Painonhallinta helpottuu, päänsäryt vähenevät ja makeanhimo väistyy –tällainen on VS-ruokavalio, jossa mikään ruoka-aine ei ole kokonaan kielletty!

Verensokeria tasapainottavalla VS-ruokavaliolla pyritään pikavoittojen sijaan kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Katso, kuulutko ryhmään, jolle ruokavaliosta on erityistä hyötyä.

Uuden vuoden kynnyksellä moni kaipaa parannusta elämäntapoihin: virkeämpää oloa, maltillisempaa herkuttelua ja fiksua ruokailua. Ehkä myös kevyempää lukemaa vaa’alla.

Kun havittelee kokonaisvaltaisesti hyvää oloa, niin kutsuttu VS-ruokavalio eli verensokeria tasaava ruokailu voi tulla kysymykseen. Laillistettu ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia pureutuu verensokerin heilahteluun ja sen vaikutuksiin kirjassaan Tasapainota verensokeria ja laihdu (WSOY, 2022).

VS-ruokavalio perustuu sokeri- ja insuliinimäärien tasoittamiseen. Samalla suoliston mikrobisto pyritään muokkaamaan terveyttä ja painonhallintaa edistäväksi mikrobistoksi.

”Tarkoitus on, että ruokavalio ei ole lyhytaikainen dieetti, vaan ruokavaliossa mennään terveys edellä. Totutellaan uudenlaiseen ruokailuajatukseen”, Saarnia kertoo.

Lue myös: Laihduttaminen onnistuu myös ilman dieettiä: nämä 6 helppoa niksiä auttavat laihtumaan

Näin VS-ruokavalio toimii arjessa – ei kieltolistoja

Millainen sitten on VS-ruokavalion lautasmalli? Saarnian mukaan tärkein sääntö on se, että ruokavaliossa syödään maltillisemmin hiilihydraatteja kuin peruslautasmallissa.

Tarkoituksena ei kuitenkaan ole tehdä ankaraa kieltolistaa eri ruoista.

”Terveyden kannalta kestävä ratkaisu ei ole se, että karsitaan kaikki hiilihydraatit, eli lähdetään karppaamaan tai ketogeeniselle dieetille”, hän sanoo.

Olennaista on myös ruuan rakenne. Sillä on merkitystä verensokerin kannalta, onko hiilihydraatti karkearakenteista vai sileää.

Hyvä esimerkki on porkkanaraaste: hienoksi ja mehukkaaksi raastettu porkkana ei ole verensokeritasolle yhtä hyödyllinen kuin karkeaksi raastettu porkkanaraaste. Yhtä lailla hedelmäsmoothie nostaa verensokeria nopeasti, kokonainen pureskeltava hedelmä hitaammin.

VS-ruokavalio

Sillä on merkitystä, nauttiiko hedelmän sellaisenaan vai surauttaako sen smoothieksi. Kokonainen hedelmä on parempi vaihtoehto.  Kuva: iStockphoto

VS-ruokavaliossa lautaselta ei löydy pelkästään hiilihydraatteja, vaan mukana on niin kutsuttuja ”sokerijarruja” eli proteiineja ja hyviä rasvoja. Ne edistävät verensokerin tasaista nousua ja laskua.

”Kun oppii koostamaan aterian niin, että se jarruttaa voimakkaita verensokerin heittelyä, vointi paranee merkittävästi.”

Verensokerin tarkkailu on hyväksi terveydelle

Saarnian mukaan verensokeriin liittyy yleisesti harhaluulo, että sen tarkkailu koskettaa vain diabeetikkoja. Kirjassaan hän haluaa tuoda esiin, että verensokerin tarkkailusta on hyötyä kaikille – erityisesti painonhallinnassa.

Ruokavaliolla on kuitenkin myös paljon muita myönteisiä terveyshyötyjä kuin pienempi lukema vaa’alla.

Esimerkiksi makeanhimon sammuminen on ruokavalion välitön vaikutus. Samoin parempi jaksaminen. Kun verensokeri ei heittele voimakkaasti, ihminen on paljon virkeämpi arjessa.

”Kun on parempi keskittymiskyky, jaksaa myös töissä paremmin”, Saarnia sanoo.

Verensokerin heilahtelu altistaa päänsärylle ja migreenille. Ruokavaliosta on siis hyötyä ihmiselle, jolla on taipumus päänsärkyihin.

Tiedetään myös, että korkealla käyvä verensokeritaso on haitallista silmien terveydelle ja aiheuttaa riskiä glaukoomalle. Ruokavaliosta on siis apua heille, joilla on perinnöllinen alttius silmäsairauksille.

VS-ruokavalio

VS-ruokavaliossa lautaselta ei löydy pelkästään hiilihydraatteja, vaan mukana on niin kutsuttuja ”sokerijarruja” eli proteiineja ja hyviä rasvoja. Kuva: iStockphoto

VS-ruokavaliolla voi myös välttää alhaisen verensokerin aiheuttamat ongelmat, joista moni perusterve kärsii. Näitä ovat hikoilu, heikotus ja vapina.

”Osalla ihmisistä on hyvin paljon matalan verensokerin tuntemuksia, eli heillä on taipumusta siihen, vaikka kyseessä ei ole diabeetikko. Hiilihydraattiherkkä henkilö reagoi hiilihydraattin verensokeria nostavaan ja laskevaan vaikutukseen keskimääräistä herkemmin”, Saarnia sanoo.

Lue myös: Diabeteksen oireet: Moni sairastaa aikuisiän diabetesta tietämättään – 11 varoittavaa merkkiä

Lue myös Anna.fi: Mitä kannattaa syödä, jotta aivot ovat palaverissa parhaimmillaan? Keskittymistä vaativaan tehtävään auttaa yllättävä vinkki

Keskustelu

Suolentukkeuman herkästi saaville eivät sovi raasteet, eivät karkeat eivätkä hienot!

Kommentoi juttua: Painonhallinta helpottuu, päänsäryt vähenevät ja makeanhimo väistyy –tällainen on VS-ruokavalio, jossa mikään ruoka-aine ei ole kokonaan kielletty!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X