Tasapainoharjoitus onnistuu helposti kotona! Katso ohjeet treeniin, joka tekee hyvää koko kropalle

Tasapainoharjoitus on helppo tehdä kotona ilman välineitä. Liikunnanohjaaja jakaa parhaat vinkkinsä hauskaan jumppaan. Kokeile sinäkin!

Tasapainoharjoittelu on erityisen tärkeää ikäihmisille, mutta tekee hyvää kaikenikäisille. Tasapainoa voi treenata esimerkiksi kävelemällä epätasaisella tai pehmeällä metsäpolulla tai harrastamalla tanssia, hiihtoa tai pallopelejä.

Lue myös: Keppijumppa parantaa kehonhallintaa, lisää lihasvoimaa ja vie jumit mennessään – katso ohjeet 4 minuutin helppoon treeniin

Tasapainoharjoituksissa kehitetään näkö- ja tuntopalautetta ja tasapainoelimen toimintaa. Tasapainoa voi harjoitella kotona ilman sen kummempia välineitä.

Kisakallion urheiluopiston terveysliikunnan asiantuntija ja Olarin voimistelijoiden aikuisliikunnanohjaaja Virpi Palmén laati tasapainoharjoituksen, jonka voi tehdä helposti kotona sohvatyynyn ja villasukkien avulla.

Lue myös: Seniorin kuntosaliharjoittelu: muista nämä numerot, niin lihakset kasvavat

Tasapainoharjoitus: 6 liikkeen helppo liikesarja

Harjoitukseen tarvitset:

  • Sohvatyynyn
  • Villasukat

Tasapainoharjoitus kannattaa tehdä ilman kenkiä. Silloin tasapaino joutuu kovemmalle koetukselle. Jumppa kestää alle 3 minuuttia, mutta liikesarjoja voi lyhentää tai pidentää. Taukoja voi pitää, kun siltä tuntuu.

Voit katsoa koko jumpan alla olevalta videolta. Löydät ohjeet yksittäisiin liikkeisiin videon alta.

1. Tasapainoilua tyynyn päällä

Ihan vain seisomalla sohvatyynyn päällä voi treenata tasapainoa! Treeniin saa tehoa tekemällä yksinkertaisia painonsiirtoliikkeitä.

Tasapainoharjoittelu onnistuu vain kuudella helpolla liikkeellä.

Nouse varpaille ja laskeudu alas. Vie myös kädet ylös ja alas.

Pyöritä lantiota ja tuo koko keho mukaan liikkeeseen.

Pyöritä lantiota ja tuo koko keho mukaan liikkeeseen.

2. Tasapainoilua yhdellä jalalla

Yhdellä jalalla tasapainoilu vahvistaa tasapainon lisäksi myös nilkan ja jalkaterän lihaksia.

Tasapainoharjoitus on tärkeätä etenkin ikäihmisille.

Seiso tyynyn päällä yhdellä jalalla ja heiluta toista jalkaa eteen ja taakse. Toista sama toisella jalalla.

3. Jalan heilutus sivulle

Jatka harjoittelua heiluttamalla jalkaa toiseen sivusuuntaan.

Tasapainoharjoitus sopii kaikenikäisille.

Seiso yhdellä jalalla tyynyn päällä ja heiluta toista jalkaa puolelta toiselle. Liikuta käsiä mukana tasapainoilun helpottamiseksi. Tee sama toisella jalalla.

4. Kahdeksikko

Kahdeksikko-liikkeen voi tehdä joko lattialla tai tyynyllä seisten. Liike harjoittaa tasapainon lisäksi myös lonkan liikkuvuutta.

Tasapainoharjoitus voi olla hauskaa! Tässä on 6 liikettä, joihin tarvitset villasukat ja sohvatyynyn.

Seiso yhdellä jalalla ja tee toisella jalalla kahdeksikko-kuviota. Tee sama toisella jalalla seisten.

Tasapainoharjoitus

5. Puoliympyrä villasukalla piirtäen

Villasukat jalassa tehty tasapainoliike treenaa tasapainon lisäksi kehonhallintaa ja vahvistaa tukijalan lihaksia.

Tasapainoilu onnistuu parhaiten ilman kenkiä, koska silloin tasapaino on suurimmalla koetuksella.

Seiso yhdellä jalalla ja piirrä toisella jalalla puoliympyrä lattiaa hipoen. Tee sama toisella jalalla.

Tasapainoharjoitus

6. Villasukkajuoksu

Villasukkajuoksu on loppukiri, jossa tarvitaan sekä sohvatyynyä että villasukkia.

Tasapainon harjoittaminen onnistuu alle kolmessa minuutissa. Kokeile 6 liikkeen helppoa treeniä!

Laita kädet tyynyn päälle ja pidä keskivartalo tukevana. Polje rauhallisesti ja hallitusti

Tasapainoharjoitus

Lue myös: Jos haluat, että muistisi pysyy terävänä, tee yksi muutos elämäntapoihisi – voi olla jopa käänteentekevä

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Tasapainoharjoitus onnistuu helposti kotona! Katso ohjeet treeniin, joka tekee hyvää koko kropalle

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X