Kasviksille Sydänmerkki

Sydänmerkki on nyt myönnetty luonnon omalle terveysruoalle: tuoreille kasviksille. Kotilieden resepteistä löydät monia herkullisia ja terveellisiä kasvisruokia.

Suositusten mukaan kasviksia eli vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä vähintään 400 – 500 grammaa päivässä. Se tarkoittaa noin kuutta kourallista. Lisäksi tulisi syödä muutama peruna. Keskimäärin suomalaiset syövät vasta kolme ja puoli kourallista kasviksia päivässä.

Kasvikset sisältävät runsaasti välttämättömiä ravintoaineita ja puolustuskykyä lisääviä ravintotekijöitä suhteessa vähäiseen energiamääräänsä. Lisäksi kasviksista saa nykyihmiselle tärkeää kuitua. Kasvisten käytön lisääminen on erityisen merkittävää painonhallinnassa ja monien elintapasairauksien ennaltaehkäisemisessä.

Noin 2500 kaupan hedelmä- ja vihannesosastot merkitään pysyvästi ”Luonnon omat sydänmerkkituotteet” -kylteillä. Merkin ulkopuolelle jäävät vain kookospähkinä, etikkasäilykkeet, oliivit, kuivatut hedelmät, kuivatut marjat sekä siemenet, pähkinät ja mantelit. Sydänmerkki on pakkausmerkintä, joka kertoo että merkitty elintarvike on tuoteryhmässään rasvan määrän ja laadun sekä suolan määrän suhteen parempi valinta.

Lähde: Kotimaiset kasvikset ry

Kokeile Kotilieden kasvisreseptejä

Kasvikset vokissa
Höyrytettyä parsaa ja purjoa
Ingan keväinen kasvispiirakka
Kasvisminestrone
Kasvispihvit
Kesäkurpitsakeitto
Marinoitu parsakaalisalaatti
Paahdettu paprikakeitto
Vihreä kasvispasta
Uunijuurekset

Syötkö sinä tarpeeksi kasviksia? Mahtuuko aterioihisi puoli kiloa kasviksia päivässä? Entä mikä on lempikasvisruokasi?

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kasviksille Sydänmerkki

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X