Food prepping – valmista viikon ateriat kerralla, säästät aikaa ja rahaa

Helpota arkea, vähennä hävikkiä ja syö monipuolisemmin. Uuden ruokatrendin eli food preppingin mukaisesti helppotekoiset ja terveelliset ateriat valmistetaan kerralla jääkaappiin koko viikoksi.

Vaikka food prepping on erityisesti fitnessurheilijoiden suosiossa, helpottaa se kenen tahansa arkea. Ruokien valmistaminen jääkaappiin säästää sekä aikaa että rahaa.

Lue lisää: Ruoantähteet hyötykäyttöön

Mikä food preppaus?

Food tai meal preppingillä, kotoisammin preppauksella tarkoitetaan esimerkiksi viikon tai muutaman seuraavan päivän aterioiden esivalmistelua jääkaappiin valmiiksi.

Preppaus voi olla pelkkää vihannesten kuorimista ja pilkkomista etukäteen tai kokonaisten aterioiden valmistamista ja niiden annostelua säilytysrasioihin koko viikoksi. Jotkut puolivalmistelevat ruoat, esimerkiksi paistavat lihat ja keittävät riisit, mutta eivät annostele niitä rasioihin tai mausta niitä. Tämä jättää enemmän vaihtoehtoja eri aterioille, kun ruoat voi maustaa ja höystää erilaisin lisukkein aina ennen ruokailua. Jotkut preppaavat ja annostelevat rasioihin kaikki päivän ateriat, toiset vain lounaat ja päivälliset.

Lue lisää: Helpotusta kesälomaruokailuun: nämä ruoat maistuvat hyvältä myös seuraavana päivänä

Kiinnitä huomiota ruokien säilyvyyteen.

Parhaiten säilyviä ja siten myös preppaukseen sopivimpia ruokia ovat broileri ja kokoliha. Jauheliha säilyy hieman huonommin, eikä kalaa kannata säilyttää muutamaa päivää pidempään jääkaapissa. Heikommin säilyvät ruoat kannattaa pakastaa.

Muista kypsentää ruoka huolella ja jäähdyttää sitten nopeasti ennen kuin siirrät sen kylmään.

Lue lisää: Vältä ruokahävikki! Näin huolehdit kylmäketjusta kesäkeleillä

Miksi prepata?

Kuten sanotaan, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Valmiiksi mietitty ruokalista ja esivalmistellut raaka-aineet helpottavat arjen kiireessä. Preppauksen ansoista voi myös säästää rahaa ja estää sortumasta heräteostoksiin ja houkutuksiin, kun valmis ateria odottaa kotona valmiina.

Esivalmistele siis suurempi määrä raaka-aineita jääkaappiin, ja käytä samoja elementtejä useampaan ruokaan. Ylläty kuinka helppoa se on!

Broileri: kanavuoka + tortillat

Valmista kaksi broileria kerralla, toinen padassa ja toisen voit keittää valmiiksi tortilloja varten. Jäähdytä ja perkaa liha rasioihin ja pakasta liemi myöhempää käyttöä varten tai käytä se uunivuokaan kokonaisen broilerin liemeksi.

Kokonainen broileri spelttihelmipedillä

Uunibroilerivuoka vaimistuu samassa astiassa, vähällä tiskillä ja pienellä vaivalla, kun teet mausteseoksen valmiiksi pieneen pussiin tai rasiaan. Myös kasvikset voi pilkkoa valmiiksi rasioihin. Siten kaikki ainekset voi vain latoa vuokaan ja nostaa uuniin kypsymään. Annostele spelttihelmet ja kasvikset vuoan pohjalle, jossa ne imevät uunissa kaikki herkulliset maut. Nam!

broileri spelttihelmipedillä

Ohje: Kokonainen broileri spelttihelmipedillä 

Broileri-raejuustotortillat

Kun broileri on etukäteen kypsennetty ja perattu valmiisiin rasioihin, tortillat valmistuvat minuuteissa. Raejuusto tuo täytteeseen mehevyyttä, limetti ja korianteri makua.

broileri-raejuustotortilla

Ohje: Broileri-raejuustotortillat

Jauheliha ja varhaiskaali: Moussaka, kaali-kikhernemakaronipata ja kaali-nuudelisalaatti

Esivalmistele ruoat paistamalla kilo jauhelihaa ja viipaloimalla kokonainen varhaiskaali valmiiksi. Varhaiskaalista valmistuu kaksi herkullista arkiruokaa: kaali-kikhernemakaronipata ja kaali-nuudelisalaatti. Puolet jauhelihasta voit käyttää mehevään moussakaan.

Aasialainen varhaiskaalisalaatti

Varhaiskaali-nuudelisalaatti on yhtäaikaa rapea, makea, hapan ja suolainen. Voit esivalmistella sen lähes kokonaan jo edellisenä päivänä. Hienonna kaali ja viipaloi muut kasvikset valmiiksi. Myös nuudelit voi keittää etukäteen, koska ne tarjoillaan salaatissa kylminä. Sekoita kastike pieneen rasiaan valmiiksi. Kokoa salaatti kuitenkin vasta juuri ennen tarjoilua, jotta se säilyy raikkaana.

Aasialainen varhaiskaalisalaatti maistuu hyvältä sellaisenaan tai muiden ruokien lisukkeena.

aasialainen varhaiskaalisalaatti

Ohje: Aasialainen varhaiskaalisalaatti

Kaali-kikhernemakaronipata

Kaali-kikhernemakaronipata valmistuu näppärästi yhdessä padassa, kun jauheliha on valmiiksi paistettu eikä varhaiskaalikaan vaadi pitkää kypsennystä. Kikherneistä valmistettu, proteiinipitoinen pasta sopii gluteenittomaan ruokavalioon, mutta sen voi mainiosti korvata myös tavallisella, vehnäjauhoista valmistetulla. Ruoka on vegaaninen, kun korvaat jauhelihan soijarouheella ja lihaliemen kasvisliemellä.

kaali-kikhernemakaronipata

Ohje: Kaali-kikhernemakaronipata

Moussaka

Kreikkalaisesta keittiöstä tuttu moussaka eli munakoisovuoka herauttaa veden kielelle, mutta on harmillisen vaivalloinen valmistettava arki-iltana. Kun viipaloit munakoisot ja perunat sekä paistat jauhelihan valmiiksi, valmistuu ruoka nopeasti. Valkokastikkeenkin voi tehdä munan lisäämistä vaille valmiiksi. Vieläkin helpommalla pääset, kun teet moussakan aivan valmiiksi jo monta päivää etukäteen. Sen maku vain paranee lämmittäessä.

moussaka

Ohje: Moussaka

Pilkkomalla puolivalmista: Ratatouille

Ratatouille on klassikkoruoka, joka vaatii pientä pilkkomista, mutta valmistuu muutoin varsin helposti. Kaikki kasvikset voi esivalmistella rasioihin jo edellisenä päivänä.

Hauduttele pataa liedellä kaikessa rauhassa, sillä erityisesti munakoiso on ikävän makuinen raakana. Ratatouille maistuu sellaisenaan hyvän leivän ja täysjyväriisin kanssa tai muiden ruokien lisukkeena.

ratatouille

Ohje: Ratatouille

Keskustelu

Kommentoi juttua: Food prepping – valmista viikon ateriat kerralla, säästät aikaa ja rahaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X