Syötkö oikeasti terveellistä ruokaa? Ravitsemusterapeutti nostaa esiin 4 suosittua tuotetta, joihin moni haksahtaa ruokaostoksilla

Ruokateollisuuden trendisanat, kuten täysjyvä ja sokeriton, voivat johtaa terveellisyyteen tavoittelevaa harvaan. Ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia kertoo, mitkä terveelliset tuotteet ovat mainettaan kehnompia ja millä tuoteselosteen kohdilla on oikeasti merkitystä.

Moni suomalainen uskoo ostavansa terveellistä ruokaa, mutta todellisuudessa tutut tuotteet voivat olla jotain aivan muuta kuin luulisi. Kaupan hyllyt ovat täynnä elintarvikkeita, joita mainostetaan vähäkalorisiksi, vähärasvaisiksi, sokerittomiksi tai täysjyväisiksi.

Kyseessä voi olla varsinainen silmänkääntötemppu. Tällaisiin ja moniin muihin ruokamaailman huijauksiin laillistettu ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia pureutuu kirjassaan Suuri ravintohuijaus – 25 ravintoväittämää, jotka eivät pidä paikkaansa (WSOY).

Lue myös: 12 helppoa vinkkiä – syö itsesi kevyemmäksi ja paranna ruokavaliotasi

”Ei kannata uskoa mielikuvamarkkinointiin vaan katsoa, mitä tuote oikeasti sisältää. Pakkausmerkintöjen lukeminen on tärkeä taito erityisesti niiden tuotteiden kohdalla, joita käyttää usein”, Saarnia sanoo.

Pirjo Saarnia. Kuva: Kuva: Teemu Töyrylä

Pirjo Saarnia. Kuva: Teemu Töyrylä

Helppoa se ei kuitenkaan ole. Elintarvikkeiden pakkaustekstit ovat pienellä, joten voi olla vaikea erottaa, mitä selosteessa lukee. Kiireisillä kauppareissuilla ei ole aikaa tutkia, onko ostoskoriin päätynyt tuote oikeasti sitä, mitä mainosteksti antaa ymmärtää.

Pirjo Saarnia nostaa esiin neljä terveelliseksi miellettyä tuotetta, joiden kohdalla kannattaa olla erityisen tarkkana. Ne voivat olla mainettaan kehnompia – tai jopa haitallisia terveydelle.

Lue myös: Tavoitteena 10 kilon painonpudotus? Näin lasket perusaineenvaihduntasi ja onnistut vihdoin

1. Luomutuotteet

Lappaatko sinäkin ostoskoriin pelkkää luomua? Usein ajatellaan, että tietoinen kuluttaja ostaa luomua, sillä se on puhdasta, terveellistä ja ympäristöystävällistä. Hintakin on tuplasti kalliimpi.

”Asiaan vaikuttaa suuresti se, mikä tuote on kyseessä. Luomutuote voi olla hyvä valinta, mutta joskus se sisältää enemmän sokeria tai huonoja rasvoja kuin ei-luomutuote”, Saarnia muistuttaa.

Esimerkiksi monien luomutuotteiden sisältämä runsas kookosöljyn tai muun kovan rasvan määrä ei tee hyvää, jos haluaa välttää sydän- ja verisuonitaudit.

Luomukasvikset sisältävät yleisesti vähemmän haitallisia torjunta-aineita, raskasmetalleja ja nitraatteja verrattuna ei-luomukasviksiin. Mutta luomukananmunat sen sijaan sisältävät usein jopa enemmän haitallisia dioksiineja kuin tavalliset kananmunat.

Lue myös: Kuinka kauan täydellistä kananmunaa kuuluu keittää? Katso videolta helpot ohjeet kananmunan keittämiseen!

2. Välipalatuotteet

Myslit, murot, välipalakeksit. Monissa välipalatuotteissa mielikuvamainonta terveellisyydestä on vahvaa. Paketissa käytetään iskulauseita, kuten täysjyväinensisältää kuituja tai antaa pitkäkestoista energiaa.

Nälkää loitolla pitävän kuidun määrä voi todellisuudessa olla vähäinen. Jos tuote sisältää kuitua yksi tai puoli grammaa, hälytyskellojen pitäisi soida.

”Kyseessä on verensokeripiikki, joka tuo pian vain uuden nälän.”

Saarnia muistuttaa, että välipalatuotteista löytyy myös parempia vaihtoehtoja, mutta niiden löytäminen edellyttää pakkausmerkintöjen lukemista.

Lue myös: Millainen on oikeasti hyvä välipala? Ravintovalmentaja neuvoo, miten koostat välipalan, jonka avulla vältät nälkäkiukun

3. Light- eli kevyttuotteet

Liki jokaisesta elintarvikkeesta on nykyään tarjolla kevytversio, joita terveystietoiset ja painonpudottajat suosivat. Tuotteet ovat kalorimäärältään kevyempiä, mutta terveysmielessä hankalia monestakin eri syystä.

Ensinnäkin, kevyttuotteiden ravintoarvot voivat olla kehnot. Niiden syöminen välipalaksi voi aiheuttaa ongelmia verensokerin sääntelyyn, eli nälän tunteen ja syömisen hallintaan.

Toiseksi, tuotteiden runsaasta käytöstä ei ole olemassa paljoakaan pitkäaikaista tutkimustietoa. Tiedossa ei ole, mitä esimerkiksi kymmenien vuosien runsas käyttö aiheuttaa terveydelle.

Kevyttuotteiden runsasta käyttöä Saarnia ei suosittele kenellekään, mutta jossain tapauksissa niilläkin on paikkansa.

”Niistä voi olla hyötyä, jos light-limsalla tai -mehulla korvaa sokeripitoisen juoman. Se auttaa painonhallinnassa pidemmällä aikavälillä”, Saarnia kertoo.

Toisinaan unohtuu, että sokerikoukku ei vaadi oikeaa sokeria, vaan moni ylläpitää makeanhimoa makeutusaineita sisältävillä kevyttuotteilla.

Lue myös: Saku Tuominen ei usko dieetteihin eikä eineksiin – sen sijaan ylistää järkevää ruokaa

4. Smoothie

Terveellisiksi mielletyt ja muodikkaat smoothiet voivat olla yksi piilokaloreiden lähde.

”Hedelmä on yleisesti hyvä asia, mutta jos se on muussatussa ja nestemäisessä muodossa, se aiheuttaa verensokerille nopeita nousuja ja laskuja. Jaksamiselle ja painonhallinnalle on paljon parempi syödä hedelmä sellaisenaan, koska siinä on pureskeltavia kuituja.”

Jos smoothie on luottovälipala, sen sisältöä on syytä pitää silmällä. Vaihtoehtoja on sekä hyviä että huonoja. Reilummin kuitua ja hyvälaatuista rasvaa sisältävällä smoothiella voi satunnaisesti korvata lounaan tai päivällisen.

Lue myös: 5 sokeritonta smoothieta – yhdellä raaka-aineella täydellinen koostumus

Tarkkaile näitä lukuja elintarvikepakkauksen kyljessä

  1. Kuinka monta ainesosaa? Tuotteeseen tutustuminen kannattaa aloittaa ainesosaluettelon pituudesta. Jos se on kamalan pitkä, Saarnia kehottaa suhtautumaan tuotteeseen kriittisesti. Lyhyt ainesosaluettelo on lähes aina parempi – esimerkiksi terveelliset perustuotteet, kuten kasvikset tai pähkinät sisältävät yhden ainesosan.
    Joskus kikkaa lyhyestä ainesosaluettelosta hyödynnetään markkinoinnissa harhaanjohtavasti.
    ”Uppopaistetun perunatuotteen kyljessä voidaan korostaa, kuinka se sisältää vain kahta ainesosaa, rypsiöljyä ja perunaa. Tällainen tuote on kuitenkin kaikkea muuta kuin terveellinen”, Saarnia sanoo.
  2. Älä kyttää kaloreita. Tärkeämpää on tarkastaa, että tuotteessa on hyvä pitoisuus kuitua, laadukasta rasvaa ja sopivasti proteiinia. Ne saavat aikaan kylläisyyden tunteen ja tasaisen verensokerin.
  3. Ota huomioon, millaisia sokereita tuote sisältää. Kiinnitä Saarnia on neuvonnassa törmännyt siihen, että erityisesti sokerimerkinnät koetaan hankaliksi. Merkintä ”hiilihydraattia, joista sokereita” herättää jopa pelkoa.
    ”Moni sanoo, ettei halua syödä maustamatonta jukurttia, koska siinä on paljon sokeria. Hiilihydraattien kanssa ilmoitettu sokerimäärä mielletään haitalliseksi, vaikka se on maidon omia sokereita, eivätkä haitallisia lisättyjä sokereita.”
    Ei lisättyä sokeria tai vain hedelmän oma sokeri ovat trendikkäitä mainosfraaseja. Onko se vain osa ruokahuijausta vai merkki paremmasta tuotteesta?
    ”Jos ajatellaan tavallista sokeroitua mansikkajukurttia tai aitoa marjaa sisältävää, jälkimmäinen versio on aina parempi vaihtoehto.”

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Syötkö oikeasti terveellistä ruokaa? Ravitsemusterapeutti nostaa esiin 4 suosittua tuotetta, joihin moni haksahtaa ruokaostoksilla

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X