Ruoka

Juomatrendit 2022: Mokkapalan makuinen olut, vastuullisuus ja terveysintoilu – nämä 8 + 1 villitystä ovat pinnalla juuri nyt

Alkon vuosittain julkaistava trendikatsaus kertoo, mitä suomalaisten laseista löytyy. Kokosimme kiinnostavimmat juomatrendit 2022 vastuullisuudesta tervellisyyteen sekä leivonnaisista ammentaviin kokeileviin drinkkeihin ja oluisiin.

Alko julkaisi tuoreen trendikatsauksensa, joka ennustaa, mitä laseistamme löytyy vuonna 2022. Nousussa ovat niin vaade juomatuotannon vastuullisuudesta, kokeilevat hybrididrinkit ja  juustokakun makuiset oluet kuin makuvesistä ammentavat vähäkaloriset seltzeritkin.

”Ketään ei varmasti yllätä se, että vastuullisuuden merkitys edelleen lisääntyy. Yrityksiltä edellytetään yhä enemmän sosiaalista vastuunkantoa hankintaketjussaan. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat elinehto”, valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen kertoo Alkon trendikatsaus 2022 -raportissa.

Lue myös: Ruokatrendit 2022 povaavat jatkoa helppoudelle ja hyvinvoinnille – luvassa myös elämyksiä ja estetiikkaa

1. Juomatrendit 2022: Hybridi on päivän sana

Saisiko olla yksi viiniolut tai miltä kuulostaisi tryffeliviski? Lasiin kaadetaan yhä useammin perinteisten juomatyylien rajat rikkovia nautiskeltavia. Niin sanotut hybridijuomat ammentavat tutuista juomatyypeistä mutta eivät istu virallisiin EU-luokitteluihin joko perinteisestä poikkeavien käymispohjien, valmistusmenetelmien tai ainesosien vuoksi. Tällaisia ovat esimerkiksi rommit, joihin on lisätty kardemummaa, colaa tai toffeeta, pullotetut klassikkococktailit tai oluet, jotka on kypsytetty viinitynnyrissä.

Mango IPAssion -drinkki kahdessa lasissa tarjottimella.
Nyt nousevat perinteisiä tyylisuuntia rikkovat hybridijuomat. Kuvassa on Alkon drinkkiasiantuntija Santeri Saarisen kehittämä Mango IPAssion, jossa yhdistyvät IPA, mangopyre ja tuore passionhedelmä. Kuva: Kristiina Kurronen/Alko

Hybridi on tulevaisuutta myös perinteisessä viinintuotannossa. Ilmastonmuutoksen lisäämät sään ääri-ilmiöt, kuten tulvat ja kuivuus, vaikuttavat viljelyyn. Yksi ratkaisu viinintuotannon turvaamiseen ovat hybridilajikkeet, jotka sallittiin Euroopan unionin laatuviinialueilla joulukuussa 2021. Hybridilajikkeilla tarkoitetaan huolella valituista lajikkeista jalostettuja uusia lajikkeita, jotka säilyttävät arvostetut maku- ja laatuominaisuudet mutta sietävät myös home- ja kasvitauteja. Hybridilajikkeiden uskotaan näkyvän Suomessa muutaman vuoden päästä.

”Ongelmana on ainakin vielä, että kuluttajat haluavat nauttia tuttua Chardonnay-, Merlot- tai Cabernet Sauvignon -viiniä, eivät outoa Solarista tai Seyval Blancia”, Alkon tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna sanoo Alkon trendikatsaus 2022 -raportissa.

Lue myös: Juomatrendit 2021 ennustavat klassikoiden paluuta – hittidrinkit sekoitetaan simppelisti parista raaka-aineesta

2. Vaade vastuullisuudesta – kaikilla osa-alueilla

Sen lisäksi, että juomatuotannon hiilijalanjälki ja vaikutus luonnon monimuotoisuuteen, ympäristöön ja ilmastoon kiinnostavat kuluttajia, suurennuslasi kohdistetaan entistä selkeämmin myös ihmisoikeuksiin. Yrityksiltä vaaditaan, että ne huomioivat tuotantoketjuissaan tavarantoimittajille ja tuottajille turvalliset työolot sekä riittävän koulutuksen ja toimeentulon.

Alkon selvitysten mukaan juomatuotannossa sosiaalisen vastuun laiminlyönnit ilmenevät useimmiten sadonkorjuuaikaan ja sesonkityössä, jolloin työpäivät voivat venyä, ja työehdoissa ja -oloissa on puutteita. Erityinen riskialue ovat rommin tuotantoon tarvittavat sokeriruokoviljelmät, jossa kuumuus, nestehukka ja raskas fyysinen työ altistavat viljelmien työntekijät hengenvaaralliselle munuaissairaudelle, Alko kertoo tuoreessa trendiraportissaan.

Tuotantoketjujen vastuullisuuteen pyritään löytämään ratkaisuja Euroopan unionin huolellisuusvelvoitteella, joka asettaa yrityksille ihmisoikeus-, ympäristö- ja hyvän hallintotavan mukaiset vaatimukset, jotka on huomioitava koko tuotannon arvoketjussa. Huolellisuusvelvoite on osa EU:n yritysvastuudirektiiviä, joka on parhaillaan Euroopan komission työpöydällä.

3. Parasta naapurista

Lähiruokabuumi valtaa vähitellen juomapuolta. Paikalliset ja lähellä tuotetut pienpanimo-oluet ovat ottaneet jalansijaa jo useamman vuoden ajan, mutta nyt kysyntä alkaa näkyä myös kotimaisten marjaviinien, pientislaamoiden ginien ja viskien sekä käsityöläissiiderien saralla.

Hyvin varusteltuihin marketteihin ja Alkon myymälöihin kootaan jopa omia hyllyjä ja hyllypäätyjä paikallisista ja lähellä tuotetuista juomista. Trendi näkyy myös ravintoloissa: esimerkiksi helsinkiläinen Nolla panee omaa olutta ja tammisaarelaisen pizzeria YLP:n listalla on juomia muun muassa puolen tunnin ajomatkan päästä Fiskarsista.

4. Juomatrendit 2022: Mitä tänään juotaisiin?

Launtain päivälliseksi tarjolla pullollinen valkoviiniä Sauvignon Blanc -rypäleestä, mutta minkä kanssa sitä joisi? Vaikkapa sitrushedelmillä raakakypsytetyn meriahvenen!

Aiemmin viini valittiin pääruokaan sopivaksi, mutta nyt asetelma alkaa kääntyä enenemissä määrin nurinpäin. Viini valikoidaan makutyypin tai rypäleen mukaan, ja myyjiltä kaivataan vinkkiä siihen sopivista pääraaka-aineista, makumaailmoista ja valmistustavoista.

Mokkapalapirtelö kahdessa drinkkilasissa.
Juoma toimittaa yhä useammin jälkiruoan virkaa. Juomat ja drinkit ammentavat myös perinteisten leivonnaisten makumaailmasta. Kuvassa Kuvassa on Alkon drinkkiasiantuntija Santeri Saarisen kehittämä kahvilikööripohjainen mokkapalapirtelö. Kuva: Kristiina Kurronen/Alko

5. Yksi mokkapala, lasissa kiitos!

Sitruunakakku hapanoluena, mango-melonipirtelö IPA:na, crème brûlée tummana stoutina. Leivonnaisten ja muiden jälkiruokien maut sujahtavat nyt liköörien lisäksi oluisiin.

Nousussa ovat niin suklaaleivoksia imitoivat tummat stoutit ja portterit kuin raikkaat ja hedelmäiset pastry-tyyliset hapanoluet ja aletkin. Juoma nähdäänkin yhä useammin jälkiruokana siinä missä lautasella tarjottava perinteinenkin tiramisu tai kakkupala.

6. Hifistelystä harrastaja tunnetaan

Pizzaharrastajalla on uuninsa, pitkään kohotettu taikinansa ja Napolista haalitut täytteensä, hapanjuurileipurilla itse hoivattu juurensa. Paneutuneella viiniharrastajalla hifistely näkyy omaperäisyyden ja erilaisuuden tavoittelulla ja rajattujen erien metsästyksenä.

”Kyseessä voi olla vaikkapa Etnan tulivuoren juurella pieniä eriä tuottava persoonallinen viinintekijä tai tiukasti perinteisten oppien mukaan natural-viinejä tuottava pikkutalo Loiressa. Mitä pienempi tuotantomäärä, sitä kiinnostavampaa hifistelijälle”, palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström kuvailee Alkon trendiraportissa.

7. Ikiliikkuja IPA

Vaikka lager säilyttää ykköspaikkansa myydyimpänä oluena, IPA jatkaa kiriään – myös tottumattomampien oluenmaistajien parissa. IPA-rintamalla kehitetään jatkuvasti uusia tyylejä, joten lähes jokaiselle on jatkuvasti tarjolla jotakin uutta.

Voimakkaasti katkerohumaloituja IPA-oluita vierastaville maistuvat esimerkiksi mehumaiset Juicy IPA:t ja New England IPA:t eli NEIPA:t sekä matala-alkoholiset ja alkoholittomat vaihtoehdot. Perinteisempää tyyliä arvostavien keskuudessa nousevat katkerampi West Coast -tyyli sekä vahvat triple- ja quadrupel-IPA-oluet.

8. Juomatrendit 2022: Mallia makuvesistä ja viiniä ilman promilleja

Kuluttajien kiinnostus hyvinvointia kohtaan sataa erityisesti alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien laariin – jopa viiniä etsitään alkoholittomana. Alkoholittomia myytiin Alkon myymälöissä viime vuonna 16,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020, käy ilmi Alkon myyntitilastosta. SOK:n myymälöissä alkoholittomien panimojuomien myynti nousi vuonna 2021 puolestaan 53 prosenttia.

Lisäksi niin sanotut seltzerit eli vähäkaloriset ja -sokeriset, makuvesiä muistuttavat alkoholipitoiset juomasekoitukset kasvattavat suosiotaan. Terveysinnostuksesta viestivät myös alkoholittomille juomille pakolliset ravintoarvomerkinnät, esimerkiksi energiasisältö, joita löytyy yhä useammin myös alkoholijuomista.

+ Samppanja, kuningatarten kuningatar

Hyvä samppanja on kuin laadukas trenssitakki, aina muodissa. Vuonna 2021 samppanjoiden myyntilitrat nousivat Alkossa 17,8 prosenttia. Kuohuviineistä trendikkäin on vaaleanpunainen roseekuohuviini, jonka myyntilitrat ovat kasvaneet yli 50 prosenttia, kertovat Alkon myyntitilastot.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Juomatrendit 2022: Mokkapalan makuinen olut, vastuullisuus ja terveysintoilu – nämä 8 + 1 villitystä ovat pinnalla juuri nyt

Tarkkailija

Rommirusinapullista pitäisi olla juttu otsakkeen mukaan vaan juomatrendejä tässä esitellään.

Vastaa käyttäjälle TarkkailijaPeruuta vastaus

Sinun täytyy kommentoidaksesi.