Kunnon välipala auttaa jaksamaan

Koululaisen vatsa kurnii iltapäivällä. Hyvä välipala taltuttaa nälän. Kokosimme koko joukon välipaloja, jotka voi valmistaa etukäteen.

Marjakiisseli on perinteinen maistuva välipala. Myös hedelmäsalaatin voi maustaa marjoilla.

Marja- tai hedelmärahkat, kuten mangorahka, ovat sopivan täyttäviä välipaloja. Voit myös valmistaa marjarahkajäädykemassasta pakastimeen annosvuokiin pienet rahkajäädykkeet. Samoin vanukkaan tapainen rahkavälipala syntyy rahkahyytelöstä, jonka voi myös hyydyttää suoraan jälkiruokakulhoihin.

Kivoja välipalajuomia ovat esimerkiksi smoothiet, jotka voi nauttia kevyenä välipalana sellaisenaan tai täytetyn sämpylän tai leivän kera. Sekä mansikkaisen jogurttismoothien että marjarahkasmoothien voi pyöräyttää jääkaappiin jo valmiiksi.

Pikkupitsat tai ruokaisan hirvenjauhelihatäytteisen pannukakun voi tehdä valmiiksi ja vain halutessaan lämmittää mikroaaltouunissa ennen syömistä. Myös naudanjauheliha, kinkku ja tonnikala sopivat pannukakun täytteeksi. Makean pannukakun voi maustaa kardemummalla ja taikinan jauhoista osan voi korvata hiivaleipäjauhoilla.

Broileritäytteiset rieskarullat ja täytetyt kerrosleivät vain mehevöityvät, kun ne valmistaa jääkaappiin etukäteen.

Puuroista potkua

Hyviä ja maukkaita puurovaihtoehtoja ovat esimerkiksi vatkattu karpalopuuro tai mustikkaohrapuuro. Uunissa valmistettu ohrapuuro maistuu kylmänäkin mustikkakeiton kera.

Myös mysli on sopiva kuitupitoinen välipala. Kotitekoinen rapea ruis-muromysli tai kotoiset kauramurot valmistuvat helposti uunipannulla paahtamalla ja niitä voi valmistaa kerralla enemmän. Nautitaan kylmän maidon tai jogurtin kera.

Keskustelu

Hienoa jos työssäkäyvät vanhemmat jaksavat laittaa koululaisilleen valmiiksi rahkavälipaloja, pitsoja tai pannukakkuja. Itselläni on tekemistä pelkästään jokapäiväisen illallisruoan vääntämisessä.

Voihan niitä tehdä etukäteen edellisenä iltana. Meillä tehdään usein seuraavan päivän ruuat ja välipalat etukäteen. en itsekään jaksa tehdä niitä heti töistä tultua ja lapsillakin on silloin jo kiljuva nälkä.

jokapv. keitetty puuro valmiina pöydällä ja piimätölkki jääkaapissa, opetelkaa syömään puuro maidoti ja suolati sekä mausteena hedelmämehu, piimätuote sokerittomana pitää kunnon rauhallisena ja vatsan kunnossa, tsemppiä koululaiset.

Kommentoi juttua: Kunnon välipala auttaa jaksamaan

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X