nuori nainen pitelee vatsaansa ruokapöydän ääressä

Piinaavatko vatsavaivat? Pienet muutokset ruokavaliossa voivat auttaa vatsaa pysymään kunnossa – ravitsemusterapeutti listaa 5 vinkkiä

Miten vatsavaivoja voi ennaltaehkäistä? Ravitsemusterapeutti listaa viisi vinkkiä, jotka jokaisen vatsakivuista kärsivän kannattaa pitää mielessä. 

Herkkävatsaisia on noin 10 prosenttia väestöstä. Heistä jokainen on oma erityistapauksensa. Jos vatsavaivat kuitenkin piinaavat toistuvasti, muutama asia kannattaa tarkastaa omasta ruokavaliosta mitä pikimmiten. Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen kertoo, mitä vatsavaivoista kärsivän on hyvä pitää mielessä.

Lue myös: Löytyykö ruokavaliostasi 30 erilaista kasviperäistä tuotetta? Tarkista asia, sillä ne auttavat ehkäisemään vatsavaivoja

1. Älä karsi ruokavaliosta liikaa

Yksipuolinen ruokavalio alkaa ennen pitkää vaikuttaa suolistoon negatiivisesti. Jos karsii esimerkiksi hiilihydraatit kokonaan, kuitujen saanti jää usein liian vähäiseksi.

Hedelmiä ja marjojakin vältellään, vaikka niiden sisältämä sokeri on eri asia kuin lisätty sokeri. Silloin jää saamatta välttämättömiä antioksidantteja, vitamiineja ja polyfenoleja. Se ennustaa ongelmia pidemmällä ajalla.

2. Muista syödä tarpeeksi monipuolisesti

Kokeile vatsavaivoista ­huolimatta erilaisia tuotteita. Ruoasta täytyy saada riittävästi ravintoaineita, energiaa, rasvoja, hiilihydraatteja ja proteiineja sekä paljon kuituja.

Jos siirtyy vaikkapa maidottomaan tai gluteenittomaan ruokavalioon ilman ammattilaisen apua, välttämättömiä ravintoaineita jää helposti saamatta. Etsi mieluummin tietoa siitä, mikä vaihtoehtoinen tuote sinulle sopii, ja kysy ammattilaisen apua.

3. Älä luota yhteen ihmetuotteeseen

Suoliston ja vatsan hyvinvointi­tuotteiden markkinat ovat viidakko, jossa lupaillaan paljon. Osaa tuotteista on tutkittu paljon, esimerkiksi piparminttukapseleita ja probiootteja. Muista kuitenkin, että ne eivät ainoana hoitona ratkaise vatsaongelmia. Ne ovat apuna oireiden hallinnassa, mutta yksistään ne eivät riitä suoliston tervehdyttämiseen.

4. Älä syö lääkkeitä turhaan

Keskustele lääkärin kanssa lääkehoidon kestosta ja tarkoituksenmukaisuudesta. Esimerkiksi närästykseen määrättäviä happosalpaajalääkkeitä kannattaa syödä vain kuuriluontoisesti. Ruokatorvea pitää toki suojata kovilta hapoilta, mutta jos happosalpaajien käyttö pitkittyy, ravintoaineiden imeytyminen suolistosta elimistöön vaikeutuu. Lääkkeistä pois totutellessa voi käyttää apteekin ­itsehoitolääkkeitä.

5. Jos vatsavaivat kiusaavat, etsi apua

Jos oireet huolestuttavat, älä murehdi asiaa yksin, vaan mene lääkäriin ja selvitä, mistä on kyse. Silloin voidaan sulkea pois esimerkiksi keliakia, saada apua refluksiongelmaan tai ohjata lisätutkimuksiin.

Yhtä kaikenkattavaa syytä ei usein löydy. Koulutetun ravitsemus­terapeutin vastaanotolla asia­kasta ja ravit­semusta tarkastellaan kokonaisuutena. Joskus apu voi löytyä fysioterapeutilta. Esimerkiksi refluksi saattaa pahentua rintarangan jäykkyydestä.

Lue myös Anna.fi: Hoitamaton keliakia voi aiheuttaa jopa hedelmättömyyttä – asiantuntija kertoo, milloin kannattaa mennä lääkäriin

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Piinaavatko vatsavaivat? Pienet muutokset ruokavaliossa voivat auttaa vatsaa pysymään kunnossa – ravitsemusterapeutti listaa 5 vinkkiä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X