Teija, 50, aloitti salitreenin ja pääsi alleista eroon: ”Kun poikani menee naimisiin, aion vetää päälleni hihattoman mekon”

Teija sai 50-vuotiaana voimaharjoittelun hyväksi tavaksi, siitä huolimatta että kivut ovat välillä tuoneet haasteita treeniin. Palkintona on parempi olo ja mieluisampi peilikuva.

Teija Yli-Keturi, 53, innostui lihaskuntoharjoittelusta keski-ikäisenä, 25 vuoden tauon jälkeen. 50-vuotiaan voimaharjoittelu alkoi nollasta.

Lue myös: Kipua nivelissä – voinko harrastaa liikuntaa?

”Nelisen vuotta sitten päätin aloittaa lihaskuntoharjoittelun uudelleen. Halusin 50-vuotiaana olla paremmassa kunnossa ja näyttää paremmalta kuin sillä hetkellä. Kävin kuntosalilla parikymppisenä, mutta sitten se jäi 25 vuodeksi.

Aloitin ryhmäliikunnalla ja siirryin sitten kuntosalille. En juuri harrasta muuta liikuntaa.

Käyn salilla 3–4 kertaa viikossa, yleensä aamuisin kaverin kanssa. Treenaan noin tunnin kerrallaan. Yleensä pidän jalkapäivän, selkäpäivän ja käsipäivän. Pyrin siihen, että kaikkia lihasryhmiä tulee tehtyä täysivaltaisesti.

 

Teija nostaa käsipainoja, 50-vuotiaan voimaharjoittelu

Fysioterapeutti Maria Kaunismäki on auttanut Teijaa löytämään liikkeet, joilla niska ja olkapäät eivät enää kipeydy.

Lihaskalvot auki, ja treeni jatkuu

Ei salille lähteminen aina herkkua ole, mutta jälkeenpäin olen aina iloinen, että menin. Kaverista on hyötyä. Kun on sovittu, että lähdetään, on pakko mennä.

Tänä vuonna minulla on ollut treenaamisessa haasteita. Ensin kärsin jatkuvasta päänsärystä ja hakeudun fysioterapeutti Maria Kaunismäelle. Ei tarvittu montaa hoitoa, että kivut hellittivät. Niska ja hartiat olivat niin jumissa, että se aiheutti pääkipua.

Sitten alkoi vaivata olkapää. Jatkoin salilla käyntiä, mutta tein vain tiettyjä liikkeitä. Oli turhauttavaa nostella kilon painoja, kun aiemmin oli nostanut monta kertaa raskaampia. Kun käsi ei enää noussut ylös, hain taas apua.

Maria avasi lihaskalvoja ja teki pari kuntosaliohjelmaa, joissa kiinnitetään huomiota ylävartalon liikkuvuuteen ja liikeratojen aukaisuun.

Olen myös keventänyt painoja. Siitä on ollut hyötyä. Ennen Marian ohjelmien aloittamista en saanut tehtyä pystypunnerrusta selkä seinää vasten edes yhden kilon painoilla. Viime viikolla kuntotestissä tein pystypunnerrusta oikealla liikeradalla kahdeksan kilon painoilla. Siitä tuli voittajafiilis!

50-vuotiaan voimaharjoittelu palkitsee

Nyt käyn kerran viikossa kehonhuoltotunnilla ja saatan kotonakin kaivaa rullan tai pallon esiin, kun jotain paikkaa kolottaa. Monta vuotta kehonhuolto oli olematonta, vaikka treenasin paljon.
Onneksi voin treenata taas täysipainoisesti. Salilla käynnistä on tullut ­tapa. Jos useampi päivä jää väliin, siitä tulee jo vähän kipeäksi.

Kuntoni ja lihasvoimani ovat selvästi parantuneet. Kun aloitin neljä vuotta sitten, pienikin rasitus sai puuskuttamaan mahdottomasti. Myös kolesteroliarvot ja verenpaine ovat nyt paremmat.
Olen myös alkanut kiinnittää huomiota annoskokoihin ja siihen, mitä kannattaa syödä, että jaksaa. Totta kai syön myös pullaa, koska tykkään siitä.

Kun katselen kuvia itsestäni nyt ja ennen kuin aloitin treenaamisen, näen, että vartaloni on kiinteytynyt, vaikka paino on pysynyt samana. On kiva katsoa itseään peilistä, kun vastaan ei katso lurpsahtanut Teija.

Vuoden päästä, kun poikani menee naimisiin, aion vetää päälleni hihattoman mekon. Ei tarvitse miettiä, onko alleja.”

Keskustelu

Kommentoi juttua: Teija, 50, aloitti salitreenin ja pääsi alleista eroon: ”Kun poikani menee naimisiin, aion vetää päälleni hihattoman mekon”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X