Itse tehdyt välipalapatukat – poimi ohjeet, joilla tankkaat lisäenergiaa terveellisesti

Välipalapatukoita on helppo tehdä itse. Kun laukussa kulkee mukana itse tehty välipalaeväs, on säännöllisestä ateriarytmistä helppo pitää kiinni.

Valmiit välipalapatukat kalpenevat itse tehtyjen rinnalla niin makunsa kuin ravintoarvojensakin puolesta. Kauppojen välipalapatukkaviidakkoon on myös helppo eksyä. Moni patukka sisältää sokeria ja rasvaa suklaapatukan verran, eikä proteiinista tai kuiduista ole tietoakaan. Suuri patukka saattaa sisältää energiaa jopa kokonaisen aterian verran – siis aivan liikaa, kun tarvetta on vain pienelle lisäbuustille. ”Välipala” – etuliite ei tee tuotteesta automaattisesti terveellistä. 

Lue myös: Kaipaatko terveellisiä välipaloja? Matchasmoothie, taatelipallot ja 3 muuta herkkua takaavat lisäenergiaa

itse tehdyt välipalapatukat

Itse tehty välipalapatukka antaa sopivasti energiaa ja on myös kahvin kanssa iltapäivällä popsittuna mukava ja terveellinen nautinto. Kuva: Mirva Kakko

Jos hankit patukan kaupasta, kurkkaa ainakin sokerin ja kuidun määrä sekä rasvan laatu. Hyvässä välipalapatukassa sokerin osuus hiilihydraateista sekä tyydyttyneen eli kovan rasvan osuus kokonaisrasvasta ovat korkeintaan kolmanneksen. Kuitua puolestaan on hyvä olla vähintään 6 g/100 g tuotetta.

Parhaiten välipalapatukkansa koostumukseen ja makuun voi vaikuttaa tekemällä sen itse. Silloin tiedät, mitä se sisältää ja voit jättää väliin turhat lisätyt sokerit. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikesta kuidusta ja vähäsokerisuudesta huolimatta, itse tehtyihinkin välipalapatukoihin on pakattu rutkasti energiaa, joten patukkatolkulla niitä ei kannata syödä. Yksi tai kaksi patukkaa antaa sopivasti energiaa ja on myös kahvin kanssa iltapäivällä popsittuna mukava ja terveellinen nautinto.

Itse tehdyt välipalapatukat syntyvät kotikeittiössä helposti joko tehosekoittimen tai kauhan ja kulhon avulla. Terveellinen pikkupurtava sekoitetaan hiutaleista, pähkinöistä ja kuivatuista hedelmistä tai marjoista ja makeutetaan maltilla. Kerralla valmistuu evästä useammaksikin päiväksi. Itse tehdyt välipalapatukat säilyvät hyvinä noin viikon ja ne voi tarvittaessa myös pakastaa.

Kolmen raaka-aineen helpot välipalapatukat

Helppo, kolmen raaka-aineen raakapatukka on juuri sitä mitä nimikin lupaa. Pähkinöistä, manteleista ja taateleista valmistetut välipalapatukat surautetaan tehosekoittimessa ja painellaan tasaiseksi levyksi esimerkiksi laakeaan vuokaan, josta on tarpeen tullen helppo leikata sopivan kokoisia suupaloja.

Taateli-pähkinäpatukat säilyvät parhaiten ilmatiivissä sekä kylmässä, ja niitä on helpoin kuljettaa mukana pienessä rasiassa. Massasta voi pyörittää patukoiden sijaan myös palloja, jotka sopivat pikkumakeaksi iltapäiväkahvin kylkeen. 

kolmen raaka-aineen raakaptukat

Helpoimmillaan välipalapatukat valmistuvat vain kolmesta raaka-aineesta. Kuva: iStock

Ohje: Helppo, kolmen raaka-aineen raakapatukka 

Mustikkaiset kauravälipalapatukat

Mustikka-energiapatukat tehdään kaurahiutaleista ja pähkinöistä, joten niissä piisaa sekä kuitua että terveellistä pehmeää rasvaa. Uunissa paistetut välipalapatukat ovat koostumukseltaan mukavan napakoita, joten niitä on helppo kuljettaa mukana käsilaukussa tai treenikassissa. 

mustikka-energiapatukat

Kaura-pähkinäpatukat saavat makua appelsiinista, kookoksesta ja maapähkinävoista. Supermarja mustikka kruunaa kokonaisuuden. Kuva: Seppo Saarentola

Ohje: Mustikka-energiapatukka

Pähkinäiset taatelienergiapallot

Tutut raaka-aineet voi myös helposti pyöräyttää patukan sijaan pallon muotoon. Pistaasipähkinöistä, manteleista sekä taateleista pyöräytetyt energiapallot maustetaan sitruunalla sekä vaniljalla ja pyöräytetään lopuksi viherjauheessa. 

taateli-pähkinä-energiapallot

Taateleista ja pähkinöistä tehdyt energiapallot taltuttavat myös iltapäivällä orastavan makeannälän. Kuva: Anton Reenpää

Ohje: Taateli-pähkinä-välipala 

Keskustelu

Kommentoi juttua: Itse tehdyt välipalapatukat – poimi ohjeet, joilla tankkaat lisäenergiaa terveellisesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X