Trendikäs kulhoruoka on arjen pelastaja – näin kokoat sen evääksi tai aterialle

Olet ehkä huomannut, että melkein mitä tahansa tarjotaan tällä hetkellä kulhosta: salaattia, sushia, burritoa, smoothieta… Kulhoon koottu ateria on suosittua, eikä ihme. Se on helppoa, nopeaa ja varsin terveellistä syötävää erityisesti arki-iltana.

Idea on koota samaan kulhoon kaikki aterian komponentit ja viimeistellä se maukkaalla kastikkeella. Mukaan kelpaavat niin omat suosikkiainekset, sesongin parhaat raaka-aineet kuin jääkaapin tähteetkin. Ruokaisa kulho maistuu niin lounaseväänä kuin nopeana ateriana arki-iltana.

Kulhoruokailu sopii täydellisesti myös aamu- ja välipaloille, sillä pohjan voi rakentaa esimerkiksi smoothien tai puuron varaan. Kokoa päälle tuoreita marjoja ja hedelmiä sekä pähkinöitä, siemeniä ja granolaa. Reseptin raikkaaseen ja terveelliseen smoothie bowliin löydät täältä.

smoothie

Kulhoruoan koostamisessa tyyli on vapaa, mutta näillä vinkeillä lopputulos on täysi kymppi:

  • Kulhon pohja kannattaa perustaa jollekin hiilihydraattipitoiselle. Täysjyväviljat, kuten tumma riisi, kvinoa, ohra tai vaikka speltti ja tattari toimivat täydellisesti.
  • Päälle kootaan jotain proteiinipitoista, kuten lihaa, kalaa tai tofua. Myös kananmuna sopii kulhoon niin keitettynä, paistettuna kuin uppomunaksi valmistettunakin.
  • Kasviksia voi lisätä joukkoon tuoreena, nopeasti paistettuna, uunissa paahdettuna tai vaikka pirteäksi pikkelöitynä. Lisää ruokaisuutta saat pavuilla ja linsseillä.
  • Erilaiset päälle lisättävät ripotteet tuovat ruokaan makua ja tekstuuria. Kokeile esimerkiksi paahdettuja pähkinöitä ja siemeniä, tuoreita yrttejä, chiliviipaleita, oliiveja ja aurinkokuivattuja tomaatteja.
  • Koko annoksen kruunaa maukas kastike, joka sitoo eri komponentit yhteen. Oikaise kaupan valmiilla tai sekoita mieleisesi esimerkisi jogurtista ja mausteista, öljystä ja etikasta tai vaikka pähkinävoista ja soijakastikkeesta.
  • Paras lopputulos syntyy, kun kulhoon kokoaa rohkeasti erilaisia makuja ja rakenteita: suolaista, makeaa ja hapanta sekä lämmintä, kylmää, pehmeää ja rapeaa…

Kerralla kannattaa tehdä vähän isompikin satsi, sillä loput voi pakata rasiaan seuraavan päivän lounasevääksi.

buddha bowl

Kokoa kulhoon oma suosikkiannoksesi tai ota mallia näistä valmiista ohjeista:

Buddhabowl – kvinoaa ja sesongin makuja

Lounaskulhossa broileria ja kasviksia

Sushisalaatti

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: hannakuusisalo
Kuvat: Otavamedia

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti