Säilö puolukat ilman sokeria – vanhanajan opit toimivat vielä tänäkin päivänä

Säilö puolukat ilman sokeria tällä vanhalla ja erittäin toimivalla tavalla. Puolukkaa ei todellakaan tarvitse upottaa epäterveelliseen sokeriin säilyvyyden takaamiseksi. Tämä tapa on uskomattoman helppo ja onnistuu kaikilta.

Säilö puolukat tällä ikivanhalla konstilla ilman sokeria tai sen erityisempiä lisäaineita. Kyse ei ole nyt kuivaamisesta eikä pakastamisesta, vaan vieläkin yksinkertaisemmasta asiasta: tuoresurvoksena säilömisestä.

Lue myös: Puolukka on supermarja – tiesitkö nämä puolukan terveysvaikutukset?

Säilö puolukat ilman sokeria tuoresurvoksena

Kotimaiset marjat kuten puolukka, karpalo ja lakka voidaan säilöä myös ilman sokeria tuoreena, niin kutsuttuna tuoresurvoksena. Nämä marjat sisältävät luonnostaan bentsoehappoa, joka mahdollistaa marjojen säilymisen ilman sokeria.

Ennenvanhaan ei tuhlattu kallista sokeria säilöntään. Vaikka sokeri pyöristääkin puolukan makua kivasti, tätä säilöntätapaa kannattaa harkita, jos haluat välttää sokeria.

Arktiset aromit -tietosivustolla kerrotaan, että marjat voi hyvin säilöä tuoresurvoksena ilman sokeria.

Tuoresurvos tehdään niin, että osa marjoista survotaan ja osa jätetään kokonaisiksi. Puolukka on kuiva marja, joten survo niitä runsaalla kädellä, jotta marjojen mehu alkaa irrota. Laita survos ja marjat puhtaaseen astiaan, painele kokonaiset puolukat survoksen alle tiiviisti niin, että ne eivät ole ilman kanssa kosketuksissa. Päälle voi laittaa vielä painon, esimerkiksi leivinpaperia ja jonkun lautasen. Näin marjat ovat varmasti omassa liemessään.

Nosta astiat kylmään jääkaappiin tai kellariin. Sieltä on sitten helppo talven mittaan ottaa käyttöön tarvittava määrä vispipuuroon, ruoan kanssa tai lisukkeeksi.

Säilö puolukat tuoresurvoksena ja käytä talvella vaikka lettujen kanssa.

Porkkanaletut maistuvat syksyllä säilöttyjen puolukoiden tai puolukkahillon kera. Jos tarjoilet niitä viikonloppuna, juhlava täyte valmistuu mädistä ja smetanasta. Kuva: Pekka Holmström

4 hyvää syytä syödä puolukkaa

Puolukka on tunnetusti yksi terveellisimmistä marjoistamme. Se on monipuolinen ja hyvän makuinen.

  1. Vitamiinipommi ja kuidun lähde: Puolukka sisältää erityisesti C- ja E-vitamiinia sekä mangaania ja kuitua. Lisäksi puolukassa on runsaasti kaliumia suhteessa natriumiin, minkä vuoksi sen suositeltavaa syötävää erityisesti niille, joiden verenpaine on koholla.
  2. Polyfenolit: Erilaisten polyfenolisten yhdisteiden määrässä puolukka on  yliveto. Polyfenoliset aineet ovat kasvikunnan tuotteissa esiintyviä bioaktiivisia aineita. Runsaasti polyfenoleita sisältävän ruokavalion on todettu vähentävän muun muassa sydän- ja verisuonisairauksia sekä syöpään sairastumisen riskiä. Puolukan fenoliset yhdisteet ehkäisevät esimerkiksi virtsatietulehdusten uusiutumista.
  3. Satoisa: Puolukka tuottaa luonnonmarjoista suurimman sadon. Kuivana marjana sitä on myös helppo kerätä. Puolukka kasvaa koko Suomessa.
  4. Mainio niin suolaisessa kuin makeassa ruoanlaitossa. Katso alta ihanimmat puolukkareseptit.
Säilö puolukat tuoresurvoksena ja käytä jouluna.

Kokeile puolukkaa vaalean kalan graavaukseen. Kuva: Pekka Holmström

Herkullisia puolukkareseptejä

 

Keskustelu

Kommentoi juttua: Säilö puolukat ilman sokeria – vanhanajan opit toimivat vielä tänäkin päivänä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X