4 x terveellinen hedelmä – ravitsemusterapeutti vinkkaa, mitä hedelmiä kannattaa napata kauppakassiin

Hedelmiä kannattaa syödä monipuolisesti. Mutta onko joitain hedelmiä syytä suosia erityisesti? Laillistettu ravitsemusterapeutti nostaa esiin neljä hedelmää, jotka tekevät hyvää terveydelle.

Hedelmien tulisi olla osa jokaisen ruokavaliota. Hedelmät sisältävät runsaasti eri vitamiineja, antioksidantteja ja kuituja, jotka auttavat elimistöä ja mieltä voimaan hyvin. Värikkäät vitamiinipommit ylläpitävät hyvää vastustuskykyä ja auttavat ehkäisemään monia sairauksia.

Hedelmät ovat mukana myös suomalaisessa ravitsemussuosituksessa. Ravitsemussuosituksen mukaan kasviksia tulisi nauttia vähin­tään 500 g päivässä eli noin 5–6 annosta. Tästä määrästä marjoja ja hedel­miä tulisi olla noin puolet. Yksi annos tarkoittaa yhtä keskikokoista hedelmää, 1 desilitraa marjoja tai 1,5 desilitraa salaattia tai raastetta.

Parhaan terveyshyödyn saa syömällä hedelmiä mahdollisimman monipuolisesti. Mutta onko olemassa hedelmiä, jotka olisivat erityisen terveellisiä? Mitä hedelmiä ravitsemuksen asiantuntija suosittelee syötäväksi?

Mehiläisen laillistettu ravitsemusterapeutti Saara Karjalainen listasi Kotilieden pyynnöstä neljä hedelmää, joita kannattaa napata ostoskassiin seuraavalla kauppareissulla.

Lue myös: Kuinka hyvin tunnistat hedelmät? Tee 10 kysymyksen testi!

Terveellinen hedelmä x 4

1. Appelsiini – pullollaan folaattia

Pirteä appelsiini on suoranainen vitamiinipommi.

Pirteä appelsiini on suoranainen vitamiinipommi.

Moni osaa nimetä appelsiinit erinomaisiksi C-vitamiinin lähteiksi, mutta vitamiinien lisäksi pirteän oranssit terveelliset hedelmät sisältävät myös runsaasti kuitua, kalsiumia, kaliumia ja folaattia. Riittävä kalsiumin saanti pitää luuston kunnossa, kalium on elintärkeä lihasten rakennusaine ja folaatti eli foolihappo auttaa muun muassa hermoston toiminnassa.

”Folaattia saadaan erityisesti hedelmistä ja marjoista. Varsinkin hedelmällisessä iässä olevat naiset tarvitsevat sitä”, Karjalainen sanoo.

Suomalaiset saavat folaattia tyypillisesti saantisuosituksia vähemmän. Liian niukka folaatin saanti on yhteydessä esimerkiksi anemiaan.

2. Omena – tekee hyvää myös hampaille!

Kotimainen omena maistuu raikkaalle ja tekee hyvää terveydelle.

Kotimainen omena maistuu raikkaalle ja tekee hyvää terveydelle.

Karjalainen nimeää omenan listalle hieman samoista syistä kuin appelsiininkin. Omenat sisältävät runsaasti niin vitamiineja kuin kalsiumia, folaattia ja kuituakin.

”Lisäksi omenan pureskelu saa syljenerityksen lisääntymään, mikä on hampaille hyväksi”, Karjalainen lisää.

Kuten olemme aiemmin kirjoittaneet, tutut terveelliset hedelmät ovat samalla myös ainoita kaupallisesti merkittäviä hedelmä, jota tuotetaan suuria määriä koto-Suomessa.

3. Avokado – hyviä rasvoja ja kuitua

Avokado on Keski-Amerikasta kotoisin oleva hedelmä.

Avokado on Keski-Amerikasta kotoisin oleva hedelmä.

Samettisen pehmeä avokado on monelle tuttu hyvien rasvojen lähde. Avokadot sisältävät elimistölle välttämättömiä omega-rasvahappoja, jotka muun muassa hillitsevät matala-asteista tulehdusta sekä osallistuvat verenpaineen ja sokeriaineenvaihdunnan säätelyyn. Pehmeitä rasvoja tarvitaan lisäksi solujen rakennusaineeksi ja energiantuottoon.

”Vaikka sitä ei ehkä ajattele, avokadot sisältävät hyvien rasvojen lisäksi myös vitamiineja ja runsaasti kuituja”, Karjalainen lisää.

4. Banaani – treenaajan valinta

Makea banaani sopii hyvin myös leivontaan.

Makea banaani sopii hyvin myös leivontaan.

”Tämä on ehkä vähän ristiriitainen valinta”, Karjalainen aloittaa.

”Banaani mielletään usein energiapitoiseksi ja sokeripitoiseksi hedelmäksi. Se on kuitenkin treenaajalle hyvä valinta, koska se sisältää paljon magnesiumia ja kaliumia.”

Kaliumia tarvitaan muun muassa lihasten rakennusaineeksi. Myös magnesiumin riittävä saanti on tärkeää paljon liikkuvalle, sillä se tukee lihasten ja hermoston normaalia toimintaa.

Lihottavatko hedelmät?

Ravintotutkimusten mukaan suomalaiset syövät liian vähän kasviksia ja hedelmiä. Osa välttelee tietoisesti hedelmien syömistä lihomisen pelossa, sillä hedelmät sisältävät luontaisesti hedelmäsokeria.

Ravitsemusterapeutti Saara Karjalainen ei kuitenkaan olisi siitä huolissaan.

”Jos vertaa vaikka 200 gramman karkkipussia omenoihin, omenoita pitäisi syödä yli pari kiloa, jotta saisi yhtä paljon sokeria. Siinä saa syödä jo aika antaumuksella.”

Hedelmien sisältämät kuidut myös hidastavat hedelmäsokerin imeytymistä. Tällöin verensokeri pysyy tasaisempana, nälkä pysyy loitolla ja mieliala korkeammalla kuin karkkipussin jälkeen.

Lue myös: Voiko laihduttaja syödä leipää? Tällainen on painonhallinnan kannalta paras leipä

Muut lähteet: Terveyskirjasto, Sydänliitto

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: 4 x terveellinen hedelmä – ravitsemusterapeutti vinkkaa, mitä hedelmiä kannattaa napata kauppakassiin

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X