Viikon ruokalista vko 11: Yrttiviikko

Tällä viikolla vietetään yrttiviikkoa. Yrttien avulla ruokaan on helppo tuoda sekä makua että näyttävyyttä. Tuoreet yrtit sopivat kaikkeen ruoanlaittoon, kuten liha-, kala- ja kasvisruokiin sekä leivonnaisiin ja jälkiruokiin. Suomalaisten suosikkiyrtit ovat tilli, basilika ja persilja. Nappaa maukkaat reseptit ja poimi ostoskoriisi niiden lisäksi myös rakuunaa, minttua, korianteria ja rosmariinia.

Maanantai

Yrttikuorrutettua broileria

30-60 min
4

Yrttikuorrutetusta broilerista syntyy maukas ateria. Rapea sitruksinen yrtti-leipäkuori antaa broilerille mehevän maun.

Tiistai

Italialainen munakas

alle 30 min
2

Italialainen munakas täytetään kirsikkatomaateilla ja tarjotaan raikkaiden versojen sekä paahdettujen pinjansiementen kera. Nauti lisänä rapeakuorista leipää.

Keskiviikko

Yrttikuorrutettua seitiä ja pesto-riisisalaattia

30-60 min
4

Pakasteseitin uusi maku syntyy parmesaanijuustosta ja tuoreista yrteistä. Lisänä maistuu pestolla maustettu ruokaisa riisisalaatti.

Torstai

Uunissa paahdettu rosmariinisiika

30-60 min
6

Rosmariinisiika paahdetaan kokonaisena uunissa ja on herkullinen vaihtoehto uunilohelle. Siika on maustettu Välimeren tapaan sitruunalla ja rosmariinilla. Lisukeperunat kypsyvät kalan kanssa rinta rinnan.

Perjantai

Nachopelti jauhelihatäytteellä

alle 30 min
4

Sormin syötävä nachopelti on paras illanistujaisherkku. Ja kun mitään ei lataa pellille liikaa, nachoja on helpompi herkutella siististi. Tarjoa nachopelti avokadon, jalopenon, tuoreen korianterin ja ranskankerman kanssa.

Lauantai

Pankopaneroidut kananuijat ja rakuunadippi

yli 60 min
6

Paneroidut kananuijat ovat niin lasten kuin aikuistenkin mieleen. Japanilainen panko-korppujauho takaa superrapean lopputuloksen. Nopea dippikastike sekoitetaan majoneesista ja tuoreesta rakuunasta.

Sunnuntai

Hunajaglaseeratut porsaankyljykset

alle 30 min
4

Edullisille ja helpoille liharuoille on aina kysyntää. Sellaisia ovat esimerkiksi hunajaiset porsaankyljykset, jotka tarjoillaan timjamivoilla maustetun muusin kanssa.

Jälkiruoka

Hedelmäsalaatti ja jogurttikastike

alle 30 min
4

Hedelmäsalaatti ja jogurttikastike on kevyt jälkiruoka tai herkullinen aamupala. Chia-siemenet pitävät nälän hyvin loitolla. Hedelmäsalaatin joukkoon sopii myös suikaloitu minttu- tai sitruunamelissa sekä erilaiset rouhitut pähkinät.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Viikon ruokalista vko 11: Yrttiviikko

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X