Maukkaita välipalavinkkejä

Parhaat välipalat valmistuvat vaivatta tai ne tehdään nälkäisiä varten valmiiksi etukäteen. Poimi tästä vinkit helppoihin, ravitseviin ja maukkaisiin välipaloihin, jotka pelastavat pulasta kiireisen arjen keskellä.

Välipaloista terveellisempiä ovat erilaiset kasvikset, joita voi pilkkoa valmiiksi jääkaappiin tai eväsrasiaan. Kasvisten kaveriksi voi pyöräyttää pienempään rasiaan jogurttipohjaisen dippikastikkeen. Kokeile vaikka porkkanoista, kurkuista ja kukkakaalista koottua napostelumixiä tai värikästä vihannestarjotinta, jonka kruunaa maukas herne-jogurttidippi.

Useat hedelmät ovat oivallisia välipaloja sellaisenaan, mutta pieni vaivannäkö antaa hedelmävälipaloillekin uutta jujua. Hedelmäsalaatti-rahkakupit syntyvät helposta hedelmäsalaatista, hunajalla maustetusta maitorahkasta ja myslistä. Ananaksesta, kiivistä, banaanista ja viinirypäleistä kootut hedelmävartaat nautitaan kevyen päärynä-raejuustosalsan kera.

Myös erilaisten smoothieiden muodossa on helppo nauttia erilaisia kasviksia välipalalla. Herkullinen mansikkasmoothie pyöräytetään jogurtista, piimästä, pähkinöistä, kaurahiutaleista ja tuoreista tai pakastetuista mansikoista. Vihreä salaattismoothie on kevyt ja raikas välipala, joka syntyy salaatista, kurkusta, melonista, vesikrassista, mintusta ja limestä.

Omatekoiset mustikka-energiapatukat antavat puhtia pitkän päivän aikana tai vaikka ennen liikuntaharrastusta. Pieni patukka on terveellinen vaihtoehto keksi- tai karkkihyllyn antimille ja kulkee kätevästi käsilaukussa makean himon varalta.

Voileipää, puuroa tai munakasta

Voileipä kuuluu välipalojen klassikoihin, ja se onkin helppo valmistaa, kun nälkä jo kurnii. Leiväksi kannattaa tietysti valita kokojyvää ja päällisissä suosia kasviksia. Ruokaisat tonnikalakerrosleivät täytetään rucolalla, tonnikalalla, maissilla, paprikalla ja purjolla. Perinteisen leivän sijaan voi vaihteeksi herkutella tortillaletuistä kääräistyillä savusilakka-tsatsikiwarpeilla, jotka täytetään kasviksilla ja kalalla.

Puuro on edullinen ja ravitseva välipala, ja tuttuun kaurapuuroon kyllästyneillekin löytyy liuta houkuttelevampia puuroreseptejä. Kaurapuuron luksusversio ryyditetään myslillä, kaneliripauksella sekä kermatilkalla ja tarjotaan hunajan ja kuivattujen hedelmien ja marjojen kera. Vadelmainen tuorepuuro kannattaa tehdä tekeytymään jääkaappiin hyvissä ajoin. Puuroon saa vaihtelua käyttämällä siihen erilaisia viljalaatuja, marjoja ja hedelmiä.

Munakas on nopea, helppo ja ravitseva välipala, joka pitää nälän loitolla pitkään. Italialainen munakas maustetaan parmesaanilla, täytetään kirsikkatomaateilla ja tarjotaan raikkaiden versojen ja paahdettujen pinjansiementen kera. Papu-vuohenjuustomunakkaan väliin kätketään vuohenjuustoa ja vihreitä papuja.

Lisää välipalavinkkejä:
Välipalaa koululaiselle

Välipalaa koululaisen lautaselle

Kunnon välipala auttaa jaksamaan

Smoothie ja muut voimajuomat

Ruoka.fi: 7 välipalavinkkiä

Keskustelu

Kommentoi juttua: Maukkaita välipalavinkkejä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X