Ladulle lomps! Lääkäri listaa 8 syytä, miksi hiihto on varsinainen kuningaslaji

Hiihtäminen on nyt niin suosittua, että laduilla on kova tungos.  Kysyimme urheilulääkäriltä, mitä terveysvaikutuksia hiihdolla on.

Hiihto on Suomen kansallislaji eikä suotta. Ladulla mieli virkistyy ja kehokin saa erinomaista liikettä. Kysyimme urheilulääkäri ja dosentti Arja Uusitalolta, millaisia terveyshyötyjä hiihtämisellä on.

Lue myös: Muistatko nämä hiihtomuodin kukkaset vuosien varrelta? 90-luvulla Suomen huiput sivakoivat hassussa hameessa

1. Hiihtäessä koko kroppa työskentelee

Hiihto on laji, jossa kaikki isot lihasryhmät työskentelevät. Se kehittää kokonaisvaltaisesti jalkojen ja käsien suuria lihasryhmiä, keskivartaloa ja selkää.

Vaikka hiihtäminen onkin aerobista liikuntaa, sillä on myös lihasten toimintaa parantava vaikutus, erityisesti raskaimmissa hiihtomaastoissa.

Toki samasta syystä hiihtäminen voi olla todella kuormittavaa. Uusitalo kehottaakin aloittamaan lajin maltillisesti ja tarkkailemaan nopeutta, jotta keho ei uuvahtaisi ladulla. Hiihtäessä jokainen voi helposti säädellä, miten tehokkaasti itseään rasittaa.

2. Hiihtäminen tekee hyvää sydämelle

Hiihto on kestävyysliikuntaa, joka on hyväksi sydän- ja verenkiertoelimistölle. Se alentaa verenpainetta ja vähentää riskiä sairastua sepelvaltimotautiin. Hiihto myös kehittää hapenottokykyä. Hiihtäminen on siis varsin mukava tapa huolehtia terveydestä.

3. Tasapaino paranee ladulla

Erityisesti luisteluhiihto parantaa tasapainoa ja koordinaatiota. Siitä on merkittävää hyötyä kaatumisten ennaltaehkäisyyn.

hiihdon terveyshyödyt

Hiihtäminen on tehokas laji: se kehittää kestävyyskuntoa, lihasvoimaa ja liikehallintaa. Kuva: iStockphoto

4. Hiihto auttaa jaksamaan paremmin

Hiihtäminen tuo muiden liikuntamuotojen tavoin puhtia arkeen. Se auttaa väsymykseen ja tuo energiaa pimeän talven keskelle. Hiihto voi myös toimia hyvänä keinona purkaa stressiä.

5. Aineenvaihdunta vilkastuu sivakoidessa

Hiihtäminen auttaa painonhallinnassa, sillä se tehostaa aineenvaihduntaa. Reipas tunnin hiihtolenkki voi parhaimmillaan kuluttaa jopa 800 kaloria.

6. Hiihto tekee hyvää nivelille

Hiihtäessä ei synny tärähdystä, joka voi kipeyttää nivelet. Vaikka nivelet eivät kestäisi juoksemista tai pelilajeja, hiihtoa pystyy usein harrastamaan.

”Hiihto käsittää kaksi eri lajia: vapaahiihdon ja perinteisen. Niiden välillä voi vaihdella sen mukaan, mikä sopii omalle keholle parhaiten”, Uusitalo sanoo.

Oikea hiihtotekniikka säästää voimien lisäksi myös niveliä.

7. Luonnossa liikkuminen hellii mieltä

Luonnolla tiedetään olevan paljon mieltä tasapainottavia vaikutuksia. Kun hiihtolenkki suuntautuu luonnon helmaan ja kauniisiin maisemiin, mielikin voi hyvin.

Lue myös: Jos haluat, että muistisi pysyy terävänä, tee yksi muutos elämäntapoihisi – voi olla jopa käänteentekevä

8. Rankka liikuntasuoritus tuottaa mielihyvää

Hiihto on kuormittava laji, eli syketasot nousevat helposti korkeiksi. Silloin hiihto voi saada aikaan mielihyvähormonien ryöpsähdyksen. Onko parempaa tunnetta kuin hikilenkin jälkeinen endorfiinihumala?

+ Mikä parasta, ladulle piipahtaminen on ilmaista!

Suksien, monojen ja sauvojen hankkiminen on hiihdon ainoa menoerä – sen jälkeen harrastus on ilmainen. Suomen lumisia talvia ja luonnonlunta kannattaakin hyväksikäyttää, toteaa Uusitalo.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Ladulle lomps! Lääkäri listaa 8 syytä, miksi hiihto on varsinainen kuningaslaji

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X