juoksukenkien valinta

Juoksukenkien valinta: Ota haltuun kenkäfaktat, joiden avulla onnistut ostoksilla

Aloittelija päätyy helposti ostamaan paksupohjaiset juoksukengät, vaikka kevyet lenkkarit olisivat sopivammat ja mukavammat. Juoksuvalmentaja Joonas Laurila kertoo, mitä juoksutossuja ostaessa on hyvä pitää mielessä.

Kaivat vanhat jumppatennarit kaapista ja lähdet ulos juoksulenkille. Palaat kotiin tyytyväisenä siitä, että vanhat kengät palvelevat uudessakin lajissa.

Ongelmia tuskin aiheutuu, jos juokset yhden lyhyen lenkin muuhun lajiin tarkoitetuilla kengillä – varsinkin jos ulkoilusta tulee hyvä mieli. Jos kuitenkin aiot harrastaa juoksulenkkeilyä säännöllisesti, kenkiin kannattaa panostaa, vaikka juoksisit vain kerran viikossa.

”Juoksukengillä on yleensä hyvä myös kävellä tai leikkiä lasten kanssa, mutta kävelyyn tarkoitetuilla tennareilla on huono juosta”, vertailee juoksuvalmentaja ja juoksuun erikoistuneen myymälän omistaja Joonas Laurila.

Urheiluliikkeiden juoksukenkävalikoima herättää varsin usein kunnioitusta. Vaihtoehtoja on kymmeniä, joten kokemattomalla eksyy helposti sormi suuhun. Miten joukosta voi löytää itselle sopivat kengät? Kysyimme Laurilalta joukon kysymyksiä, joita moni juoksuharrastusta aloittava miettii kenkäkaupoille lähtiessään.

Lue myös Anna.fi: Droppi, pronaatio ja kiertojäykkyys haltuun – juoksuvalmentaja kertoo, miten juoksukenkä kannattaa valita

1. Millainen kenkä on paras aloittelijalle?

Vähän juokseva päätyy yleensä ostamaan kaikkein tuetuimman kenkämallin, koska ajattelee, että juoksuun tottumattomat jalat tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen. Laurila on eri mieltä.

Jos normaalipainoinen nainen lenkkeilee alle viiden kilometrin matkan kerran pari viikossa, kevyt juoksukenkä voi olla paras vaihtoehto.

”Kun matkat ovat lyhyitä ja juoksijan kehon paino normaali, voimakasta vaimennusta ei tarvita. Kevyillä kengillä saa paremman tuntuman alustaan, jolloin juoksusta nauttii enemmän”, Laurila perustelee.

Lue myös: Suosi citylenkkareita kaupunkikävelyllä ja vältä jalkavaivat – näin ostat hyvät kävelykengät

2. Kenelle eri tavoin tuetuista juoksukengistä on hyötyä?

Päivittäin harjoittelevalle juoksijalle pelkästään kevyillä kengillä treenaaminen voi aiheuttaa rasitusvammoja.

Pronaatiotuettuja eli askelta ohjaavia kenkiä ei kuitenkaan kannata hankkia, jos neutraalisti tuetuilla kengillä harjoittelusta ei ole aiheutunut kipuja, jotka johtuisivat pronaatiotuen puutteesta. 

”Viimeisen kymmenen vuoden aikana on opittu juoksusta, ihmiskehosta ja biomekaniikasta. On huomattu, että jalkaan sopivimmat kengät syntyvän muista pohjarakenteista kuin pronaatiotuesta”, Laurila sanoo.

3. Entä kenelle todella paksupohjaiset juoksukengät sopivat?

Nyt kauppojen hyllyt ovat vallanneet juoksukenkämallit, joissa on huomattavan paksu pohja. ”Läskipohjat” ovat paisutettua, huokoista materiaalia. Kengät ovat kiertojäykkyydeltään löysiä.

”Vaatii juoksijalta hyvää tekniikkaa, että osaa askeltaa niillä. Itselle on parasta vaihtoehtoa kannattaa etsiä kysellen ja kokeillen, koska muuten kenkä voi pahimmillaan aiheuttaa isompia ongelmia kuin juoksutekniikan puutteet”, Laurila sanoo.

4. Pitääkö juoksukengän olla tavallista kävelykenkää isompi?

Yksi väite elää yhä sitkeässä: Juoksukengän pitäisi olla numeroa suurempi kuin tavallisen lenkkarin. Usein suositellaan, että lenkkarin kärjen ja isovarpaan väliin jäisi pari senttiä tyhjää. Vinkki onkin pätevä pari tuntia kerrallaan juokseville maratonharjoittelijoille. Jos tarkoituksesi on vain nauttia ulkoilusta ja hölkätä noin puoli tuntia kerrallaan, jalka ei ehdi lenkin aikana turvota.

”Riittää, että lenkkitossussa on puoli senttiä tilaa varpaille”, Laurila neuvoo.

Kenkää sovittaessa kannattaa myös huomioida, ettei kantapää nouse ja ettei jalka pääse luisumaan sivusuunnassa.

”Jos nauhoja kiinni vetäessä päällinen menee ruttuun, niin kenkä on jalkaan liian leveä.”

Lue myös: Vääränlainen kenkä saa jopa niskat jumiin – näin valitset sopivat kengät

5. Kannattaako talvilenkkeilyyn hankkia lenkkarit, joissa on nastat pohjassa?

Jotkut käyttävät talvilenkkeilyssä nastapohjalenkkareita, mutta Laurilan mielestä niissä on liikaakin pitoa. Hänen mukaansa nastat voivat lisätä säärivammojen riskiä.

Koska kaupunkien keskustoissa pääsee talvisin lenkkeilemään yhtä pitävillä alustoilla kuin kesällä, Laurila juoksee kaikkina vuodenaikoina samanlaisilla kengillä. Jotkut kesäkelin lenkkarit keräävät pakkasella lumipaakut pohjiinsa, mutta siihen Laurilalla on vinkki:

”Nosta juoksukengät parvekkeelle hetkeksi viilenemään ennen lenkille lähtöä. Näin materiaali alkaa mukautua lämpötilaeroon, mikä ehkäisee lumen tarttumista kengänpohjiin.”

Hyvä juoksutekniikka auttaa pysymään pystyssä liukkaalla. Liukastumisen vaara on ilmeinen, jos askel on pitkä ja ensimmäisenä maahan osuu kantapää kehon edessä.

”Kun paino laskeutuu jalalle, joka osuu maahan suoraan kehon alla. Jalkaterän osuu maahan koko jalkapohja edellä tai päkiä edellä”, Laurila selostaa.

6. Onko polkujuoksua varten syytä hankkia omat kengät?

Polkujuoksija tarvitsee kengiltään enemmän pitoa. Mitä syvempi kuviointi, sen paremmin pohja pitää esimerkiksi märässä ja juurakkoisessa maastossa. Jämäkkä malli puolestaan saattaa estää pieniltä nyrjähdyksiltä vaikeassa maastossa.

Tavallisilla juoksukengillä pärjää kuitenkin hyvin, jos polut ovat helppoja ja kuivia.

Polkujuoksukengissä käytetään myös goretex-materiaaleja, mutta ne eivät ole ongelmaton ratkaisu.

”Goretex-kenkien huono puoli on se, että jos kengän sisälle pääsee vettä, se ei pääse sieltä ulos”, Laurila sanoo.

Avainsanat

Keskustelu

Kaikki kun ei asu keskustassa. Ulkopuolella keskustastan nastalenkkari on jäisellä tiellä ainut vaihtoehto, jos haluaa selvitä ilman kaatumista.

Kommentoi juttua: Juoksukenkien valinta: Ota haltuun kenkäfaktat, joiden avulla onnistut ostoksilla

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X