Laihdu kävelemällä – asiantuntija kertoo, kuinka onnistut

Voiko kävely laihduttaa? Kyllä voi, vastaa asiantuntija, kunhan muistat muutaman seikan.

Hyviä uutisia kuntosaleja vieroksuville: kilot voivat karista pelkästään laittamalla jalkaa toisen eteen.

”Kävely voi laihduttaa ilman muuta. Jokainen askel laihduttaa, koska se kuluttaa energiaa, on se sitten kävelyä tai mitä tahansa muuta. Toki pitää aina muistaa, että ruokavalio on tärkeässä osassa, kun puhutaan laihduttamisesta”, liikuntasuunnittelija ja liikuntatieteiden maisteri Katriina Ojala UKK-instituutista sanoo.

”Pelkällä liikunnalla laihduttaminen on haasteellista. Laihtua voi, jos ei lisää syömistä.”

Liikunta on siitä hyvä laihdutuskeino, että se kuluttaa rasvaa eikä lihasta. Pelkästään kävelemällä laihduttaminen on kuitenkin pitkäaikainen projekti.

Ojala kertoo, että yhden rasvakilon eli noin 7000 kilokalorin kuluttaminen vaatii yhden tunnin kävelyä joka päivä kuukauden ajan tai kertasuorituksena noin 150 kilometrin kävelyä. Esimerkiksi Tampereelta Hämeenlinnaan ja takaisin on noin 150 kilometriä.

”Terveyden ja laihtumisen kannalta on parempi, että tehdään useana päivänä vähän kuin harvoin ja paljon.”

Lue myös: Istuminen vaarantaa terveytesi – 5 keinoa, joiden avulla vähennät istumista

Kävele usein, jos haluat laihtua

Liikuntasuositusten mukaan aikuisen tulisi liikkua viikoittain vähintään kaksi ja puoli tuntia reippaalla tai tunti ja 15 minuuttia rasittavalla tasolla.

Lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

”Suosittelisin puolen tunnin kävelyä viisi kertaa viikossa reippaalla vauhdilla. Siinä tulee kaksi ja puoli tuntia täyteen.”

”Mitä huonompi kunto on, sitä pienemmin kannattaa aloittaa. Voi käydä esimerkiksi kaksi tai kolme kertaa viikossa puolen tunnin kävelyllä, sitten lisää määrää, ja kun kunto paranee, vauhtia.”

Kävely yksinään ei täytä koko liikuntasuositusta. Lihaskuntoa ja liikehallintaa voi harjoittaa kotona kävelylenkin jälkeen tekemällä esimerkiksi vatsa- ja selkälihasliikkeitä, käsiliikkeitä sekä alaraajaliikkeitä.

Lue myös: Jo puolen tunnin kävely päivässä kannattaa – lue monipuoliset hyödyt!

Laihdu kävelemällä asiantuntijan vinkkien avulla.

Kävelyssä on paljon terveyshyötyjä. Se ehkäisee esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksia. Kävely onkin hyvä kestävyysliikunnan muoto – kunhan kävely on sen verran rasittavaa, että sydämen syke kiihtyy.

Hyvä kävelyvauhti on noin kilometri 10 minuutissa eli 6 kilometriä tunnissa.

Lenkkiin kannattaa mahdollisuuksien mukaan ujuttaa ylämäkiä tai portaita. Maastossa kävely kehittää liikehallintaa ja pehmeä alusta on jalkaystävällisempi.

Lue myös: Oikea kävelytekniikka ehkäisee vaivoja – ethän kävele väärin?

Älä tavoittele pelkästään 10 000 askelta päivässä

Päivässä suositellaan otettavan 10 000 askelta. Pelkästään askelien lukumäärää ei kannata tuijottaa.

”Lukumäärässä mennään helposti harhaan. Esimerkiksi kotona ja kaupoissa kierrellessä voi tulla paljon askelia, mutta askelet ovat lyhyitä. Kävelylenkillä askelet ovat pidempiä, joten niitä kertyy vähemmän.”

”Askelten lukumäärän katsomisen sijaan voi olla parempi kiinnittää huomiota siihen, että kävely on sellaista, että hieman hengästyy, hikoiluttaa ja sydämen syke nousee.”

Toki kaikesta kävelystä on hyötyä. Vaikka rauhallinen kävely ei kuormita sydäntä ja keuhkoja, se kehittää silti lihaksistoa.

Kävellessä kulutetut kalorit riippuvat muun muassa vauhdista ja siitä, kuinka paljon painaa. Mitä kovempi vauhti ja mitä painavampi on, sitä enemmän kuluttaa.

Ojala kertoo, että moni yliarvioi kävelyn kuluttamat kalorit ja ajattelee, että voi syödä vaikka mitä lenkin jälkeen. Tämä ei pidä paikkaansa.

”Puolessa tunnissa ei kuluta vielä hirveästi kaloreita. Karkeasti voisi arvioida, että keskimäärin noin 200 kaloria. Yhdessä banaanissa on noin 100 kaloria.”

Lue myös: Tavoitteena 10 kilon painonpudotus? Näin lasket perusaineenvaihduntasi ja onnistut vihdoin

Ojala muistuttaa myös, että kun paino alkaa pudota, ihminen ei kuluta enää niin paljon kuin aiemmin. Kevyempänä pitäisi kävellä kovempaa, että kuluttaisi saman kalorimäärän kuin painavampana.

Toinen vaihtoehto on ottaa painot avuksi. Ojala neuvoo pakkaamaan kävelylenkille reppuun mukaan painoa sitä mukaan, kun sitä pudottaa, jolloin kulutus pysyy samana.

”Paino on turvallisinta laittaa lähelle vartaloa, se kuormittaa vähiten. Nilkkoihin laitetut painot ovat huonoin vaihtoehto, niistä voi tulla äkkiä rasitusvammoja.”

Keskustelu

Thermacuts Laihdutuslääke – http://tonzes.com/slimfi.htm Olen syönyt thermacuts kaksi kuukautta, ja täytyy sanoa, että olen enemmän kuin tyytyväinen tuloksiin. Olen pudottanut yli 5 kiloa, enkä ole muuten joutunut paljoa muuttamaan ruokavaliotani tai liikunnan määrää. Ihana ravintolisä!

Kommentoi juttua: Laihdu kävelemällä – asiantuntija kertoo, kuinka onnistut

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X