Erilaisia ravintolisiä pienissä purkeissa

Voiko ravintolisiä popsimalla ehkäistä vakavia tauteja? Asiantuntija kertoo, minkä vitamiinin puute lisää muistisairauksia

Jos ravinnosta ei saa tarpeeksi ravintoaineita, erilaiset lisät auttavat. Kohtuus pitää kuitenkin muistaa, sillä ylisuuret annokset voivat vaurioittaa maksaa ja haitata muiden ravintoaineiden imeytymistä.

Kenelle ravintolisistä on hyötyä? Mitkä ravintolisät ovat ikäihmiselle tärkeitä? Miksi ravintolisistä pitää kertoa lääkärille? Laillistettu ravitsemusterapeutti Marja Ruuti kertoo, mitä jokaisen olisi hyvä tietää ravintolisistä.

1. Miksi ravintolisiä käytetään?

Elimistömme saa tarvitsemansa ravinto­aineet monipuolisesta ruokavaliosta. Sen noudattaminen ei aina onnistu, jolloin voi olla tarpeen käyttää ravintolisiä. Niillä voi täydentää ruokavaliota tai vaikuttaa joihinkin elimistömme toimintoihin, kuten ruoansulatukseen.

Ravintolisät ovat samoja aineita, joita löytyy ruoasta, mutta tiivistetyssä muodossa. Ne ovat vitamiineja, mineraaleja, kuituja, rasvahappoja, entsyymejä ja antioksidantteja.

2. Kenelle ravintolisistä on hyötyä?

Ravintolisillä voidaan turvata riittävä ravintoaineiden saanti silloin, kun ruokavaliota pitää rajoittaa esimerkiksi allergian vuoksi. Niitä tarvitaan myös silloin, kun ruokamäärät ovat pieniä, kuten laihduttajalla tai huonosti syövällä ikäihmisellä.

Jotkut sairaudet, lääkkeet ja osalla ihmisistä perimään liittyvät tekijät haittaavat ravintoaineiden imeytymistä. Silloin tarvitaan purkkilisää.

Stressi kuluttaa ravintoaineita. Rankka liikunta on elimistölle stressitila, samoin flunssa.

Lue myös: Auttavatko ravintolisät tai ruokavalio? Näin hidastat nivelrikon etenemistä

3. Voiko ravintolisillä ehkäistä vakavia sairauksia?

Antioksidantit auttavat pienentämään matala-asteiseen tulehdukseen liitty­vien sairauksien riskiä, kuten sydän- ja verisuonisairauksia, tyypin 2 diabetesta ja muistisairauksia. Antioksidantit ovat yhdisteitä, jotka estävät kehossa niin kutsuttujen vapaiden happiradikaalien haittoja.

Happiradikaalit edistävät elimistön vanhenemista ja vaikuttavat osaltaan monien sairauksien syntyyn. Vitamiineista C ja E toimivat antioksidantteina ja mineraaleista seleeni, kupari ja sinkki.

Monimuotoinen ja vakaa suolistomikrobisto on olennainen osa elimistömme puolustusjärjestelmää. Sen häiriöt on yhdistetty muun muassa tulehduksellisiin suolistosairauksiin ja diabetekseen. Esimerkiksi antibioottikuuri häiritsee suoliston mikrobitasapainoa.

Tällöin probiootit, kuten maitohappobakteerit, auttavat suolistomikrobitasapainon palauttamisessa. Suolistomikrobit käyttävät ravinnokseen kuituja. Tarvittaessa kuidunsaannista kannattaa huolehtia kuitulisällä.

Lue myös: Aloititko laihdutuskuurin? Näitä proteiineja ja vitamiineja laihduttaja tarvitsee

4. Mitkä ravintolisät ovat ikäihmisille tärkeitä?

B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee ikääntyessä. Sen puute lisää muistisairauksia. Vitamiinin taso kannattaa tarkistaa verikokeesta ainakin silloin, jos alkaa olla muistioireita. B12-vitamiinilisä on turvallista käyttää, sillä liikasaannin vaaraa ei ole.

Ubikinoni eli koentsyymi Q10 on vitamiinin kaltainen yhdiste, joka toimii elimistössä antioksidanttina. Sen tuotanto alkaa heiketä 20 ikävuoden jälkeen. Ubikinonin puute tuntuu väsymyksenä. Stressi ja esimerkiksi kolesterolilääkkeet kuluttavat elimistön ubikinonivarastoja.

Jos iäkäs ihminen syö huonosti, kannattaa ottaa yksi monivitamiinitabletti päivässä täydentämään ravitsemusta.

Lue myös: Ihmeaine, joka suojaa soluja vanhenemiselta? Lue faktat hehkutetusta ubikinonista

5. Voiko ravintolisistä olla haittaa?

Ravintolisistä voi olla haittaa, jos käyttää niitä liian suurina annoksina. Ylisuuret annokset voivat vaurioittaa maksaa ja haitata toisten aineiden imeytymistä.

Monet vitamiinit ja hivenaineet toimivat vastavuoroisesti, ja jos yhtä tulee ylettömästi, toisen vaikutus muuttuu. Esimerkiksi liiallinen sinkin saanti saattaa johtaa kuparin puutteeseen, ja sinkkiä löytyy ehkä yllättäen lisättynä monista valmisteista.

C-vitamiinin vaikutus puolestaan heikkenee, jos sitä saadaan jatkuvasti ylen määrin: tuhat milligrammaa päivässä on jo liikaa.

Liikasaannin vaara kasvaa, jos käyttää useita valmisteita rinnakkain. Monivitamiinivalmisteet sisältävät maltillisen määrän vitamiineja ja kivennäisaineita tasapainoisessa suhteessa toisiinsa.

6. Miksi ravintolisät pitää muistaa ladella lääkärille?

Yleensä ravintolisillä ei ole haitallisia yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa, mutta yhteisvaikutukset ovat mahdollisia. Ravintolisä voi estää tai voimistaa lääkkeen vaikutusta.

Masennukseen ja alakuloon käytettävä mäkikuisma sopii huonosti lääkkeiden kanssa, sillä se heikentää esimerkiksi kolesterolilääkkeiden tehoa. Verenohennuslääke varfariinin käyttäjä saa olla tarkkana, koska sillä on tunnetusti eniten yhteisvaikutuksia ravintolisien kanssa.

Lue myös Anna.fi: Ravintolisissä on usein myös lääkeaineita – ota huomioon ainakin nämä asiat, kun harkitset ravintolisien syömistä

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 17/2021.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Voiko ravintolisiä popsimalla ehkäistä vakavia tauteja? Asiantuntija kertoo, minkä vitamiinin puute lisää muistisairauksia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X