Vääränlainen kenkä saa jopa niskat jumiin – näin valitset sopivat kengät

Kengät vaikuttavat koko kehon ryhtiin ja liikeratoihin. Hyvä kenkä torjuu jalka- ja selkäkipuja, huono kenkä voi laukaista ne. Huonojen kenkien aiheuttamat asento- ja askelvirheet voivat olla osasyyllisiä jopa niskakipuihin. Vääränlaiset kengät ovat myös turvallisuusriski. Kun ihminen ikääntyy, liian pienet ja liukkaat kengät lisäävät kaatumisriskiä.

Lue myös: Hyvä tasapaino ei ole ikäkysymys – katso fysioterapeutin treenivinkit

Naiset käyttävät liian pieniä kenkiä

Yleisin virhe on käyttää liian pieniä kenkiä. Moni ostaa koko elämänsä samankokoisia kenkiä, vaikka jalka voi kasvaa aikuisena. Ylipaino, nivelten ja sidekudosten löystyminen, turvotus ja raskaus voivat kasvattaa jalkaa.

Naisten ulkokengistä jopa yli 70 prosenttia ja sisätossuista yli 80 prosenttia on liian pieniä. Kapeat kengät aiheuttavat jalkakipuja, vaivaisenluita ja känsiä. Lyhyet kengät taas pakottavat varpaat kippuraan. Varpaista voi tulla nivelistä taipuneet vasaravarpaat, jotka aiheuttavat päkiäkipua sekä kynsien paksuuntumista ja sisäänpäin kasvamista.

Lue myös: Mikä avuksi vaivaisenluun kipuiluun? Ortopedi vastaa

Näin valitset hyvät kengät:

1. Sovita kenkiä iltapäivällä

Kenkiä kannattaa sovittaa, kun jalka on hieman turvonnut liikkumisesta. Älä siis suuntaa kenkäkauppaan aamulla, vaan iltapäivällä. Huomaat tällöin helpommin, hiertääkö kenkä kantapäätä ja onko varpailla tilaa liikkua

2. Jätä varpaille sentti tilaa

Kengän kärjessä pitäisi olla 1–1,5 senttiä käyntivaraa pisimmän varpaan kärjestä mitattuna. Jos käyntivaran riittävyyttä on vaikea arvioida jalka kengässä, irrota sisäpohja. Aseta jalkasi pohjan päälle ja mittaa kärkeen jäävä tyhjä alue.

3. Vertaile malleja

Kengänkokoa ei kannata tuijottaa orjallisesti. Koot vaihtelevat mallien ja valmistajien välillä.

Unohda myös väitteet, joiden mukaan naisen jalka ei saa tai voi olla iso. Ihmiset ovat kasvaneet, ja entistä useammalla naisella on jo nuorena nelosella alkava kengänkoko. Jotta kaupat hankkisivat ja valmistajat tekisivät tarpeeksi suuria kenkiä, niitä pitää vaatia.

4. Sovita seisten

Jalkaterä pitenee seistessä. Älä istu, vaan sovita kenkää aina kävellen.

Päkiän pitäisi päästä taipumaan kunnolla, eivätkä varpaat saa pakkautua tällöin kengän kärkeen. Lestin on oltava kärjestä tarpeeksi leveä, sillä jalkakaaret laskeutuvat kävellessä. Kenkä ei saa kuitenkaan olla niin löysä, että joudut jännittämään jalkaterää, jotta kenkä ei lonksu.

Lue myös: Kipuileeko kantapäässäsi plantaarifaskiitti eli luupiikki? Tunnista oireet ja lue ortopedin vinkit kotihoitoon

5. Ota pohjalliset mukaan kauppaan

Jos käytät pohjallisia tai jalkatukia, ota ne mukaan ostoksille. Jalkaa pitää pystyä koukistamaan ja ojentamaan ja varpaita haromaan kengässä myös pohjallisen tai tuen kanssa.

Lue myös: Unohda jalkakylvyt ja raspi – näin hoidat jalkojasi oikein

6. Testaa jäykkyys vääntämällä

Hyvä kenkä on kiertojäykkä, mutta kimmoisa. Voit testata kiertojäykkyyden vääntämällä kenkää sivusuunnassa kuin tiskirättiä.

Kenkä saa antaa hieman periksi, mutta se ei saa vääntyä huomattavasti, sillä löysä kenkä ei tue. Jalkapöytä voi kipeytyä, kun jännität sitä, jotta kenkä pysyisi jalassa. Täysin taipumaton, kova kenkä taas voi hiertää.

Hyvä kengänpohja ei käänny liikaa myöskään pituussuunnassa. Sen pitää taipua varpaiden kohdalta, mutta pohjaa ei pitäisi pystyä taivuttamaan kaarelle.

7. Harkitse korkeita korkoja tarkoin

Yli 2,5-senttisten korkojen säännöllinen käyttö altistaa vaivaisenluille ja känsille. Korkokengät vaikuttavat koko kehon asentoon. Jalkojen lihastasapaino muuttuu epäergonomiseksi ja nivelet kuormittuvat.

Älä käytä pelkkiä korkokenkiä varsinkaan seisomatyössä. Varmista, että juhlakengän kärjessä on varpaille tilaa. Testaa myös kiertojäykkyys, sillä nilkka muljahtaa herkästi liian löysässä korkokengässä.

Lue myös: Tällä yllättävän yksinkertaisella liikkeellä vahvistat jalkojasi ja parannat ryhtiäsi

8. Kurkista kengän pohjaan ja sisälle

Paras pohjamateriaali on joustava ja luistamaton kumi. Sileä pohja on talvikelillä liukas, kuviointi tuo pitoa.

Pohja ei saa olla päkiän kohdalta liian ohut, jotta päkiä ei kipeydy. Tarkista tämä etenkin korkokengissä, joissa päkiään kohdistuu painetta. Tunnustele myös kengän sisäpuolta. Kengässä ei saa olla kovia sisäsaumoja, jotka voivat hiertää.

Paras kenkämateriaali on yleensä nahka, sillä se sitoo kosteutta ja muokkaantuu jalan muotoon. Irtopohjallista kannattaa käyttää, sillä se sitoo kosteutta ja pidentää kengän käyttöikää.

Lue myös: Jalkahiki kiusaa kesällä – 7 keinoa, joilla ongelma pysyy kurissa

 

Lähteet: Askelpiste, Kuopion jalkaterapia, Terveyskirjasto

 

Keskustelu

Kommentoi juttua: Vääränlainen kenkä saa jopa niskat jumiin – näin valitset sopivat kengät

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X