Kotitreeni on helppoa ja halpaa – 5 syytä kuntoilla kotona ja lähiluonnossa

Kotitreenien suosio kasvaa hurjaa vauhtia, eikä ihme. Kun luo itselleen rutiinit, kotitreeni sujuu yllättävän helposti. Kokosimme 5 syytä aloittaa kotitreeni sekä ohjeet eri lajien harrastajille.

Kotitreeni eli kotiympäristössä, kuten tutulla lenkkipolulla tai metsässä, tehtävä treeni on loistava tapa kohottaa kuntoaan. Kotitreeni onnistuu joko ilman välineitä tai muutaman edullisen välineen kanssa.

Kokosimme viisi syytä aloittaa kotitreeni ja asiantuntijoiden kanssa kootut ohjeet ja vinkit, joiden avulla voit jumpata missä ja milloin vain. 

1. Kotitreeni on helppoa

Kun jooga- tai kuntosalin perustaa kotiin, pääsee helpolla. Ei vaivalloisia siirtymiä, taistelua takarivin paikasta tai uusien liikuntavaatteiden ostamista. Ei kuntoiluvälineiden raahaamista töiden kautta autoon tai pyöränselkään. 

Eikä koskaan tarvitse avata treenikassia vain huomatakseen, että vesipullo tai vaihtoalkkarit jäivät kotiin. 

Kotitreeni säästää aikaa ja hermoja!

2. Kotitreeni on halpaa

Ei kuntosalikortteja, ei jatkuvia jäsenyyksiä ohjattuun liikuntaan. Kotitreenaaja liikkuu omassa tahdissaan ja ohjauksessaan. Hänen liikuntasalinaan on oma olohuone tai ehkäpä koko lähimetsä.

Liikuntakeskusten jäsenyyksistä säästyneet rahat voi ja kannattaa sijoittaa laadukkaisiin apuvälineisiin, kuten kävely- tai juoksukenkiin, jumppakuminauhaan ja kahvakuulaan tai painoihin.

3. Kotitreenaaja saa itse valita liikunnan taustaäänet

Kyllästyttääkö kuntosalin radiokanavat tai tanssitunnin teknojumputus? Eikö jumppaohjaajan kimakka ääni helli korvia?

Kotisalilla saa valita treenien taustamusiikin itse.

Onko se äänikirja, lintujen laulu vai kenties soittolista, jolle on koottu vain parhaita hittejä? Halutessaan viihdykkeeksi voi valita jakson lempisarjasta tai klassikkoelokuvan. Sinä päätät!

4. Oma, yksityinen suihku ja pukuhuone 

Yksityisyys on meille kaikille tärkeää. Moni kokee jaetuissa suihku- ja saunatiloissa peseytymisen vaivalloiseksi ja ehkä kiusalliseksikin. Kotijumppaajan ylellisyyttä on ihan vain omassa käytössä oleva pesutila.

Hyvästi treenikassin pohjalle ruttaantunut minipyyhe! Kun kotitreeni on ohi, omassa spassa voi kuivatella vaikka siihen uusimpaan, suurimpaan ja pehmeimpään pyyhkeeseen. 

5. Koko kehon kotitreeni – voit määrätä itse tahdin ja järjestyksen

Miten olisi nopea viidentoista minuutin tehojumppa? Vai sittenkin puolentoista tunnin joogasessio?

Jos viimeiseen vatsalihassarjaan ei kerta kaikkiaan ole voimia, kukaan ei huomaa tai huomauta, jos sen jättää väliin. Kotona treenatessa voi palata lihaskuntoliikkeiden toistoihin vaikka vartin kuluttua, hetken huilattuaan.

Tiesitkö muuten, että nykyinen liikuntasuositus aikuiselle on 2,5 tuntia viikossa, vaikka 5 minuuttia kerrallaan?

Lue myös: Asiantuntija kannustaa liikkumaan säännöllisesti: ”Lyhyestäkin harjoituksesta saa terveyshyödyn”

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kotitreeni on helppoa ja halpaa – 5 syytä kuntoilla kotona ja lähiluonnossa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X