nivelvaivat: liikunta hellii nivelten hyvinvointia

Miten nivelistään voi pitää huolta mahdollisimman pitkään? Lääkäri listaa keinot, joilla ehkäiset nivelvaivoja

Nivelvaivat ja -kivut ovat monille arkipäivää. Oireiden taustalla saattaa olla flunssan aiheuttama tilapäinen kolotus tai jokin sisäsyntyinen sairaus. Erikoislääkäri Toni Vänni kertoo, miten nivelvaivoja voi ennaltaehkäistä.

Kehossamme on noin 300 niveltä, jotka yhdistävät luut toisiinsa ja mahdollistavat sen, että pystymme liikkumaan. Nivelten hyvinvointi on kehon liikkuvuuden kannalta tärkeää. Siksi omilla elämäntavoillaan kannattaa huolehtia siitä, että nivelten rakenteet ja liikkuvuus säilyisivät mahdollisimman pitkään hyvänä.

”Nivelistään voi huolehtia välttämällä ylipainoa. Mitä enemmän on ylipainoa, sitä enemmän nivelet rasittuvat”, kertoo erikoislääkäri Toni Vänni Terveystalosta.

Nivelten hyvinvointia voi edistää monipuolisella ja terveellisellä ruokavaliolla sekä huolehtimalla riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista.

Liikunta hellii niveliä

Myös liikunnan harrastaminen on satsaus nivelten hyvinvointiin.

”Jos kärsii nivelvaivoista, kannattaa valita liikuntamuotoja, jotka vahvistavat lihaksia ja luustoa, mutta eivät rasita niveliä. Sellaisia ovat esimerkiksi kävely, pyöräily, uinti ja vesijuoksu. Myös lihasten harjoittaminen on tärkeää, jotta lihakset tukisivat niveliä tehokkaasti.”

Juokseminen sen sijaan rasittaa niveliä, joten se ei aina välttämättä sovi nivelvaivoista kärsivälle. Lisäksi jotkin pallolajit, kuten jalkapallo tai sulkapallo rasittavat niveliä. Ne saattavat aiheuttaa niveliin pieniä mikrovammoja, jotka voivat edetä myöhemmin nivelkulumiksi. Raskas fyysinen työ saattaa myös kuormittaa niveliä enemmän ja aiheuttaa nivelsärkyä.

”Liikunnan harrastaminen tekee nivelrikkokivuille pääsääntöisesti hyvää. Jos kärsii nivelrikosta ja huomaa, että tietyn urheilulajin harrastamisen jälkeen nivelet kipeytyvät, se on merkki siitä, että kyseistä lajia kannattaa välttää.”

Lue myös: Miksi nivelkipuiselle suositellaan liikuntaa? Asiantuntija vastaa 10+1 kysymykseen nivelten terveydestä

Nivelvaivat voivat kiusata kaikenikäisiä

Niveliin, jänteisiin tai jänteiden kiinnityskohtaan voi ilmaantua särkyä, punotusta, kuumotusta tai turvotusta. Joskus nivelet saattavat jäykistyä ja niiden toimintakyky heikentyä, jolloin nivelen liikuttaminen vaikeutuu. Nivelvaivojen taustalla voi olla tapaturma, virusten tai bakteerien aiheuttama tulehdus, rasitus tai jokin reumaattinen sairaus.

”Tyypillisin niveloireiden aiheuttaja on flunssa, joka saattaa aiheuttaa myös nivelsärkyä. Flunssan aiheuttamat niveloireet paranevat itsestään taudin hellittäessä”, Vänni toteaa.

Nivelkivut voivat johtua myös borrelioositartunnasta, nivelkulumasta tai nivelreumasta.

”Iäkkäämmät henkilöt kärsivät nivelvaivoista useammin, koska ikääntyessä niveletkin kuluvat. Nivelreuma voi tosin alkaa jo lapsuudessa.”

Nivelvaivojen hoitaminen ja lääkitys riippuvat vaivan aiheuttajasta. Jos nivelkivun taustalla on infektio, vaiva yleensä paranee infektion hellittäessä. Tulehduskipulääkkeet, kuten ibuprofeeni tai särkylääkkeenä Panadol auttavat kivunlievityksessä.

”Nivelreumaa hoidetaan muun muassa kortisonilla, biologisilla lääkkeillä ja anti-inflammatorisilla eli tulehdusta vähentävillä lääkkeillä. Jos oireiden taustalla on nivelreuma tai -rikko, lääkkeitä on syytä käyttää, jotta oireet eivät pahenisi”, Vänni kehottaa.

Pitääkö huolestua, jos nivelet naksuvat? 

Nivelten naksuminen on varsin tyypillinen niveloire, joka ei kuitenkaan kerro nivelten huonosta kunnosta.

”Nivelten ja nikamien naksuminen ei ole vaarallista. Se johtuu yleensä siitä, että nivelen ympärillä on nivelnestettä, joka poksahtaa paineen muuttuessa. Lisäksi ruston epätasaisuudet nivelessä tai liikkuvat jänteet voivat aiheuttaa naksuvaa ääntä nivelen alueella.”

Kaikki eivät kuitenkaan pysty naksuttelemaan niveliään.

”Usein erityisesti lapset ja nuoret naksuttelevat niveliään. Iäkkäämmillä nivelet eivät enää yhtä helposti naksu”, Vänni tietää.

Nivelten naksuttelusta ei ole nivelille varsinaista haittaa, mutta ei hyötyäkään.

”Kovin runsasta naksuttelua kannattaa ehkä kuitenkin välttää. Liiallinen nivelten vääntäminen saattaa aiheuttaa joskus vaurioita nivelen alueelle. Nivelet voivat myös löystyä päivittäisestä vääntelystä. Jos nivelten naksumiseen liittyy kipua tai jos nivelistä kuuluu rutinaa ja rahinaa, se voi olla merkki tulehduksesta tai kulumasta.”

Lue myös Anna.fi: Yliliikkuvat nivelet: näin tunnistat, onko sinulla yliojentuvat nivelet ja onko se haitallista

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Miten nivelistään voi pitää huolta mahdollisimman pitkään? Lääkäri listaa keinot, joilla ehkäiset nivelvaivoja

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X