Jatkuva päänsärky ja niskakipu? Syy krooniseen kipuun voi löytyä yllättävästä osoitteesta

Jatkuva päänsärky on yleinen vaiva, jonka syy on usein täysi mysteeri. Kroonisen kivun tutkimus osoittaa, että syy jatkuvaan kipuun ei välttämättä ole kivuliaassa kohdassa, vaan jossain aivan muualla.

Jatkuva päänsärky, niskakipu tai polvikipu ovat inhottavia vaivoja. Tuntuu, ettei koskaan ole täydessä vedossa, ja mieli voi olla maassa. Mistä jatkuva kipu johtuu? Mitä sille voi tehdä?

Lue myös: 5 ruokaa, jotka helpottavat päänsärkyä – kokeile näitä!

Jatkuva päänsärky voi johtua huonosta unesta. Kipu voi myös tuntua voimakkaammalta  ja laajemmalla alueella huonon unen seurauksena.

Huono uni voi pahentaa tai jopa laajentaa kipua suuremmalle alueelle.

Kipulääketieteen professori ja HUSin kipuklinikan ylilääkäri Eija Kalso kertoo, että kivun pitkittyminen johtuu usein hyvin yksinkertaisista asioista, joihin voi vaikuttaa itse monin keinoin. Kipuklinikka on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin yksikkö, jossa tutkitaan ja hoidetaan pitkittynyttä kipua ja syöpäpotilaiden kipuja.

Jatkuva päänsärky ja muu kipu voi johtua huonosta unesta

Kipuklinikka on 40 vuotta hoitanut pitkäaikaisesta kivusta kärsiviä potilaita. Yhtenä hoitokeinona on tarkoitus alkaa tutkia unen kohentamista. Kalso pitää kivun ja unen välistä yhteyttä merkittävänä.

”Aiemmin on ajateltu, että kipu häiritsee unta, mutta itse asiassa yhteys meneekin nykykäsityksen mukaan etupäässä toisin päin: unihäiriöt edesauttavat kivun pitkittymistä. Tämä nähdään esimerkiksi päänsäryissä”, Kalso sanoo.

Univajeessa hiljainen tulehdus ja ylipaino lisääntyvät ja vastustuskyky heikkenee. Samalla kipuherkkyys voi lisääntyä. Silloin ihminen saattaa tuntea enemmän kipua, vaikka kipeässä kohdassa ei olisikaan fyysisesti aiempaa suurempaa vikaa.

Kalson mukaan kipu voi huonon unen seurauksena jopa laajentua suuremmalle alueelle. Kipu ei rajoitu ainoastaan esimerkiksi niskaan, vaan laajenee myös muualle kehoon.

”Jos uni on riittämätöntä, kipu voi voimistua ja laajeta. Paikallinen kipu voi muuttua laaja-alaiseksi.”

Liian vähäinen uni tai huono unenlaatu vaikuttaa myös muihin ihmisen toimintoihin, kuten muistiin, tarkkaavaisuuteen ja psyykkiseen tasapainoon. Kevyellä unella, joka kattaa noin puolet nukutusta ajasta, on suuri vaikutus tunne-elämään. Syvän unen aikana aivot puolestaan puhdistuvat kuona-aineista ja hermosolujen yhteyksiä korjataan. Kummallakin unen vaiheella on merkitystä kipuun.

Lue myös: Onko takana huonosti nukuttu yö? Paranna untasi helposti tyynyjen avulla – lue asiantuntijan vinkit!

Jatkuva päänsärky tai niskakipu voivat johtua stressistä tai ahdistuneisuudesta.

Meditaatio voi auttaa vähentämään stressiä ja ahdistuneisuutta ja siten lievittää kipua.

Stressi ja ahdistus ovat suorassa yhteydessä kipuun

Kalson mukaan myös ahdistuksella ja stressillä on suuri vaikutus kipuun. Kyse on ahdistuksen, unen ja kivun noidankehästä: Ahdistunut nukkuu huonosti, huonosti nukutut yöt voimistavat kivun tunnetta.

”Psykososiaaliset tekijät ovat merkittäviä kivun ylläpidossa. Ne eivät aiheuta kipua ilman kudos- tai hermovauriota, mutta pitävät yllä ja pahentavat kipukokemusta. Pitkäaikainen stressi, uniongelmat ja tulehdus ovat kipua ylläpitäviä seikkoja.”

Unen ja siten kivun taustalla voivat vaikuttaa esimerkiksi lapsuuden vaikeat kokemukset, jotka altistavat herkästi ahdistuneisuushäiriöille. Taipumus ahdistua on hyvin henkilökohtaista. Jotkut ovat herkempiä ahdistumaan kuin toiset. Sinänsä kipuun liittyy normaalistikin ahdistuneisuutta, koska kivun alkuperäinen tehtävä on varoittaa uhkaavasta vaarasta.

Pitkäaikainen kipu voi aiheuttaa mielialan laskua ja vakavaakin masennusta.

”Masennus on pääsääntöisesti kroonisen kivun seurausta. Siihen liittyy myös merkittäviä unihäiriöitä ja ahdistusta.”

Lue myös: Kun masennus aiheuttaa fyysistä särkyä – tunnista masennuskipu

Mistä ratkaisu? Terveet elämäntavat ehkäisevät noidankehän syntymistä

Jatkuva päänsärky hoidetaan usein särkylääkkeillä. Jotkut särkylääkkeet voivat kuitenkin huonontaa yöunia ja siten pahentaa tilannetta. Pitkäaikainen särkylääkkeiden käyttö voi aiheuttaa niin kutsuttua särkylääkepäänsärkyä.

”Indometasiini ja ibuprofeeni saattavat heikentää unta, parasetamoli ei”, Kalso kertoo.

Lue myös: Kipulääkkeet ovat erilaisia – asiantuntija kertoo, milloin kannattaa valita ibuprofeeni ja milloin parasetamoli

Jotta jatkuva särky saataisiin selätettyä, on tärkeätä päästä kivun lähteelle. Esimerkiksi unta voi hoitaa omatoimisesti muun muassa Terveyskylän tarjoamalla unettomuuden nettiterapialla, johon tarvitaan lääkärin lähete. Mielenterveystalolla on myös kaikille avoin unettomuuden omahoito -ohjelma.

Unen lisäksi Kalso painottaa terveiden elämäntapojen yhteyttä kipuun. Syömällä terveellisesti ja liikkumalla riittävästi voi estää noidankehää syntymästä.

”Liikunta pitää kehon, mielen ja kognitiivisen toiminnan kunnossa. Toimeliaisuus parantaa unta. Terveellisiin elämäntapoihin kuuluu ehdottomasti päihteettömyys.”

Kroonisen kivun hoitoon on käytetty mindfulness-harjoituksia ja sovellettua rentoutusta, joiden tavoitteena on vähentää ahdistuneisuutta. Kognitiivisen käyttäytymisterapian avulla korjataan vääriä ajattelumalleja.

Jos kipu on voimakasta, eikä omilla toimilla tunnu olevan vaikutusta, kannattaa ottaa yhteys lääkäriin.

Lue tästä Kotilieden juttu mindfullness-harjoituksista: Tietoinen läsnäolo lievittää stressiä ja kipua  – 2 helppoa mindfulness-harjoitusta

Lähteet: Aivosäätiön järjestämä tapahtuma: Aivoviikko 2020: Kipu – mitä se on?

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Jatkuva päänsärky ja niskakipu? Syy krooniseen kipuun voi löytyä yllättävästä osoitteesta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X