5 ruokaa, jotka helpottavat päänsärkyä – Kokeile näitä!

Kärsitkö päänsärystä? Poimi talteen viisi ruokaa, jotka saattavat helpottaa tai ennaltaehkäistä särkyä.

Päänsärky on ikävä vaiva, josta kärsii ajoittain lähes jokainen. Huoleen ei ole syytä suurimmassa osassa tapauksista, mutta jatkuva päänsärky on aina tutkittava.

Tietyillä ruoka-aineilla saattaa pystyä helpottamaan tukalaa oloa päänsäryn aikana. Ota tästä muistiin viisi asiaa, joita kannattaa pistää suuhunsa silloin, kun tuntee päänsäryn lähestyvän.

Lue myös: Kiristääkö? Jännityspäänsärky on yleinen vaiva – lue 15 faktaa

Vesi

Monesti päänsärky johtuu siitä, ettei päänsärkypotilas ole muistanut juoda tarpeeksi. Kunnollinen nesteytys voi siis toimia ensiapuna särkyyn.

Myös paljon vettä sisältävien kurkun ja vesimelonin syöminen voi auttaa. Vesimeloni sisältää myös runsaasti kaliumia ja magnesiumia, joiden nauttiminen näyttäisi vaikuttavan päänsärkyyn positiivisesti.

päänsärkyyn auttavat ruoat, nämä ruoat auttavat päänsärkyyn, päänsärky, ruoat

Pinaatti

Pinaatti sisältää paljon magnesiumia, jonka on todettu lievittävän ainakin migreenipotilaiden oloa migreenikohtauksen iskiessä. Migreenikohtauksesta kärsivän elimistössä magnesiumin määrä on usein alhainen. Tutkimukset ovatkin antaneet osviittaa, että magnesiumin syöminen migreenikohtauksen aikana helpottaa oireita.

Myös muista magnesiumpitoisista ruoka-aineista voi olla apua. Kokeile, onko esimerkiksi kurpitsansiemienistä, kalasta, ohrasta ja manteleista apua, kun päänsärky uhkaa iskeä.

Inkivääri

Tutkimusten mukaan vaikuttaa siltä, että inkivääri ehkäisee päänsärkyä ja migreeniä. Tämä saattaa johtua siitä, että päänsärkyä edeltää usein aivojen verisuonten laajeneminen. Inkivääri estää tätä tapahtumasta.

Inkivääriä kannattaa yrittää lisätä ruokavalioon aina, kun se on vain mahdollista. Lisää inkivääriä teehen tai ruoan sekaan joko tuoreena tai kuivattuna.

Vältä näitä!

Joidenkin ruokien syöminen myös pahentaa päänsärkyä. Kannattaakin välttää paljon tyramiinia sisältäviä ruoka-aineita kuten suklaata, alkoholia, banaania ja pähkinöitä silloin, kun tuntee päänsäryn tekevän tuloaan.

Myös paljon nitraatteja sisältävät ruoat kuten metvursti ja prosessoidut lihat voivat pahentaa särkyä.

Jugurtti

Erään tutkimuksen mukaan kalsiumilla ja D-vitamiinilla vaikuttaa olevan päänsärkyä ehkäisevä yhteisvaikutus. Siksi maitotuotteet, soijamaito, appelsiinimehu sekä kananmuna, joista saa sekä kalsiumia ja D-vitamiinia, ovat hyviä silloin, kun haluaa ehkäistä päänsärkyä.

Kahvi

Runsas kahvinjuonti voi aiheuttaa päänsärkyä, mutta pieninä määrinä kahvi saattaakin auttaa päänsärkyyn. Kikka toimii erityisesti alkoholin kulutuksen seurauksena aiheutuneeseen päänsärkyyn, sillä siinä missä alkoholi laajentaa verisuonia, kofeiini pienentää niitä.

Runsas määrä kahvia voi kuitenkin pahentaa särkyä, sillä kahvi on diureettinen aine, joka poistaa nesteitä kehosta, ja päänsärkyisen on hyvä pitää nestetasapainonsa kunnossa.

Lähteet: James A. Duke: Parantavien ruokien opas (Otava 2010), Huffington Post, Woman’s Day, Greatist

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: 5 ruokaa, jotka helpottavat päänsärkyä – Kokeile näitä!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X