Aluksi lihakset vähän kipeytyivät, mutta siihen auttaa se, että harjoituksen aluksi ja lopuksi tehdään verryttely. Jalkoja ja käsiä voi vähän heilutella kotonakin, vaikka samalla kun katsoo televisiota.

Tietynlaista voimaharjoittelua on sekin, kun käyn lauantaisin ulkoiluttamassa pyörätuolissa olevia palvelutalon vanhuksia. Työntäminen on aika raskasta, jos kyydissä sattuu olemaan painava ihminen. Viimeksi työnsin naista, joka on minua kolme kuukautta nuorempi.

Lisäksi käyn erilaisissa kerhoissa, pelaan esimerkiksi boccia, ja kesäisin golfaan lasteni ja lastenlasteni kanssa. He antoivat golfkurssin minulle 80-vuotislahjaksi. Joulukuussa lähdemme taas Espanjaan golfmatkalle.

Lue myös: Teija, 50, aloitti salitreenin ja pääsi alleista eroon: ”Kun poikani menee naimisiin, aion vetää päälleni hihattoman mekon”

Jalkoihin tullut voimaa

Olen huomannut, että olen paljon virkeämpi ja iloisempi, kun käyn liikuntaharrastuksissa. Jos vain istuu yksin kotona ja katselee telkkaria, tulee alakuloinen ja veltto olo. Kun joka päivälle on jotain menoja, pysyy virkeänä.

Varsinkin jalkoihini on tullut voimaa kuntosaliharjoitusten myötä. Etenkin tuolilta nouseminen on helpottunut paljon. Aiemmin nouseminen tuntui polvissa ja lihaksissa, ja otin mielelläni tukea jostain. Nyt pääsen nousemaan tuolilta tuosta vaan ilman tukea. Golfkentällä pysyn entistä paremmin nuorempien perässä.

Myös verenpaine on pysynyt hyvänä, ja tasapainoni on parantunut, vaikka välillä huimaakin.”

Keskustelu

Hieno juttu! Täytän maaliskuussa 85,olen käynyt salilla 24 v.Pelaan myös golfia ja tanssin lattareita.

Kommentoi juttua: Helena, 85, aloitti salitreenin: ”Golfkentällä pysyn entistä paremmin nuorempien perässä”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X