Lisää kasviksia ruokavalioosi – poimi maukkaat vinkit ja reseptit

Haluatko lisätä kasviksia ruokavalioosi, mutta suositeltu puoli kiloa päivässä tahtoo hyvästä yrityksestä huolimatta jäädä vajaaksi? Kokkaa näitä ruokia ja saat kasvatettua päivän kasvispottia huomaamatta.

Kätke juustokuorrutteen alle

Lasagnesta tykkää kaikki! Paahtuneen juustokuorrutteen alle voi kätevästi kätkeä kasviksia, jotka muhivat uunin lämmössä ihanan meheviksi. Kokeile vuohenjuustolasagnea, jossa pastalevyjen ja juustokastikkeen väliin on sujautettu munakoiso- ja paprikaviipaleita.

Kasvislasagnessa puolestaan juurekset on pilkottu mausteisen linssikastikkeen joukkoon.

Myös makaronilaatikon voi höystää kasvisraasteella. Uunipeltimakaronilaatikossa herkullisen rapekasi paahtunutta pintaa on niin paljon, että sekaan sujautetut kasvikset katoavat parempiin suihin ihan huomaamatta.

vuohenjuusto-kasvislasagne

Reseptit:

Kasvis-vuohenjuustolasagne

Kasvislasagne

Uunipeltimakaronilaatikko

Kuutioi jauhelihapataan

Tarttuiko kaupasta jälleen mukaan paketti jauhelihaa? Tee siitä marokkolaista jauhelihapataa, jossa tulinen harissa maustaa joukkoon kuutioidut kasvikset vastustamattomaksi herkuksi. Jos epäilet, ettei kasviksilla höystetty pata ole riittävän ruokaisa, älä huoli.

Joukossa on myös punaisia linssejä, jotka ovat proteiinipitoista ja varsin täyttävää syötävää.

marokkolainen jauhelihapata

Resepti: Marokkolainen jauhelihapata

Soseuta soppaan

Katoaako teidänkin perheessä keitoista aina ensimmäisenä makkaranpalat muiden sattumien jäädessä kattilaan? Kokeile tätä niksiä: soseuta kasvikset samettiseksi liemeksi ja lisää paistetut siskonmakkarat soppaan vasta lopuksi. Nerokasta!

siskonmakkarakeitto

Resepti: Samettinen siskonmakkarakeitto

Valmista muusiksi

Korvaa perinteinen perunamuusi vaihteeksi juureksilla. Valitse lempikasviksiasi tai oikaise kiireessä valmiilla juureskuutiosekoituksella. Värikäs muusi maistuu niin uunimuikkujen kuin perinteisten lihapullienkin kanssa.

uunimuikut_ja_juuressose

Resepti: Juuresmuusi ja uunimuikut

Raasta pizzapohjaan

Uskoisitko, että pizzakin voi olla oikea terveystuote? Raasta juureksista hauskat pizzapohjat ja päällystä ne lempiherkuillasi. Tai jos nautit kasviksesi mieluummin pizzan päällä, korvaa perinteinen tomaattikastike paahdetuista kasviksista valmistetulla ja viipaloi juureksia myös täytteeksi.

juures-kinkkupizza

Reseptit:

Juures-kinkkupizza

Paahdettu kasviskastike pizzaan

Mehevöitä kakkutaikina

Jos suositeltu puoli kiloa päivässä näyttää hyvästä yrityksestä huolimatta jäävän vajaaksi, on syytä ottaa makeammat keinot käyttöön: Kun taikinaan on raastettu reilusti palsternakkaa, voi kakkua leikata hyvällä omalla tunnolla vähän paksummankin viipaleen.

palsternakkakakku

Resepti: Palsternakkakakku

Keskustelu

Kommentoi juttua: Lisää kasviksia ruokavalioosi – poimi maukkaat vinkit ja reseptit

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X