Maistuisiko persimoni, kaki tai sharon? Näistä tunnistat kypsän ja herkullisen hedelmän

Persimoni on hedelmätiskin iloisenvärinen piristys, jonka sesonki alkaa syksyllä ja on parhaimmillaan marras-joulukuussa. Tiesitkö, että persimoni ei oikeastaan ole hedelmä?

Persimoni, kaki, sharon – kaikki nimityksiä samalle hedelmälle. Nimi vaihtelee kasvumaan mukaan: persimoni kasvaa Espanjassa, kaki Kiinassa ja Japanissa ja sharon Israelissa.

Persimoni ei oikeastaan ole hedelmä vaan todellisuudessa se on kasvitieteelliseltä luokitukseltaan marja. Kutsumme persimonia kuitenkin hedelmäksi, sillä sitä käytetään hedelmän tavoin.

Lajikkeilla on pieniä eroja

Persimoni on lajikkeista ekologisin vaihtoehto, sillä sitä tuodaan Espanjasta suuria määriä sitruksien kylkiäisenä. Persimoni sisältää tanniinia ja parkkihappoa, mutta se on kypsänä makea ja herkullinen.

Raa’asta kakista kannattaa pysyä kaukana, sillä se sisältää paljon pahanmakuista parkkihappoa. Kypsyessään kaki pehmenee ja muuttuu hapottomaksi ja aavistuksen punertavaksi.

Israelista tuleva sharon on jalostettu hapottomaksi, joten se maistuu raakanakin makealta. Sharonissa ei ole myöskään marjoille ominaisia siemeniä.

Kypsän hedelmän tunnistaa ruskeista pilkuista

Kypsä persimoni voi saada kylkeensä ruskeita pilkkuja, jotka kertovat siitä, että hedelmä on erityisen makea. Kypsän persimonin tunnistaa myös siitä, että sen vehriö eli vihreä kantatupsu irtoaa helposti.

Erityisesti kaki-lajike on raakana pahanmakuinen, joten kypsymistä kannattaa odotella rauhassa. Väristä hedelmän kypsyyttä ei voi päätellä, sillä kypsän persimonin väri vaihtelee vaalean keltaisesta oranssiin, jopa punertavaan.

Kypsä persimoni on makea.

Kaupassa myytävät persimonit ovat usein raakoja, joten hedelmä kannattaa kypsyttää kotona huoneenlämmössä. Kypsän hedelmän voit siirtää jääkappiin säilymisajan pidentämiseksi.

Terveysherkku sisältää kuitua ja hivenaineita

Persimoni ei ole ravintoarvoiltaan esimerkiksi kotimaisten juuresten tai marjojen tasoa, mutta se sisältää esimerkiksi aivoterveyttä ja lihasten hyvinvointia lisääviä yhdisteitä. Persimonissa on runsaasti kuitua, terveellisiä fenolisia yhdisteitä, kaliumia, magnesiumia, kalsiumia, mangaania ja rautaa.

Persimonissa on porkkanan tapaan paljon A-vitamiinia, joka tekee hyvää hämäränäölle ja vaikuttaa luuston kehitykseen.

Herkuttele sellaisenaan tai kokeile Kotilieden reseptejä

Jos olet jo saanut kylliksesi sellaisenaan napsittuja persimoneja, kokeile Kotilieden herkkureseptejä. Huomaa, että makea persimoni sopii niin makeaan leivontaan kuin esimerkiksi salaatteihin suolaisten raaka-aineiden vastapainoksikin.

Baijerilainen kermavanukas eli bavarois saa lisä­makua talven kausihedelmästä persimonista. Persimonia lisätään soseena vanukasmassaan ja paistettuna koristeeksi.

Kypsä persimoni on makea.

Himahellan Blonditiina tarjoilee persimonitarteletit, joita maustaa vanilja, rosmariini ja granaattiomenan siemenet.

Ihan tolalta! -blogin gluteeniton porkkana-persimonikakku on näyttävä juhlapöydän kruunu. Kakun pohja syntyy pähkinöistä ja gluteenittomasta jauhoseoksesta.

Elämäni suupaloina -blogin Viola Virtamo lisää persimonia fetasalaattiin. Salaatin kylkeen tehdään nopea sinappivinaigrette.

Kypsä persimoni on makea.

Myös Soupz-blogissa valmistetaan persimoni-fetasalaattia. Juustokumina ja chili lisäävät salaattiin potkua ja lämpöä.

Lähteet: Satokausikalenteri, The Guardian

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Maistuisiko persimoni, kaki tai sharon? Näistä tunnistat kypsän ja herkullisen hedelmän

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X