Väsymys ruokailun jälkeen voi olla merkki piilevästä sairaudesta – asiantuntija kertoo, milloin hälytyskellojen pitäisi soida

Onko normaalia, että syömisen jälkeen tekee mieli vetäytyä torkuille? Ravitsemusterapeutti kertoo, milloin ruokailun jälkeinen väsymys voi olla oire alkavasta sairaudesta.

Väsymys ruokailun jälkeen on yleinen vaiva, joka voi johtua elimistön fysiologiaan kuuluvasta luontaisesta iltapäiväväsymyksestä.

”Elimistössä toistuu noin 12 tunnin välein voimakkaamman väsymyksen jakso. Toinen jaksoista on puolen yön jälkeen aamuyöstä. Toinen on puolen päivän jälkeen, jolloin se osuu usein juuri lounaan jälkeiseen aikaan”, kertoo ravitsemusterapeutti Kirsi Englund.

Aterian jälkeinen väsymys voi johtua myös siitä, että syö joko liian tukevasti tai liian vähän. Silloin verensokerin lasku saa elimistön vireystilan notkahtamaan.

Joissain tilanteissa ruokailun jälkeinen väsymys voi olla myös alkavan sairauden oire.

”Erityisen voimakasta lounaan jälkeinen väsymys on usein diabeetikoilla ja henkilöillä, joilla diabetesta ei ole diagnosoitu, mutta heidän verensokerin säätelynsä on jo siinä määrin heikentynyt, että verensokeri kohoaa syömisen jälkeen normaalia korkeammalle aiheuttaen väsymystä.”

Lue myös: Verensokeri koholla? Näin estät 2. tyypin diabeteksen puhkeamisen

Milloin ruokailun jälkeinen väsymys voi olla merkki sairaudesta?

Jos ruokailun jälkeinen väsymys on voimakasta ja aiheuttaa huolta, kannattaa miettiä, nukkuuko yön aikana riittävästi, onko päivässä tarpeeksi lepohetkiä ja millaisista ruoka-aineista omat ateriat koostuvat.

”Jos nukkuu yöt huonosti esimerkiksi pienten lasten tai stressin takia, eikä päivän aikana ole riittävästi palauttavia lepohetkiä, se voi lisätä väsymystä. Myös liian runsas hiilihydraattien ja liian niukka proteiinin ja kasvisten määrä ruokalautasella saattaa aiheuttaa väsymystä. Mikäli aterian koostumuksessa on korjattavaa, kannattaa pyrkiä kokoamaan ruoka-annos pienentämällä hiilihydraattien määrää ja lisäämällä proteiinia ja kasviksia”, Englund kehottaa.

Jos muutoksista huolimatta syömisen jälkeinen väsymys on edelleen voimakasta vielä parin viikon jälkeen, kannattaa hakeutua lääkäriin selvittämään, voisiko väsymyksen taustalla olla jokin sairaus. Jos ruokailun jälkeisen väsymyksen lisäksi janon tunne ja virtsaamisen tarve on lisääntynyt tai on lihas- ja nivelkipuja, taustalla saattaa olla tyypin 2 diabetes. Diabetes on yleisin aterian jälkeistä väsymystä aiheuttava sairaus.

”Tyypin 2 diabeteksen kehittymiseen vaikuttavat ikä, ylipaino ja vähäinen liikunnan määrä. Jos lähisuvussa on alttiutta tyypin 2 diabetekselle, riski sairastua voi olla kohonnut. Diabeteksessa sokerin sieto on heikentynyt, eikä elimistö kykene laskemaan verensokeria yhtä tehokkaasti. Verensokeri nousee siksi normaalia korkeammalle, mikä aiheuttaa väsymystä.”

Lue myös: Irti sokerikoukusta tonton-ruoalla – hyvää ruokaa ilman maitotuotteita, munia ja sokeria

Väsymys ruokailun jälkeen voi johtua annoksen koosta

Joskus lautasen sisältö on koostumukseltaan sellainen, että aterian jälkeen uuvuttaa.

”Tutkimuksissa ruoan koostumuksen vaikutuksesta vireystilaan ja muihin kognitiivisiin toimintoihin on havaittu, että väsymystä lisää runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ateria, jossa on vain niukasti proteiinia. Runsas hiilihydraattien saanti lisää tryptofaanin määrää veressä silloin, kun ruoassa on vähäinen määrä proteiinia. Se puolestaan lisää serotoniinin eritystä ja serotoniinihan on elimistöä unettava välittäjäaine”, Englund toteaa.

Runsaalla rasvan määrälläkin on väsyttävä vaikutus. Vireystilaa laskee liian tuhti, yli 1000 kilokaloria sisältävä lounas. Myös sokerin syöminen voi aiheuttaa ruokailun jälkeistä väsymystä.

”Verensokeri kohoaa nopeasti korkealle sokeripitoisen syömisen jälkeen, mikä aiheuttaa helposti väsymystä. Sokeria sisältävän syömisen jälkeen verensokeri myös laskee nopeasti sokerin imeydyttyä verenkierrosta elimistöön. Sokerin lasku voi yhtä lailla aiheuttaa väsymyksen tunnetta ja keskittymiskyvyn herpaantumista.”

Lue myös: Tällainen on DASH-ruokavalio, joka alentaa verenpainetta ja kolesterolia – ja saa myös painon laskemaan

Avainsanat

Keskustelu

Ruokalepojen ottaminen on ikivanha tapa. Alkujaan vain otettiin tirsat ruuan jälkeen pellon pientareella. Sitten työaikalain maailmassa ruokatunti oli tunnin pituinen. Moni käytti osan siitä lepäämiseen. -Selvähän se on, että ruuan jälkeen nuuttaa. Niin nukuttaa kissaakin.

Jos ruokailun jälkeen väsyttää, niin ensimmäinen asia on jättää aterian hiilihydraatit vähemmälle. Hiilihydraatit nostavat verensokeria ja se väsyttää. Sitten perään nousee veren insuliinitaso ja verensokeri vuorostaan laskee voimakkaasti ja tekee helposti ärtyneen ja uudelleen nälkäisen olon, jolloin syö jonkin välipalan ja vuoristorata jatkuu ja jatkuu. Sitten vähän myöhemmin verensokeri ja veren insuliinitaso ovat koko ajan koholla ja voikin hakea tyypin 2 diabetesdiagnoosin.

Hiilihydraatit ovat ihmisen parasta polttoainetta. Ongelma taitaa enempi olla prosessoitu vitamiiniton ruoka, hivenainevajarit ja proteiinin tukahduttama elimistö. Vaarallinen ketoilmiö! Aiheuttaa salakavalia sairauksia munuaisiin ja verisuoniin. Jos et urheile, et tarvitse isosti proteiineja. Tutkikaa muualta kuin pähkähupsun lääkärin sivuilta. Muotijutut on pahaksi naisille.

Olen raskausdiapeteksen läpikäynyt, joka oli rankkaa aikaa. On tiedettävä millä pysyy kylläisenä ja mitä elimistö milläkin ravintoaineella tekee.

Jos tahdot laihtua, pidä ruoka-ajat ja laske kalorit. Oikotietä onneen ei ole, varsinkaan ketodietin kautta.

Ennenaikaan minulle sanottiin, että veri menee täyteen vatsaan töihin, ja aivot jäävät vähemmälle, alkaa väsyttämään.. Tuskin on kyse sairaudesta.

Kommentoi juttua: Väsymys ruokailun jälkeen voi olla merkki piilevästä sairaudesta – asiantuntija kertoo, milloin hälytyskellojen pitäisi soida

Vastaa käyttäjälle mummeli Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X