Anemia vie voimat – näin selvität raudantarpeesi ja varmistat riittävän raudansaannin

Väsymys, kalpeus ja kynsien katkeilu voivat johtua anemiasta eli raudanpuutteesta. Lue, miten paljon tarvitset rautaa, mistä ruoka-aineista saat sitä ja miten tunnistat anemian.

Punasolujen hemoglobiini sisältää rautaa, joka kuljettaa happea kudoksiin. Jos hemoglobiini tai raudansaanti laskevat, seurauksena on väsynyt ja voimaton tila eli anemia.

Aikuisen naisen kehossa rautaa on luonnostaan noin 1,5 grammaa ja miehellä 3 grammaa. Tämän lisäksi saamme rautaa ravinnosta.

Raudantarve vaihtelee iän, sukupuolen ja terveydentilan mukaan. Nuori, raskaana oleva tai imettävä nainen tarvitsee rautaa enemmän kuin vanhempi nainen, jonka kuukautiset ovat loppuneet.

Päivittäinen raudantarve milligrammoina:

Alle 6-vuotiaat lapset: 8 mg

6 −9-vuotiaat lapset: 9 mg

10 −13-vuotiaat lapset: 11 mg

14 −17-vuotiaat tytöt: 15 mg

14 −17-vuotiaat pojat: 11 mg

Aikuiset naiset: 15 mg

Aikuiset miehet: 9 mg

Verikokeesta selviää moni sairaus.

Verenvuodot ja sairaudet altistavat anemialle

Syömme nykyään niin runsaasti ja monipuolisesti, että heikosta ravinnosta johtuva anemia on harvinainen. Niukka kasvisruokavalio voi aiheuttaa anemiaa, mutta monipuolinen kasvisruoka riittää turvaamaan raudansaannin.

Anemia johtuu usein verenvuodon aiheuttamasta raudan menetyksestä. Esimerkiksi runsaat kuukautiset tai suolistoverenvuoto voivat heikentää rauta-arvoja.

Anemia voi johtua myös imeytymishäiriöstä tai lisääntyneestä raudantarpeesta. Keliakia on yleisin anemialle altistava imeytymishäiriö. Lapsen raudanpuutos voi johtua maitoanemiaksi kutsutusta tilasta. Erittäin maitopitoinen ruokavalio vaurioittaa suolinukkaa, jolloin ravinteiden imeytyminen heikentyy. Maidon kalsium heikentää raudan imeytymistä entisestään.

Raudantarve lisääntyy lapsilla kasvupyrähdysten aikaan, tytöillä etenkin murrosiässä. Naiset taas tarvitsevat tavallista enemmän rautaa raskaus- ja imetysaikana.

Myös hemoglobiinia alentavat sairaudet, kuten munuaisten vajaatoiminta, reuma, luuydinsairaudet ja syövät voivat aiheuttaa anemiaa. Rauta voi kertyä kasvainkudokseen. Tällöin muu keho kärsii anemiasta, vaikka raudan kokonaismäärä elimistössä olisi riittävä.

Lähityöskentely laittaa silmät koville.

Anemia oirehtii väsymyksenä

Raudanpuutoksen tyypillisiä oireita ovat väsymys, kalpeus, heikotus ja herkkä hengästyminen. Kynnet voivat haurastua, kieli herkistyä ja nieleminen sattua. Lihaksia voi aristaa ja olo voi olla puuroinen ja apaattinen.

Keuhko- ja sydänsairauksien oireet voivat voimistua. Jos anemia johtuu sisäisestä verenvuodosta, ulosteessa voi olla verta.

Anemia kehittyy usein hiljalleen ja aluksi elimistö tottuu siihen. Vaihtelevat oireet voidaan sekoittaa normaaliin väsymykseen. Syyksi voidaan epäillä myös kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Koska anemian taustalla voi olla vakava sairaus, väsymyksen syy kannattaa selvittää nopeasti. Raudanpuute tutkitaan perusverenkuvasta. Jos syyksi epäillään sisäistä verenvuotoa, voidaan tehdä mahalaukun tai suoliston tähystys.

Rautaa saa tableteista ja ravinnosta

Anemiaa hoidetaan rautalääkityksellä. Rautavalmisteita myydään apteekeissa esimerkiksi tabletteina ja juomina.

Rautalääkitys tulee aloittaa lääkärin ohjeiden mukaan alhaisella annostuksella. Parin päivän jälkeen raudan määrää voidaan nostaa. Rautalääke voi aiheuttaa sivuoireina pahoinvointia, ripulia ja ummetusta.

Läääkitystä jatketaan yleensä maksimissaan puoli vuotta. Rautalisää ei saa käyttää suositeltua annostusta enempää tai jatkuvasti ilman keskustelua lääkärin kanssa. Raudan yliannostus voi nimittäin rasittaa maksaa, haimaa ja sydäntä sekä heikentää vastustuskykyä.

Kokkaa rautaisia ruokia

Rautaa on runsaasti punaisessa lihassa, sisäelimissä ja täysjyväviljoissa. Ruoan rautapitoisuuden voi tarkistaa esimerkiksi Finelin sivuilta. Eläinkunnan tuotteiden sisältämä hemirauta imeytyy elimistöön paremmin kuin kasvikunnan rauta. Kasvissyöjän kannattaakin kiinnittää erityistä huomiota raudansaantiin.

Rauta imeytyy tehokkaammin, kun nautit samalla c-vitamiinia. Sen sijaan maitotuotteet, kahvi ja tee heikentävät imeytymistä. Jos kärsit anemiasta, jälkiruokakahvi kannattaa korvata esimerkiksi mansikoilla tai appelsiinilla.

Raudanpuute vaatii korjauksen ruokavalioon.

Näistä ruoka-aineista saat runsaasti rautaa:

  • Naudanliha ja riista
  • Maksa-, munuais- ja veriruoat
  • Soijatuotteet
  • Linssit ja pavut
  • Täysjyväleseet sekä täysjyväpuurot, -myslit ja -leivät
  • Siemenet, esimerkiksi kurpitsan-, auringonkukan ja hampunsiemenet
  • Kananmunankeltuainen
  • Cashewpähkinät
  • Seesamitahna eli tahini
  • Tummanvihreät kasvikset, erityisesti nokkonen ja pinaatti

Testaa rautaiset reseptit:

Helpot jauhemaksapihvit

Herkulliset puurot joka makuun

Maksaa venetsialaiseen tapaan

Maksalaatikko

Nokkosleipä

Nokkos-parsapannukakku

Parhaat pororeseptit

Siemenleipä

Veriletut

Ylikypsä naudanpaisti

Lähteet: Fineli, Potilaan lääkärilehti, Terveyskirjasto ja Aro A., Mutanen M. ja Uusitupa M.: Ravitsemustiede (2007, Duodecim)

Avainsanat

Keskustelu

Korjaus; raudanpuute ei selviä perusverenkuvasta vaan vaatii ferritiinimittauksen, joka on ihan erillinen verikoe.

Kommentoi juttua: Anemia vie voimat – näin selvität raudantarpeesi ja varmistat riittävän raudansaannin

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X