Drinkkitrendit 2021

Juomatrendit 2021 ennustavat klassikoiden paluuta – hittidrinkit sekoitetaan simppelisti parista raaka-aineesta

Vuoden 2021 juomatrendeissä näkyy kokeilunhalun lisäksi lähituotannon, terveellisyyden ja laadun arvostus. Drinkeissä yksinkertaisuus on valttia. Myäs alkoholittomat moctailit kiinnostavat ihmisiä.

Ovatko kesä, loma ja drinkit jo mielessä? Alkon tuore trendikatsaus kertoo viime vuoden myyntilukujen valossa, mitkä juomatrendit 2021 tulevat lyömään läpi entistä voimakkaammin. Ainakin alkoholittomat juomat, ympäristö ja lähituotanto tulevat näkymään juomalasissa myös jatkossa.

Lue myös: Olut ja juusto sopivat hyvin yhteen – kokeile viinin sijaan olutta kolmen herkullisen juuston makuparina 

Alkon palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström kertoo tulevista trendeistä.

Juomatrendit 2021

1. Kokeilunhalu ja kalliimmat viinit

Pandemian aikana lisääntynyt kotona vietetty aika on saanut ihmiset kokkailemaan ja panostamaan hyvään ruokaan. Rohkeus uusien reseptien kokeilussa näkyy myös juomatrendeissä.

Kun ennen tuhdin sisäfileepihvin kanssa nautittiin tuhtia punaviiniä, nyt kulinaristit saattavat valita elegantin roseesamppanjan. Crème brûléen kanssa puolestaan voidaan tarjota voimakkaasti humaloitua IPA-olutta.

Ihmiset uskaltavat nyt kokeilla myös klassikkoviinien rinnalla kalliimpia viinejä. Vuonna 2020 suomalaiset panostivat hieman arvokkaampiin, yli 13 euron hintaisiin puna- ja valkoviineihin.

2. Sokerit ja kalorit lasketaan

Terveys- ja hyvinvointitrendi on näkynyt erilaisten ruokavalioiden yleistymisessä jo jonkin aikaa. Nyt ihmiset katsovat myös juomien kohdalla entistä tarkemmin, kuinka paljon kaloreita ja sokeria juomat sisältävät. Nämä tiedot on yleensä helppo selvittää. Pääsääntönä mitä vahvempi ja makeampi juoma, sitä enemmän siinä on energiaa.

3. Samppanjan myynti kasvussa

Arjen ja juhlan välinen rajapinta on hämärtymässä. Kun juhlia järjestetään, ne ovat mahdollisimman rentoja. Ihmiset kokoontuvat nyyttärihengessä, sillä tärkeintä on yhdessäolo.

Voisi kuvitella, että tämä tarkoittaa juomissa oluiden tai viinin kulutusta. Mutta Suomessa näköjään panostetaan juhlien rentoudesta huolimatta juomatarjoiluun: toisin kuin muualla maailmassa, samppanjan myynti on Suomessa ollut nousussa koronapandemian aikana. Samppanjaa myytiin Suomessa syyskuussa 2020 yli 32 prosenttia edellisvuotta enemmän, kun muualla maailmassa kysyntä on laskenut.

Lue myös: Konjakki kruunaa illallisen – tammitynnyrissä kypsynyttä jaloa juomaa ei kannata unohtaa ruokien ja leivonnaisten maustajana

Juomatrendit 2021

Alkoholittomat juomat ovat nyt trendikkäitä.

 4. Alkoholittomuus kiehtoo

”Sober curious” on trendi, joka tarkoittaa uteliasta suhtautumista alkoholittomaan elämään. Ihmiset eivät välttämättä kieltäydy kokonaan alkoholista, mutta alkoholittomista juomista on tullut osa arkea. Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden ja yli kolminkertaisesti esimerkiksi vuoteen 2014 verrattuna. Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä.

Alkoholittomien juomien kirjo on kasvanut. Oluita, viinejä ja erilaisia tisleitä, kuten ginejä on saatavilla alkoholittomina. Samalla erilaisten alkoholittomien mocktail-drinkkien suosio on kasvanut. Monissa ravintoloissa viinilistojen yhteydessä on myös lista mocktaileista, joissa on käytetty tonic-vesiä, yrttejä sekä tanniinisia teeuutteita.

5. Klassikoiden paluu

Vaikka kokeilunhalua riittää, on korona kuitenkin saanut ihmisiä arvostamaan myös tuttua ja turvallista. Viineissä suosituimpia ovat edelleen klassiset viinimaat, kuten punaviineissä Espanja, Portugali ja Australia ja valkoviineissä Saksa, Italia ja Espanja.

Suomalaiset viininystävät ovat ihastuneet nyt erityisesti portugalilaisiin viineihin. Vuonna 2020 portugalilaisten viinien myynti kasvoi 72 prosenttia edellisvuodesta ja maa nousi neljänneksi myydyimmäksi punaviinimaaksi ohittaen muun muassa Australian ja Ranskan.

Hapanoluita on viime vuosina maustettu kaikenlaisilla yllättävillä raaka-aineilla, mutta nyt kuluttajat suosivat klassikoita, ja etsivät hyllystä erityisesti tunnettujen olutmaiden kuten Saksan ja Belgian oluita.

6. Panimovierailut kotisohvalta

Todelliset nautiskelijat maistelevat juomia kaikista mieluiten itse panimossa tai tislaamossa. Koronapandemian aikaan alkoholijuomien maahantuojat järjestävät maistelutilaisuuksia verkossa ja panimot virtuaalivierailuja tiluksilleen. Tämä trendi ei ole vielä lähtenyt laukalle, mutta jospa suomalaiset nyt innostuisivat osallistumaan kollektiiviseen maisteluun kotisohvalta?

Lue myös: Amaretto – italialainen likööri antaa hienon karvasmantelisen aromin juomiin ja leivonnaisiin

7. Luomu- ja vegaanituotteet

Kasvissyönti ja vegaanisuus ovat näkyneet ruokavalioissa jo pitkään, mutta myös juomien kohdalla kuluttajat miettivät valintojaan ympäristön kannalta.

Vegaanituotteiden myynti kasvoi vuonna 2020 edelliseen vuoteen verrattuna 46 % ja luomutuotteet 29 %. Koko viinimyynnistä 17 % on luomuviinejä. Ympäristötietoisuus siis näkyy selvästi juomavalinnoista, ja siitä ennustetaan pitkäjaksoista trendiä.

8. Kotimaiset raaka-aineet

Korona on saanut yhden jos toisenkin metsään sienestämään tai marjastamaan. Kotimaisten pientuottajien ja puhtaiden suomalaisten raaka-aineiden arvostus on selvästi noussut. Pientuottajatuotteiden kysyntä kasvoi Alkossa kesällä 2020 neljänneksellä.

Kotimaisten tislaamoiden, marjaviinitilojen ja liköörin valmistajien tuotteissa näkyy vahvasti Suomen luonnon raaka-aineet, kuten kuusenkerkät, marjat, marjapensaiden lehdet ja yrtit. Tämä trendi tulee varmasti näkymään myös vuonna 2021.

Myös kotimaiset humalalajikkeet ovat herättäneet mielenkiintoa. Luonnonvarakeskus tutkii parhaillaan suomalaisten humalalajikkeiden soveltuvuutta viljelyyn ja oluen panemiseen. Luomuhumala voisi olla Suomelle myös potentiaalinen vientituote.

9. Juomien konmaritus

Uskoisitko, että konmaritus näkyy myös juomatrendeissä? Vuosia sitten drinkkireseptit olivat loputtoman pitkiä ja monimutkaisia – nyt resepteissä voi olla vain parikin raaka-ainetta. Drinkeistä halutaan helposti valmistettavia ja omaan makuun tuunattavia.

Juomasekoituksista vermutti & tonic on erinomainen esimerkki parin raaka-aineen trendistä. Hyviä yhdistelmiä ovat myös muun muassa kuohuviini ja vadelmasorbetti, tonicvesi ja vermutti tai vaalea portviini, roseeviini ja sitruunalimonadi, hapanolut ja makusiirappi ja kuohuviini ja seljankukkamehu.

10. Pinkki porskuttaa

Pinkit juomat ovat olleet suosittuja jo jonkin aikaa ja nyt trendi jatkaa porskutustaan. Roseeta ei enää pidetä pelkästään piknikjuomana, vaan gastronomisena herkkuna, jota juodaan ympäri vuoden.

Viime vuoden lopulla tullut uutuus rosee-prosecco yhdistää roseen ja kuohuviinin. Ainakin värinsä puolesta siitä saattaisi tulla seuraava hittidrinkki.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Juomatrendit 2021 ennustavat klassikoiden paluuta – hittidrinkit sekoitetaan simppelisti parista raaka-aineesta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X