Terveellisen arkiruokailun ei tarvitse tarkoittaa ylimääräistä vaivannäköä. Televisiosta tuttu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen antaa käytännön vinkkejä, joiden avulla voit muuttaa arkiruoanlaittoasi ja ruokatottumuksiasi helposti terveellisempään suuntaan.

1. Älä halveksi pakastevihanneksia

Pakastekasvikset, jotka on jo valmiiksi pilkottu, ovat kätevä lisä arkiruoassa. Lisää vihanneksia vaikkapa munakasmassaan tai valmispussista tehtyyn italianpataan.

Pakastevihannekset ovat terveellisiä. Vitamiini- ja kivennäisainepitoisuudet säilyvät niissä yhtä lailla kuin tuoreissa kasviksissa.

2. Puolita lihaliemikuutio

Mieti suolan määrää. Jos olet tottunut käyttämään ruoanvalmistuksessa esimerkiksi lihaliemikuutioita, kokonaisen kuution sijaan kannattaa laittaa vain puolikas kuutio.

Kannattaa miettiä myös sitä, onko jokin ruoan ainesosa jo valmiiksi suolaliemessä. Myös monissa ateriakastikkeissa on suolaa.

kasvispasta3. Tutki pastan ja riisin kuitumäärä

Huolehdi, että saat ruoasta tarpeeksi kuitua. Katso esimerkiksi makaroni- ja riisipussien kyljestä, paljonko raaka-aineet sisältävät kuitua.

Sadassa grammassa makaronia tulisi olla vähintään kuusi grammaa kuitua.

4. Tee kermasta juhlatuote

Älä luovu kermasta tai voista kokonaan, mutta käytä niitä vain juhlaruoissa. Arkeen käy pullomargariini, kasvirasvasekoite tai kasvirasvakerma, jossa rasvan laatua on parannettu. Myös rypsi- ja oliiviöljy ovat hyviä.

5. Jätä kattila liedelle

Jos haluat kohtuullistaa syömääsi annoskokoa, älä nosta ruoka-astiaa pöytään vaan jätä se liedelle. Silloin ruokaa tulee otettua vähemmän kuin silloin, kun tarjoiluastia on edessä. Moni syö eritoten mieluista ruokaa muutenkin kuin nälkäänsä.

 

Lue myös nämä jutut:

Näin lisäät kasviksia ruokavalioosi – 7 helppoa keinoa

Onnistunut laihdutus muutti paljon, muttei toisaalta mitään

Terveellinen aamiainen tuo puhtia päivään

Pähkinä on terveellinen tehopakkaus

Aktiivisuusranneke testissä: Monipuolinen ja helppokäyttöinen liikkujan kaveri