Voit olla työuupunut, vaikka et olisi väsynyt – dosentti listaa 8 oiretta, jotka on syytä ottaa vakavasti

Työuupumus pääsee usein niin pitkälle, että ratkaisuksi haetaan työpaikan tai koko alan vaihtoa. Suomalaista työhyvinvointia ja työuupumusta tutkinut dosentti Anne Mäkikangas kertoo, mistä merkeistä uupumuksen voi tunnistaa ajoissa.

Psyykkinen väsymys, kyynistyminen ja heikentynyt ammatillinen itsetunto. Nämä ovat työuupumuksen eli burnoutin ydinoireet, jotka voivat esiintyä yksin tai erikseen.

Hiljattain on kuitenkin havaittu, että työuupumukseen liittyy vielä laajempi ongelmien kirjo, kertoo työpsykologian dosentti Anne Mäkikangas.

Lue myös: Bloggaaja Eeva Kolu, 34, uupui kolme kertaa – kertoo nyt, mitä vuosien uupumusputki on hänelle opettanut

Mäkikangas on tutkinut pitkään suomalaista työhyvinvointia ja työuupumusta. Hänen mukaansa työuupumus sekoitetaan usein stressiin, sillä monet burnoutin oireet ovat myös tyypillisiä pitkään jatkuneen stressin oireita. Uupumus ja stressi on tärkeää erottaa toisistaan, sillä burnout on oirekuvaltaan vakavampi tila.

”Uupumusasteinen väsymys ei hellitä viikonlopun kylpylälomalla”, Mäkikangas sanoo.

Mäkikangas kertoo, mistä merkeistä työperäisen uupumisen tunnistaa. Oireet jaotellaan ydinoireisiin ja toissijaisiin oireisiin.

Burnout-oireet: 8 oiretta, jotka voivat olla merkkejä työuupumuksesta

Burnoutin ydinoireet

1. Uupumusasteinen väsymys

Uupumusasteinen väsymys tarkoittaa kokemusta siitä, että on rättiväsynyt. Siihen liittyy myös kokonaisvaltainen, fysiologinen väsymyksen tunne siitä, että kroppa ei jaksa. Normaalisti vireystila vaihtelee päivän aikana, mutta työuupuneena väsymystila on jatkuva.

”Kun uupunut herää aamulla, hän ei tunne oloaan palautuneeksi”, Mäkikangas sanoo.

Työuupumuksessa keskeistä on se, että väsyminen liittyy työhön, kun taas muun uupumisen tai masennuksen taustalla voi olla liiallinen kuormitus muilla elämän osa-alueilla.

Mäkikangas kuitenkin korostaa, että työperäinen uupumus ei liity työn kuormituspiikkeihin, kuten muutamaan venyvään työviikkoon ja kasaantuviin deadlineihin, vaan väsymystila kehittyy pidemmällä aikavälillä.

Työhön liittyvä ajoittainen stressi kuuluu asiaan.

2. Henkinen etääntyminen töistä eli kyynistyminen

Kyynistymisellä tarkoitetaan sitä, että ihminen ei enää koe, että työllä on merkitystä. Työ ei tuota iloa eikä tunnu tärkeältä. Työpaikan vaihtaminen voi olla houkutteleva ajatus.

Kyynistyminen on myös vahvasti sosiaalista. Asiakaspalvelutyössä tai sosiaalisessa työssä se voi näyttäytyä vetäytymisenä tai kollegojen välttelynä. Ihmiskontaktit tuntuvat vaikeilta ja vaativat ponnisteluja.

Kyynistyminen voi olla myös ensimmäinen merkki burnoutista.

”Asiantuntijatyössä, missä omaa työkuormaa ja -aikaa on mahdollista säädellä, kyynistyminen saattaa ilmetä ennen väsymystä”, Mäkikangas kertoo.

Lue myös Anna.fi: Tunnista työuupumuksen vaiheet ajoissa, sanoo psykologi ja neuvoo, miten voi parantaa omaa jaksamistaan arjessa

3. Heikentynyt ammatillinen itsetunto

Heikentyneeseen ammatilliseen itsetuntoon liittyy kielteistä suhtautumista omaan työhön ja suoriutumiseen. Uupunut tuntee riittämättömyyttä sekä pelkoa siitä, että hän ei pärjää työssään yhtä hyvin kuin ennen.

Mäkikankaan mukaan tuore tutkimus on osoittanut, että ihminen voi kyynistyä ja kokea ammatillisen itsetuntonsa heikoksi, vaikka ei varsinaisesti tuntisi väsymystä.

”Tyypillisesti väsymys tulee kuitenkin ensin ja muut oireet kietoutuvat tähän”, Mäkikangas kertoo.

4. Virheet ja asioiden unohtelu

Kognitiivisen hallinnan menetys on tyypillistä uupuneelle. Asioiden muistaminen, keskittyminen tai vaikeat tarkkuutta vaativat tehtävät tuottavat vaikeuksia.

Ongelma voi näkyä konkreettisesti siten, että virheitä sattuu enemmän.

”Ihmisellä ei ole enää kapasiteettia tehdä työtänsä huolellisesti ja tarkasti. Virheet voivat johtua monista eri syistä, mutta uupumus on yksi mahdollinen selitys”, Mäkikangas sanoo.

Syy, miksi kognitiivisen hallinnan menetys on noussut yhdeksi keskeiseksi oireeksi, heijastelee vahvasti työelämän muutosta.

”Yhä enemmän tehdään asiantuntija- ja tietotyötä, jotka vaativat enemmän henkistä kapasiteettia, tarkkaavaisuutta ja keskittymistä. On huomattu, että uupumus oireilee kognitiivisen hallinnan menettämisen kautta.”

5. Emotionaalisen hallinnan menetys

Kun uupunut menettää emotionaalisen hallinnan, hän on herkillä ja reagoi asioihin hyvin voimakkaasti, jopa raivoten. Se aiheuttaa helposti ristiriitatilanteita työpaikalla.

”Ihminen voi jopa itse säikähtää tuntemaansa vihaa, ärsytystä ja muita vahvoja tunnereaktioita”, Mäkikangas sanoo.

Lue myös: Uupunut nuori tarvitsee aikuisen tuen – asiantuntijat listasivat viisi neuvoa nuoren auttamiseksi

Burnoutin toissijaiset oireet

6. Psykologinen pahoinvointi voi viedä yöunet

Psykologinen pahoinvointi esiintyy tyypillisesti burnoutin ydinoireiden rinnalla. Pahoinvointi voi ilmetä uniongelmina, kuten nukahtamisen vaikeutena, yöheräilynä tai hyvin varhaisena heräämisenä.

”Ihminen saattaa käydä niin ylikierroksilla, että rentoutuminen on vaikeaa”, Mäkikangas kertoo.

Muita tyypillisiä tuntemuksia ovat ahdistuneisuus, huolestuneisuus ja murehtiminen.

7. Psykosomaattiset oireet eli kummallisesti oireileva keho

Pitkään jatkunut stressi ja burnout laittavat kehon toiminnot sekaisin. Jotkut kärsivät vatsaongelmista, päänsärystä, lihasspasmeista, painon heittelystä tai sairastelusta. Nämä oireet näkyvät konkreettisesti toistuvina sairauspoissaoloina töistä.

8. Masentunut mieliala

Vaikka burnout on eri asia kuin masennus, myös uupumukseen liittyy synkkyyttä ja surumielisyyttä.

”Työuupuneen voi olla vaikea kokea mielihyvän tuntemuksia”, Mäkikangas sanoo.

Avainsanat

Keskustelu

Vaativissa työtehtävissä suurin osa edellämainituista oireista on jatkuvasti läsnä ja aivan nurkan takana. Ratkaisevaa on ymmärtää se ettei stressi tai uupumus ole vihollinen vaan kaveri, jonka kanssa on opittava elämään. Kaikki ei opi ja osa luovuttaa, mutta hyvä palkka vaatii sopeutumista ja kehittymistä.

Oma kehoni ilmoittaa päivän-kahden kuumeella tai muulla oireella kun on menty liian lujaa.

8/8 ei mukavaa, kun kuukausia jatkuu. Jossain vaiheessa työssä tapahtuvien virheiden ja unohteluiden lisäksi sama laajenee liikenteeseen, sekä kotioloihin. Ahdistavaa ja vaarallista. Töiden lisäksi ei jaksa tehdä mitään, harrastukset ja kaverit jäävät täysin. Joka päivä vain odottaa lomia ja viikonloppuja, jotka kuitenkin menee aivan koomassa.

Yhdessä työpaikassa työntekijä, jolla oli aivan liian suuri työmäärä ja vastuuta pakoileva esimies, lähti kesken työpäivän palaveriin. Hän jäi suojatiellä auton alle ja menehtyi. Tiedän myös naisen, joka ajoi kesken työpäivänsä autollaan kolarin, kun yritti pysyä kohtuuttomassa kotihoidon aikataulussa. Tiedän sellaisenkin henkilön, jolla oli paljon todella vaikeita työtehtäviä ja joka ajoi autolla palaveriin ajaessaan yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Työuupumus vaikuttaa kaikkeen toimintakykyyn. Johtajien, jotka eivät oikeasti hoida niitä vaativimpia tehtäviä, on ihan turha huudella, että pitää olla vahvempi ja kestää. Katkeaa se kamelinkin selkä jos kuormaa lastataan yli kantokyvyn.

Kaikki oireet tunnistin nyt vasta kun aikaa on kulunut tuosta totaalisesta pysähdyksestä ja toipumisesta. Silloin kun ”pyörä vielä pyöri” ei noihin todella todella huolestuttaviin oireisiin kiinnittänyt huomiota ennenkuin sen vauhdin pysäytti ulkopuolinen ihminen ja toipuminen sai alkunsa. Nyt vuoden myöhemmin ei ole vieläkään täysin voimissaan,mutta elämänilo on palannut ja onneksi työpaikka edelleen samalta alalta. ♥️

Kommentoi juttua: Voit olla työuupunut, vaikka et olisi väsynyt – dosentti listaa 8 oiretta, jotka on syytä ottaa vakavasti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X