Kolesteroli kuriin kotikonstein

Kolesteroli pysyy paremmin kurissa, verenpaine normaalilukemissa ja paino hallinnassa, kun syöt sydänystävällistä ruokaa.

Kohtuus ja säännöllisyys auttavat painon hallinnassa. Tärkeitä ovat niin terveet elämäntavat, monipuoliset ateriat kuin riittävä liikunta ja lepo. Näillä resepteillä pääset hyvin alkuun terveellisen ruokavalion noudattamisessa:

Kasviksia, kalaa ja täysjyvää

Kasvikset sisältävät elimistöä suojaavia aineita, kuten flavonoideja.

Täysjyvätuotteissa on paljon vitamiineja, kivennäisaineita ja ravintokuitua. Ravintokuitu vähentää kolesterolin imeytymistä.  Valitse kaupassa leipiä, joiden kuitupitoisuus on vähintään kuusi grammaa kuitua sadassagrammassa leipää.

Muita hyviä täysjyvätuotteita ovat puurohiutaleet, tumma pasta (kaura-, ruis-, speltti- ja vehnän-alkiopasta) sekä täysjyväriisi ja riisi-vilja-sekoitukset. Leipomiseen sopivat ruis-, ohra-, graham-, kaura-, hiivaleipä-, sämpylä- ja täysjyväspelttijauhot.

Niitä voit käyttää leipien ja sämpylöiden lisäksi myös suolaisiin ja makeisiin piirakkapohjiin. Voit korvat puolet valkoisista jauhoista täysjyväjauhoilla.

Kaloista saa pehmeää rasvaa. Niiden syöminen on muutenkin hyväksi sydämelle.  Kalaa kannattaa syödä ainakin kaksi kertaa viikossa.

Pehmeä rasva on parasta

Elimistö tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja päivittäin. Sipaise siis leivällesi kasvimargariinia. Suomessa markkinoilla olevat margariinit valmistetaan rypsiöljystä. Rypsiöljyä voit käyttää myös ruoanvalmistukseen ja salaatinkastikkeisiin.

Veren kolesteroliin voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Vaihda kaikki rasva pehmeään. Voit kokeilla myös kasvisteroleja ja -stanoleja sisältäviä terveysvaikutteisia elintarvikkeita.

Suosi kasvikunnan tuotteita. Niissä ei ole kolesterolia. Käytä harvoin kolesterolipitoisia ruokia, kuten kananmunan keltuaista, mätiä tai äyriäisiä.

Kova eläinrasva lisää veren kolesterolimäärää. Valitse siis päivittäiseen käyttöön rasvattomat maitotuotteet (tai ykkösmaito, piimä ja viili) ja arkijuustoksi alle 17 prosenttia rasvaa sisältävä juusto. Käytä vain harvoin rasvaisia maitotuotteita, kermaa, voita ja rasvaisia juustoja.

Ruoanvalmistuksessa kerman voi korvata kasvirasvakermalla (Flora, GoGreen, Oatly).

Kun syöt lihaa, valitse broileria ja kalkkunaa sekä naudan ja sianlihaa, jossa ei ole näkyvää rasvaa. Käytä vähärasvaista jauhe-lihaa (rasvapitoisuus alle 7 prosenttia).

Piilorasvaa löytyy esimerkiksi valmisruoista ja leivonnaisista. Vilkaise valmisruokien tuoteselostetta ja osta mieluiten sellaisia, joissa rasvapitoisuus jää alle 10 gramman sadassa grammassa.

Suolaamatta paras

Ruokasuolan natrium kohottaa verenpainetta. Jos elintarvikkeen nimessä on mainittu sana suola, sitä on yleensä turhan paljon.

Kaupassa voit valita vähäsuolaista leipää, rasiamargariinia ja leikkeleitä sekä tuotteita, joihin on käytetty mineraalisuolaa.

Mineraalisuolassa natrium on osittain korvattu muilla kivennäisaineilla.

Mausteista saat makua ruokaan: yrtit, sitruuna, viinietikka, pippurit tai ripaus sokeria ruuassa vähentävät suolan tarvetta. Voit myös käyttää mineraalisuolaa (Pansuola, Seltin). Ruokaan ei kannata maistamatta lisätä suolaa tai suolaista maustekastiketta, ketsuppia, sinappia tai soijakastiketta.

Katso myös ohjeet:

Kalaruoka on kevyttä ja ravinteikasta

Kokkaa kevyitä kasvis- ja kalaruokia

Salaatti x 7

Kasvispihvit maistuvat koko perheelle – tässä 6 herkullista kasvisohjetta

Edullista ja ravitsevaa – herkullinen kasviskeitto x 7

Mehevä kasvispitsa hurmaa värikkyydellään – 6 herkullista ohjetta

Avainsanat

Keskustelu

Meillä on kauan sitten omaksuttu sydämellä merkityt ruokapakkaukset kaupassa. Vanhemmillani on korkea kolesteroli ja he mittaavat verenpaineensa itse.

Funktionaaliset tuotteet helpottavat hyvän kolesterolitason ylläpitoa. Mm. Hopottajien kautta kokeiluun saamani Keijuriini sisältää voin lisäksi kotimaista rypsiöljyä ja camelina-öljyä. Siksi siinä on runsaasti omega-3-rasvahappoja. Rypsiöljyn ansiosta sitä on helppo levittää leivälle jopa jääkaappikylmänä. Keijuriini on lisäaineeton, säilöntäaineeton, vitaminoitu ja vähälaktoosinen. Ei voi moittia! Hyvän maun syömisiin saa aikaiseksi hyvällä omallatunnolla!

Kommentoi juttua: Kolesteroli kuriin kotikonstein

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X