Säästä ruokakuluissa: kahdeksan vinkkiä

Sanonta ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pitää paikkansa myös arjen ruokahuollon suunnittelussa. Kokosimme kahdeksan vinkkiä, joiden avulla säästät arjen ruokamenoissa pitkän pennin.

Näin säästät arjen ruokamenoissa

1. Suunnittele ostoksesi etukäteen ja hahmottele viikon ruokalista vaikka joka sunnuntai. Kun teet viikossa vain muutaman kauppareissun, säästät rutkasti aikaa, vaivaa ja rahaa.

2. Pidä kotona hyvää perusruokavarastoa ja täydennä jääkaappia vain tuoretuotteilla viikon aikana.

3. Vertaile ja katsasta kaupassa hintoja: ison pakkauksen saa usein pientä halvemmalla.

4. Valmista ruokaa kerralla enemmän, ja pakasta loppuosa myöhempää käyttöä odottamaan. Mikä onkaan mukavampaa, kuin ottaa arjen kiireessä pakastimesta valmis ruoka ja lämmitä se aterialle. Ja ainahan voi pakata tähteet töihin mukaan evääksi.

5. Osta ruokaa vain sopivasti. Sinkun kannattaa suosia irtomyyntiä isojen pakkausten sijaan.

6. Valitse kaupassa kauden raaka-aineita, joiden hinta on alhaisimmillaan ja laatu parhaimmillaan.

7. Tee mahdollisimman paljon itse, niin säästät arjessa pitkän pennin. Marttojen mukaan nelihenkinen perhe voi säästää useampia satoja euroja vuodessa esimerkiksi leipomalla itse leivän.

8. Hyödynnä aterioiden tähteet. Esimerkiksi sosekeiton voi sujauttaa pastakastikkeen joukkoon tai lasagneen lisämehevyyttä antamaan. Edellispäivän jauhelihakastike lämmitetään seuraavana päivänä uudelleen tai levitetään lasagnen väliin, sujautetaan tortilloihin tai loihditaan mausteilla, yrteillä tai raikkailla kasviksilla uudenlaiseksi. Viikonlopun vokki mehevöityy riisillä ja kasviksilla uudenmakuiseksi ateriaksi. Juustokannikalla tuunataan seuraavan päivän munakas.

Miten sinä säästät ruokakuluissa? Jaa omat vinkkisi kommentoimalla!

Katso myös:
Oma ruokalista vuoden jokaiselle viikolle
Pavut ja linssit ovat edullista arkiruokaa
Ruoka.fi: Viikon ruokalista

Kuvat: Kristiina Kurronen

Avainsanat

Keskustelu

Ihan hyviä vinkkejä – ja varmasti aika lailla itsestään selvyyksiä talouden ja rahojen kanssa taisteleville. Mitä uuutta tuohon voisi lisätäkään? Itse tosin en suunnittele ruokalistaa etukäteen vaan annan kaupan tarjousten ja ”vanhaksi menevien” tuotteiden sen tehdä puolestani. Jos kaupassa on jauheliha, broilerileikkeet ja siskonmakkarat alennettu 30 tai 50 prosentilla, on viikon ruokalista siinä. Siihen päälle jogurtit ja muut alennetut maitotuotteet. Useaa ruokaa voi syödä kaksi päivää joten noilla eletään hyvin viikko. Aina ei vanhentunutta ruokaa ole; pitää vahtia ja käydä useammin kaupassa. Joskus taas kyllästyy totaalisesti samoihin ruokiin.

Ongelmaksi itselläni muodostuu se, että vihannekset ja hedelmät ovat niin kalliita. Puhutaan paljon siitä, kuinka pitäisi syödä terveellisesti ja enemmän kasviksia. Perunaa, kaaleja ja juureksia lukuunottamatta vihannesosaston tuotteet ovat kuitenkin kalliita. Viime aikoina on tosin saanut appelsiineja alle eurolla kilo.

Viimeaikainen keskustelu ruuan hinnasta ja laadusta on myös mielenkiintoinen: halvalla ei saa hyvää, sanotaan. Jos ostaa halpaa, saa syyttää itseään… No, näi ehkä on – ja syyttäkööt köyhät itseään! Tosin einekset tuntuvat olevan kaikkein kamalin ruoka – niitä ei köyhänkään tarvitse ostaa jollei halua. Pakastepizzat ovat – anteeksi vaan – pahan makuisia verrattuna itse tehtyihin. Ja niissähän sitä maailmaa matkaillutta epäeettistä halparuokaa löytyy.

Meni hiukan ohi aiheesta. Anteeksi siitä.

Sinkun ei vältämättä kanna käydä kaupassa noin harvoin vaan mielummin vaikka joka toinen päivä. Itse käyn lähes päivittäin. Sinkun ei kannata pitää kotonaan kauhean suurta ruokavarastoa ja sitoa pääomaansa mahdollisesti vanheneviin ruokiin. Ja jos ei omista pakastinta niin sitä suuremmalla syyllä.

Kommentoi juttua: Säästä ruokakuluissa: kahdeksan vinkkiä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X